روایت جلال چراغپور از تیم کی‌روش؛ شطرنج به سبک مربی پرتغالی

روایت جلال چراغپور از تیم کی‌روش؛ شطرنج به سبک مربی پرتغالی

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال موضعش درباره کارلوس کی‌روش را پس گرفت.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی درباره وضعیت گروه دوم جام جهانی گفت: نتایج به دست آمده در بازیهای این گروه، یک پارادوکس بزرگ است زیرا تیمی که به ما شش گل زده نتوانست دروازه آمریکا را باز کند و تیمی که با آمریکا مساوی کرده بود از ما دو گل دریافت کرد. تغییرات آنچنانی هم در ترکیب تیم ملی ایران رخ نداده و این نتایج یک علامت سوال بزرگ را به وجود می‌آورد."

چراغپور ادامه داد:" برای تحلیل بهتر به نتایج گروه دیگر نگاه کنید. ژاپن، آلمان مدعی را شکست می دهد و مقابل کاستاریکا که مقابل اسپانیا هفت تایی شده بود، یک بر صفر بازی را واگذار می‌کند. عربستان صعودی آرژانتین را می‌برد و مقابل لهستان که به مراتب ضعیف‌تر از آرژانتین است شکست می‌خورد. از کنار این نتایج نباید به راحتی گذشت. فکر می‌کنم تحلیلی که من ارائه می دهم کمی فرق داشته باشد. برگردیم به بحث تیم ملی. کی‌روش جلوی انگلیس می‌دانست که برنده بازی نیست و شکست خواهد خورد و به همین دلیل با تغییر ترکیب اولیه بازیکنان اصلی‌اش را برای دو بازی باقی مانده پنهان کرد.

چراغپور صحبتهایش را به سمت تعریف از کی‌روش می‎‌برد: شاه‌بیت سخنان کارلوس کی روش آنجا بود که گفت به بازی مقابل انگلستان به عنوان یک بازی تدارکاتی نگاه کرده است. من طی مصاحبه‌ای این حرف ها را گسست فکری کی‌روش دانستم که باید الان بگویم حرفهای آن روز را پس می گیرم. با توجه به نتایج کسب شده تا به امروز باید بگویم کی‌روش به این نتیجه رسیده که تیم فیکس و اصلی اش را فدای توهم کسب برد مقابل انگلستان نکند. به نظر من کی‌روش تفکرات اصلی را برای این بازی مقابل ولز و آمریکا نگه داشته و از خیر نتیجه مقابل انگلیسی ها گذشته بود.اگر این طور باشد باید بگویم کی روش یک نابغه است. با یک نبوغ ذاتی، مهره‌های اصلی را پنهان کرد تا سرزنده‌تر به بازی دوم برسند.  

بحث بعدی چراغپور، صحبت درباره بازی با ولز است: به نظر من کی‌روش در بازی مقابل انگلستان طعمه بزرگی را به سر قلاب زد که حتی می توانست منجر به فروپاشی روحیه تیم ملی شود. بعد از شکست سنگین مقابل انگلستان، انتقادهای زیادی از او و شاگردانش شد اما کی‌روش از پتانسیل خودش و بازیکنانش آگاه بود. اگر برخورد سردار آزمون را با کی‌روش ببینید، پی می‌برید که بعضی از بازیکنان تاثیرگذار کی روش از نقشه این مربی خبر داشتند و همین مسائل به حفظ انسجام تیم ملی کمک کرد. پس استراتژی کی‌روش فریب دادن جدول بود که سرمربی ولز قربانی این عملیات شد. او وقتی ایران را دید فهمید این تیمی نیست که مقابل انگلستان بازی کرده و در این مرحله دیگر زمان و حتی توان تاکتیکی برای تغییر از سوی سر مربی ولز وجود نداشت.

از چراغپور دربازه بازی با آمریکا پرسیدیم. پاسخ او را بخوانید: در این بازی دست هر دو حریف برای هم رو شده است. به نظر من آمریکایی‌ها در تحلیشان از بازی‌ها روی برد مقابل ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. من بازیهای آمریکا را به دقت دیدم و آنالیز کردم. آمریکایی‌ها مقابل ولز تمام توان تاکتیکی خودشان را بروز ندادند و مقابل انگلستان همه سعی‌شان کسب امتیاز بود اما برای بازی مقابل ایران برنامه دارند و دنبال یک برد هستند تا صعود کنند.آن‌ها هم دنبال مخفی‌کاری بودند. بازی طلایی این تیم، دیدار مقابل ایران است. آمریکا فقط باید ببرد پس با فشار در خط حمله  و پرس از جلو و فشار حمله‌وری پس از پرس به مصاف ما می‌رود. به بیان ساده‌تر، آمریکایی‌ها هم در دفاع و هم در خط حمله پرس خواهند کرد و یک فشار دوگانه را در این بازی از سمت آمریکایی‌ها شاهد خواهیم بود. آنها ابتدا با فشار زیاد روی بازیکنان، توپ را تصاحب و سپس با تمام قوا به دروازه ما حمله خواهند کرد. اما در آن سو تیم ملی با تفکرات تاکتیکی کی‌روش چند سال است که یاد گرفته چگونه ضد حمله بزند. باید ببینیم سرمربی باهوش ایران چه تفکری برای مقابله با استراتژی حریف دارد؟ به نظر من ما به آمریکا گل خواهیم زد اما نمی‌توانم بگویم چه تعداد گل خواهیم زد و آیا این گل زدن باعث موفقیت ایران خواهد شد یا نه.

چراغپور صحبتهایش را اینگونه به پایان رساند: من فکر می‌کنم نحوه حمله ایران و ابزاری که در اختیار دارد باعث می‌شود ایران به همه تیم‌های این جام به جز برزیل گل بزند اما نحوه دفاع و سازمان دفاعی ما مشکل‌ساز خواهد بود.

6621