گزارش ویژه/ 10 نکته از دربی 99: کلکسیون اشتباهات باورنکردنی!

گزارش ویژه/ 10 نکته از دربی 99: کلکسیون اشتباهات باورنکردنی!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: دو روز بعد از فینال جام جهانی، برخورد با دربی برای هیچ کس عادی نبود. حتی فرصت نبود، سایتها و روزنامه ها و حتی برنامه های تلویزیونی، برای دربی، کارهای ویژه ای کنند. چنین وضعیتی کلا در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بود چرا که جام های جهانی هر سال تابستان بود و دو سه ماه طول می کشید تا لیگ ها شروع شود و بعد هم چندین و چند هفته طول می کشید تا دربی از راه برسد. در هر حال پنجاه روز تعطیلی با دستور کی روش اثر خودش را رقابتهای هفته دوازده لیگ برتر و البته روی دربی گذاشته بود. فکر کنید شما فینال جام جهانی 2022 قطر را بین آرژانتین و فرانسه ببینید و بعد بخواهید رقابتهای لیگ برتر و دربی را نگاه کنید. زمین تا آسمان فاصله بود. اصلا نمی شد مقایسه کرد. تعداد پاسهای اشتباه و ضریب بالای اشتباهات فردی کاملا نشان می داد تیمها از شرایط آرمانی قبل از جام جهانی دور هستند. خب نتیجه به دست آمده چطور بود؟ کاملا عادلانه بود. داوری چطور بود؟ کاملا منصفانه!

دو: تغییر بزرگ استقلال نیمکت نشینی قایدی و رفتن یامگا به وینگر بود. به اینها اضافه شدن ناگهانی مرادمند و سعید مهری را هم اضافه کنید. کلا پرتغالی ها عادت دارند در بازیهای مهم همه را سورپرایز کنند. درست مثل کاری که کی روش در بازی مقابل انگلیس کرد و ساپینتو هم طوری ترکیب را چید که طرفداران استقلال کپ کنند. اثر این تغییرات کپ کردن بازیکنان در بیست دقیقه اول و دریافت گل اول از پرسپولیس بود.

سه: از آن طرف پرسپولیس با شرایط بدتری پای به دربی گذاشت. شوک رفتن لوکادیا آنهم ۴۸ ساعت قبل از دربی و از طرفی مصدومیت همیشگی دیاباته، خریدی که پیش از فصل همه هشدار می دادند ممکن است مرتب مصدوم شود، دست یحیی را برای نوک حمله خالی کرد. این وسط هواداران پرسپولیس انتقادهای زیادی را مطرح کردند. اینکه واقعا چطور قرارداد می بندند که بازیکن چه پولش را بگیرد و چه نگیرد، می گذارد و می رود؟ اصل ماجرا چیست و چرا باشگاه پرسپولیس با شفافیت اعلام نمی کند و رسانه ها باید گمانه زنی کنند و پای سفارت هلند و بند فورس ماژور وسط بیاید؟ 

چهار: برای پرکردن خلا لوکادیا یحیی رو به درست کردن یک ذوزنقه آورد. سعید صادقی و وحیدامیری دو نقطه پایین ذوزنقه بودند و مهدی ترابی و عالیشاه دو نقطه بالایی آن. این تدبیر تا اواسط نیمه اول جواب داد و سرعت این چهار نفر خط دفاع استقلال به خصوص فضای پشت سلمانی را کاملا آزار می داد. ولی چون برنامه ریزی در تمرین ها برای سیستم دیگری بود که حالا دست کم لوکادیایش نبود و دیاباته اش مصدوم بود، اثر ذوزنقه رفته رفته کمرنگ و بی اثر شد.

