دردسرسازی ارتفاع برای وزنه‌برداران مسابقات جهانی!

دردسرسازی ارتفاع برای وزنه‌برداران مسابقات جهانی!

پایگاه خبری فوتبالی – مرتفع بودن محل میزبانی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان برای شرکت کنندگان باعث بروز مشکلاتی شده است.

 به گزارش فوتبالی، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۲ به میزبانی کلمبیا در حال برگزاری است. یکی از مسائلی که برای وزنه برداران ایجاد مشکل کرده است، برگزاری مسابقات در ارتفاعات است. بوگوتا (شهر میزبان برگزاری مسابقات) پنجمین پایتخت مرتفع جهان با ارتفاع بیش از ۲۶۰۰ متر است.

در چهار روز اول مسابقات، تعداد وزنه هایی که افتاده بیشتر از وزنه‌هایی بوده که زده شده است. در دسته ۶۱ کیلوگرم از ۶۰ حرکت، ۳۶ حرکت ثبت نشده است. برخی وزنه‌برداران عنوان کرده‌اند که ارتفاع روی عملکرد آنها تاثیر گذاشته است.

 سرجیو ماسیدا از ایتالیا گفت: ارتفاع باعث ایجاد تفاوت در عملکرد شده است. من هنوز احساس قوی بودن دارم، اما نفس کشیدن سخت است.  

رحمت اروین که در گروه B وزن ۷۳ کیلوگرم امروز رکورد جهانی ۲۰۰ کیلوگرم را در دوضرب زد، کاملا خسته به نظر می‌رسید و به سختی می‌توانست بعد از وزنه زدن، بایستد و بعد از آن چند دقیقه روی کف سالن گرم کردن دراز کشید. در گروه A دسته ۷۳ کیلوگرم نیز ۵ وزنه بردار موفق به ثبت رکورد مجموع نشدند.

این در حالی است که وزنه‌برداران کلمبیا در حال نتیجه گرفتن هستند و اکنون این سوال پیش می آید که کلمبیایی‌ها از وزنه‌زدن در کشورشان سود می‌برند؟  

ویلیام پینا رییس فدراسیون وزنه برداری کلمبیا در این مورد گفت: من اینطور فکر نمی‌کنم، زیرا بسیاری از وزنه‌برداران ما در سطح دریا زندگی و تمرین می کنند.

دکتر مایکل ایرانی که قبلا سرپرست فدراسیون جهانی بود، در جلسات متعددی به عنوان پزشک کشیک حضور داشت و در مورد این مشکل وزنه برداران گفت: قطعا بحث ارتفاع جای صحبت دارد. چراکه ورزشکاران در دریافت اکسیژن مشکل دارند و با بستن کمربند بدتر می شوند. برخی از ورزشکاران اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. این در حالی است که اگر اکسیژن به مغزتان نرسد، به درستی کار نخواهید کرد. ارتفاع باعث کاهش عملکرد هوازی می شود.

رییس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی گفت: یکی از ورزشکاران تونسی در تمرینات با مشکل مواجه است. فکر می‌کنم اگر ورزشکاران مجبور به کاهش وزن و سپس رقابت در ارتفاع بالا شده باشند، کار برایشان بسیار دشوار است.

البته در این میان برخی دیگر عنوان می کنند تعداد چراغ های قرمز در گروه A مسابقات زیاد است چون تعدادی از ورزشکاران برای ورود به گروه‌های A  ورودی‌ بسیار بالایی داده‌اند و اکنون در زمان مسابقه مجبور هستند که بیش از حد تلاش کنند.

تیم آمریکا برای آمادگی جهت حضور در  مسابقات جهانی یک اردوی تمرینی در ارتفاع داشت. اورسولا پاپاندرآ، آمریکایی که نایب رییس اول فدراسیون جهانی است، توضیح داد که چرا برخی از ورزشکاران با مشکلاتی روبرو هستند. او گفت: هوا در ارتفاعات بالا اکسیژن کمتری دارد و در هر نفس کشیدن، اکسیژن کمتری به عضلات می رسد. اینکه تعدادی از وزنه ها از دست رفته است می تواند نتیجه این مسئله باشد. البته تمام وزنه برداران حرفه‌ای هستند و برای قهرمانی جهان به شدت تمرین کرده‌اند و نباید این احساس را به آنها داد که بهانه ای دارند.  

6442