دکتر زهره هراتیان: سعی کردم در قطر برخوردی با کی‌روش نداشته باشم/ احتمال رفتنم از ایران وجود دارد

دکتر زهره هراتیان: سعی کردم در قطر برخوردی با کی‌روش نداشته باشم/ احتمال رفتنم از ایران وجود دارد

پایگاه خبری فوتبالی- زهره هراتیان رئیس مرکز ایفمارک در گفت و گوی اختصاصی با فوتبالی از تجربیاتش در جام جهانی 2022 قطر گفت.

به گزارش فوتبالی، زهره هراتیان که به عنوان تنها پزشک خانم در این تورنمنت حاضر بود گفت: حضور در جام جهانی برای بنده تجربه‌ بسیار ارزشمندی در حوزه پزشکی بود، همکاری با افرادی که در یوفا کار می‌کنند و عده‌ای از آنها پزشکان تیم‌های ملی بزرگی بودند و پلن های پزشکی تغییر کرده بود و برای اولین بار بود که پزشک فیفا در کنار زمین می نشست و این یک تجربه جدید برای همه همکاران من بود و یک تجربه‌ موفقیت آمیز بود. 

وی ادامه داد: نوع چینش و نوع برخورد با آسیب ها و اینکه آسیب ها طبقه بندی شده بودند و عوامل کنار زمین آماده بودند برای اینکه چه نوع آسیبی و چه اکشن پلنی داشته باشند، همه‌ی این موارد از قبل برنامه ریزی و تمرین شده بود و به نحو احسن اجرا شد. 

هراتیان گفت: من مسئول ورزشگاه الثمامه بودم و آخرین بازی بین مراکش و پرتغال در آن ورزشگاه برگزار شد و پس از آن به ایران برگشتم. هشت ورزشگاه بود و تعداد پزشکان هم هشت نفر بود و هر پزشک مسئول یک ورزشگاه بود ولی برای بازی روز بعد تقسیم شده بود در مدیاتریبون می نشست و مانند سیستم وی ای آر مکانیزم آسیب ها را بررسی می کرد و بنده در 15 بازی جام جهانی به عنوان پزشک فیفا حضور داشتم.

دکتر هراتیان در ادامه گفت: در مرحله گروهی برخوردها زیاد بود اما نوع برخورد داوران زیاد سختگیرانه نبود و شیوه‌ی قضاوت تغییر کرده بود، غیر از مشکل علیرضا بیرانوند و دو مورد دیگر برخورد ها زیاد حاد نبود. زمانی که آن اتفاق برای علیرضا بیرانوند رخ داد در ورزشگاه بنده نبودم که پیگیری کنم. هماهنگ‌کننده پزشکی حاضر در ورزشگاه محل برگزاری بازی ایران و انگلیس، به پزشک تیم ملی درباره مصدومیت بیرانوند توضیح داده بود اما تصمیم‌گیری نهایی درباره تعویض بیرانوند با پزشک تیم ملی بود. پزشکان فیفا پیش از بازی با پزشکان تیم در رابطه با هشدار های زرد صحبت می کنند و کارها تقسیم می شود.

رییس ایفمارک تاکید کرد: در هر ورزشگاه، یک پزشک به عنوان نماینده فیفا حضور داشت اما 3 پزشک متخصص لوکال هم در ورزشگاه حضور داشتند و حدود هشت نفر هم مسئول انتقال بیمار بودند که آنها هم آموزش دیده بودند و این موارد فقط برای داخل زمین بود و تقسیم بندی هایی هم برای وی آی پی و بین تماشگران هم انجام شده بود. در تاریخ جام های جهانی در حوزه پزشکی قطر میزبان فوق‌العاده‌ای در این حوزه بود و تا الان فکر نمی کنم در حوزه پزشکی دوره ای تا این سطح برگزار شده باشد. 

دکتر زهره هراتیان عنوان کرد: متاسفانه زمانی که گزارشگر آمریکایی دچار ایست ناگهانی قلبی شد بنده در طبقه پنج بودم و گزارشگر آمریکایی در طبقه شش بود. در تریبون ها به فاصله کمتر از دو دقیقه افرادی با دستگاه شوک و تجهیزات لازم حضور داشتند و از طریق رادیو با یکدیگر در تماس بودند و اگر لازم بود سریع می رسیدند.

هراتیان اضافه کرد: ما داخل یک دهکده‌ای بودیم که امکاناتی که برای ما آماده شده بود قابل قبول بود. دیدن ستاره‌های بایرن مونیخ برای من هیجان‌انگیز بود. یکی از دلایلی که تا فینال جام جهانی در قطر نماندم دوری از خانواده بود. یکی از لذتبخش ترین اتفاق های بازی ایران و آمریکا برای من حضور تماشاگران ایرانی در ورزشگاه بود چرا که من زیاد تجربه حضور در ورزشگاهی که هوادار ایرانی باشد، نداشتم و این موضوع، برای من هیجان خاصی داشت. 

پزشک فیفا در جام جهانی قطر گفت: در هر آسیب دیدگی که بازیکن باید از زمین خارج شود باید هماهنگ کننده وارد شود و از پزشک تیم بپرسد که چه کمکی می خواهد. خوشبختانه در تمام ورزشگاه هایی که بازی ها برگزار می شد روند هماهنگی با بیمارستان های مورد نظر به خوبی و با سرعت انجام می شد. 

هراتیان اضافه کرد: من در هیچ کدام از تورنمنتهای فیفا یا AFC با توصیه فدراسیون نرفتم و مستقیم با فیفا کار می‌کنم. بنده مسیر سختی را طی کردم و حمایت هیچ ارگان خاصی را نداشتم. وقتی که من در این مسیر سخت بتوانم در جام جهانی در کنار هفت دکتر آقا به عنوان یک بانوی ایرانی حضور داشته باشم یک پیام است که یک بانوی ایرانی در این شرایط سخت می تواند به جام جهانی برسد و اگر زمینه مساعد باشد چه کارهای بزرگی که می تواند انجام دهد. در طی این ده سال هر کاری که توانستم برای پزشکی فوتبال ایران انجام دادم و تا زمانی که در ایران هستم انجام خواهم داد و در خواست خاصی از کسی ندارم. امیدوارم که بعضی از خاطراتی که می نویسم الگو شود برای زنان ایرانی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند.

دکتر هراتیان اذعان داشت: با استفاده از سیستم کامپیوتری که در اختیار تیمها قرار داده شده بود تیم پزشکی می‌توانست از چند زاویه، مکانیزم آسیب بازیکنان را ببینند. از ایران آقای فغانی، آقای رحمانی، آقای خسروی و بنده در جام جهانی حضور داشتیم. از جام جهانی چند ایده گرفتم که قسمت هایی که قابل انجام باشد در فوتبال ایران اجرا می کنیم. خدا را شکر در جام جهانی حمله قلبی نداشتیم. قسمت دوپینگ از قسمت پزشکی جدا شد و زیر نظر قسمت حقوقی خواهد بود. 

هراتیان ادامه داد: تجربه جام جهانی برای بنده خیلی تاثیر گذار بود و علاقمندان به فوتبال باید این حس را تجربه کنند. از نظر بنده جام جهانی برای یک کشور بیشتر دستاورد های اجتماعی دارد. بعد از اینکه عربستان آرژانتین را شکست داد امیر قطر پرچم عربستان را بر گردنش انداخت و با همین یک کار روابط این دو کشور که خوب نبود خیلی تغییر خواهد کرد. بازیکنان مراکش بعد بازی خانواده را در آغوش می گرفتند، با پرچم فلسطین دور می زدند و نماز شکر می خواندند، این ها پیام های تاثیر گذار در حوزه اجتماعی است و نباید از نقش فوتبال در این حوزه غافل شد. هواداران سنگال از یک ساعت قبل بازی شروع به تشویق می کردند و با اینکه بازی را باخته بودند باز هم تا یک ساعت بعد بازی مشغول تشویق بودند. 

هراتیان اضافه کرد: امیدوارم که در آینده یاد بگیریم که بُعد مساله اجتماعی فوتبال را نگاه کنیم و مدیرانی که برای فوتبال برنامه ریزی می کنند باید کسانی باشند که دوره های اجتماعی دیده باشند، دغدغه اولشان حوزه اجتماعی باشد و بعد مسائل اقتصادی، مارکتینگ اولویت باشد.

هراتیان درباره احتمال فعالیت در خارج از ایران گفت: احتمال رفتنم از ایران وجود دارد. از قبل جام جهانی چند پیشنهاد خوب داشتم و به بعد از جام جهانی موکول کردم. می خواهم یک پروژه بزرگ شروع کنم و از صفر تا صدش را خودم درست کنم. گل گهر درحال ساخت مرکز پزشکی ایفمارک است و امیدوارم گل گهر جزو اولین باشگاه هایی باشد که بتواند مرکز پزشکی ورزشی داشته باشد. من از خودم راضی هستم و درحال رفتن از ایران هستم. یک پروژه را ساختم و کلی آدم از کنارش کار می کنند ولی موضوع این است که دوست دارم یک پروژه بین‌المللی در حوزه پزشکی ورزشی استارت بزنم. 

وی در انتها گفت: سعی کردم برخوردی با کی‌روش در قطر نداشته باشم. هر چقدر افراد ایرانی در عرصه های بین‌المللی ورزشی خصوصا بانوان تعدادشان بیشتر باشد می توانند الگوی خوبی باشند.

2636