پنج: روزبه چشمی ماه عجیبی را پشت سر می گذارند. انگار پشت همه اتفاقات این یک ماه یک روزبه چشمی حضور دارد، او به اندازه کل دوران فوتبالش در این ماه گل زده و در روزیکه فوق العاده بازی می کرد تعویض شد تا کمر استقلال در خط هافبک بشکند. کسی متوجه نشد چرا او تعویض شد و منتقدان ساپینتو گفتند تعویض او کاملا اشتباه بوده است. شاید ساپینتو به دنبال گل سوم بود و البته اگر پیمان بابایی توپ را به قایدی در آن صحنه معروف پاس می داد، استقلال به گل سوم هم می رسید اما در هر حال اینجا لیگ برتر فوتبال ایران است و در دربی بردن یک بر صفر و دو بر یک حفظ بازی و کنترل توپ و بازی تاخیری در این مواقع جواب می دهد و سه امتیاز به حساب تیم جلو افتاده، واریز می کند اما ساپینتو در حال و هوای بازی مستقیم و زیبا بود و در نهایت ضربه اش را هم خورد.

شش: خرید گولسیانی در ابتدای فصل از آن خریدهای تردید آمیز بود ولی رفته رفته کیفیت او باعث شد حق را به یحیی بدهیم. برای او فرقی نمی کند لباس چه تیمی بر تنش باشد، هر جا باشد استقلال را گیر می آورد و به آن گل می زند. البته از اشتباه های فاجعه بار سیدحسین حسینی در خروج هایش نباید بگذریم. زمانی که او ذخیره رحمتی بود، گفته می شد که رحمتی در خروج ضعیف است و حسینی عالی عمل می کند اما او در دربی اخیر، روی دو صحنه گل که باید زودتر خروج می کرد و عکس العمل بهتری می داشت، ضعیف عمل کرد. البته از عملکرد داسیلوا مدافع برزیلی استقلال هم باید تعجب کرد. او روی دو صحنه به جای اینکه جلوتر از گولسیانی باشد، پشت او بود و مشخص بود که مدافع گرجی، زودتر از مدافع برزیلی می تواند به توپ ضربه بزند. کلا در مدرسه فوتبال وقتی یک مربی می خواهد به یک کودک فوتبال آموز، دفاع یاد بدهد به او می گوید که تو جلوتر از مهاجم باشد تا توپ نه در زمین و نه در هوا به او نرسد.
 

هفت: در بازیهای قبلی ساپینتو نشان داده بود که جریان بازی را بلد است چگونه با تعویضهایش به سود استقلال در بیاورد. بازگشت استقلال بعد از بیست دقیقه فاجعه بار ابتدایی فوق العاده بود. اما روند تعویضها ریتم بازی استقلال را به هم ریخت. استقلال در ظاهر با چهار بازیکن تهاجمی در نیمه دوم بازی می کرد ولی تغییر پستها و نوع بازی این تیم کاملا این تیم را به لاک دفاعی فرو برده بود. استقلال از تعویض ها ضرر کرد و پرسپولیس از تعویض های استقلال و خودش سود!



هشت: اگر فوتبال ۸۵ دقیقه زمان داشت شاید استقلال ده برد بیشتر در دربی به دست می آورد، بارها و بارها و با مربیان مختلف استقلال برد دربی را در لحظات پایانی از دست داده، این قضیه مربوط به امروز و دیروز نیست و ریشه ای تاریخی دارد. در دربی نود و نه هم برد استقلال با اشتباه کمرشکن سید حسین حسینی در غبارها گم شد.

نه: رد پای یحیی گل محمدی را در تساویهای ۲-۲ این سه سال می شود به وضوح دید. از وقتی یحیی آمده چهاردربی با نتیجه ۲-۲ تمام شده است. دو بارش را عقب بوده و جبران کرده و دو بار دیگر هم جلو بوده و نتیجه را از دست داده است. احتمالا هر وقت یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس باشد، باید در دربی ها منتظر دو بر دو ها باشیم.

ده: تساوی دربی و مساوی سپاهان اوضاع جدول را به سود گل گهر کرد تا با بردن هوادار خود را به سقف نزدیک کند. بازی هفته چهاردهم گل گهر - پرسپولیس می تواند در تعیین قهرمان نیم فصل نقش مهمی داشته باشد و البته اگر استقلال بتواند حریفانش را تا آن موقع ببرد، جنگ قهرمانی نیم فصل دیدنی تر هم خواهد شد.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی