گزارش فنی/ چند نکته از بازی ایران – نیکاراگوئه؛ پرس، پرس، پرس!

گزارش فنی/ چند نکته از بازی ایران – نیکاراگوئه؛ پرس، پرس، پرس!

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی با پیروزی یک بر صفر برابر نیکاراگوئه راهی قطر خواهد شد تا آماده بازی با تونس و سپس جام جهانی شود.

به گزارش فوتبالی، کی‌روش برای این بازی تصمیم گرفت از جوانانش هم استفاده کند و روی ذخیره‌هایش برای جام جهانی، زوم شود.

* چند نفر

از ترکیبی که برابر نیکاراگوئه وارد زمین شد، چند نفر جزو مردان آرایش اصلی تیم ملی به شمار می‌روند؟ بعید است به جز علیرضا بیرانوند و وحید امیری و محمدحسین کنعانی‌زادگان، بازیکن دیگری وارد چیدمان اول تیم ملی در جام جهانی شود. درحقیقت ترکیب ایده‌آل‌مان در جام جهانی، تفاوتی فاحش با چیدمان 11 نفره بازی با نیکاراگوئه دارد. احتمالا محرمی به جای رضاییان، خلیل‌زاده به جای پورعلی‌گنجی، حاج‌صفی به جای جلالی، عزت‌اللهی به جای چشمی، نوراللهی(در صورت رهایی از مصدومیت که گفته می شود رها شده است) به جای سرلک، جهانبخش به جای ترابی، آزمون به جای برزگر و طارمی به جای نورافکن، ترکیب اصلی تیم ملی در قطر خواهند بود.

* این 2 نفر

رامین رضاییان و مرتضی پورعلی‌گنجی؛ کارلوس کی‌روش هنوز درباره این دو نفر به نتیجه قطعی نرسیده است. هر 2 جزو مردان محبوب کی‌روش قلمداد می‌شوند ولی رقبای سرسختی در ترکیب اصلی دارند.

 صادق محرمی امتیاز ویژه بازی در لیگ‌های اروپایی را دارد و شجاع خلیل‌زاده هم پوئن حضور در کنار کنعانی‌زادگان در تیم باشگاهی.

* امید رفت

آنچه برای امید ابراهیمی اتفاق افتاد، شانس حضور او در قطر را به پایین‌ترین حد ممکن رساند. هافبکی که با بازگشت کی‌روش، امیدواری زیادی برای بازی در جام جهانی داشت ولی فعل وانفعال خروجش از زمین، نامش را جزو غایبان قرار خواهد داد. این اتفاق، شانس حضور در فهرست نهایی تیم ملی را برای گزینه‌های دیگر افزایش می‌دهد: روزبه چشمی، میلاد سرلک و حتی علی کریمی.

* جوانان

حضور آریا برزگر در ترکیب اصلی و سپس اضافه شدن امثال تورانیان، هاشم‌نژاد و صادقی به ترکیب، جزو ابهام‌های اصلی تیم ملی است. جوانانی که قطعا جایی در تیم ملی نخواهند داشت و محال است جزو مسافران قطر باشند. آنها قصه دیگری هم دارند؛ آیا قرار است جزو ترکیب تیم ملی در جام ملتها باشند؟ جواب این سوال هم منفی است. 

درحقیقت بین ترکیب اصلی‌مان در جام جهانی و این جوانان، گروه دیگری هم قرار دارند شامل امثال قایدی و محبی و صادقی و بقیه که باید روی آنها به عنوان نفرات جام ملتها حساب کرد. البته اگر در تیم امیدی که قرار است با سرمربی جدید پا به مسابقات پیش رویش(شهریور 1402 بازیهای آسیایی هانگژو و اواخر مهر 1402 بازیهای پیش مقدماتی المپیک پاریس که مقدماتی رقابتهای قهرمانی آسیا هم هست) بازیکنان جوان بدرخشند، آن وقت شاید در ترکیب اصلی شاهد حضور آنها باشیم.

* پرس

بازی برابر نیکاراگوئه، از ترفند اصلی تیم ملی در جام جهانی رونمایی کرد: پرس! کی‌روش طبق معمول می‌خواهد از بازی پرفشار و پرس از جلوی زمین، رقیب را از بازیسازی منع کند. به همین دلیل هم، خط دوم تیم ملی اصلی‌ترین قسمت بازی تیم ملی خواهد بود. در همین قاب هم روزبه چشمی و امید ابراهیمی، به تیم ملی برگشتند چون ویژگی اصلی‌شان پرس کردن بازیکنان صاحب توپ حریف است. 

درحقیقت تیم ملی در جام جهانی و یا حداقل برابر انگلیس، ترفند بازی‌اش را روی خراب کردن بازی رقیب می‌گذارد. البته دیروز نیکاراگوئه در چند صحنه خطرناک ظاهر شد و تیم ملی با خوش شانسی گل نخورد اما پرس شدید و خطاها و برخوردهای بازیکنان تیم ملی با بازیکنان نیکاراگوئه، می تواند پیامی برای انگلیس، ولز و آمریکا داشته باشد که کارشان مقابل تیم ملی چندان راحت نخواهد بود. این جمله را می توان درباره کی‌روش گفت که شیوه اصلی سرمربیگری اش، خراب کردن بازی تیم مقابل است. روشی که در مقابل تیمی قدرتمند مثل انگلیس به کار خواهد آمد. کاری که اسکوچیچ نمی توانست در مقابل تیم دوم الجزایر انجام دهد. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی