گزارش ویژه/ از ابراهیمی و خلعتبری تا سیدجلال و وریا؛ برقِ کی‌روش!

گزارش ویژه/ از ابراهیمی و خلعتبری تا سیدجلال و وریا؛ برقِ کی‌روش!

پایگاه خبری فوتبالی- حالا که کم کم داریم به جام جهانی 2022 قطر می‌رسیم، چهره واقعی کارلوس کی‌روش هم کم کم خودش را نشان می‌دهد و بالاخره از کارلوس کی‌روش واقعی رونمایی می‌شود.

به گزارش فوتبالی، مرد پرتغالی با چهره ای که نشان می‌داد مهربان است برگشته بود ولی اتفاقات رخ داده برای خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان و تصمیم سازمان لیگ برای برگزاری بازی سوپرجام که موجب غیبت استقلالی‌ها در اردوی تیم ملی می‌شد، باعث شد مهربانی کی‌روش موقتی شود و شاهد دیدن کی‌روش اصلی و اورجینال باشیم. 

حالا در فاصله کمتر از چند روز تا اعلام لیست نهایی جام جهانی، همه منتظرند تا بدانند این بار برق کی‌روش، چه کسانی را خواهد گرفت و حسرت حضور در جام جهانی 2022 را بر دل‌شان خواهد گذاشت؟ در این گزارش، لیست تیم ملی در دو جام جهانی برزیل و روسیه که کی‌روش سرمربی تیم ملی بوده به همراه حدسیاتی کلی از لیست جام جهانی 2022 قطر را مرور می کنیم.

*جام جهانی 2014/ برزیل

بزرگترین غایب لیست نهایی تیم ملی در آن جام، محمدرضا خلعتبری بود. او که سنگ بنای ماراتن صعود را با گلزنی به ازبکستان در خانه این تیم گذاشته بود، درنهایت توسط کی‌روش خط خورد و پایان دوران ملی‌اش رقم خورد. باورنکردنی ترین اتفاق، حذف نام او، دقیقا 24 ساعت پس از نمایش درخشانش با پیراهن سپاهان برابر پرسپولیس بود. کی‌روش قلم قرمزش را روی نام امید ابراهیمی هم کشید. 

دلیل این تصمیم مرد پرتغالی هم جالب بود: ابراهیمی بایستی استراحت می‌کرد و نباید در ترکیب سپاهان در لیگ قهرمانان به میدان می‌رفت.» سردار آزمون جوان هم فرصت بازی در برزیل را پیدا نکرد و خط خورد. او سالها بعد که تبدیل به مهاجم اصلی کی‌روش در تیم ملی شد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد خیلی دلش می‌خواهد از کی‌روش درباره خط خوردن و نرفتن به جام جهانی 2014 سوال بپرسد. نمی‌دانیم او جرات کرده چنین سوالی را بپرسد یا نه.

* جام جهانی 2018/ روسیه

 آماده‌ترین وریا غفوری تمام تاریخ، جایی در لیست تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 نداشت. علت هم طبق معمول، اختلاف بین کی‌روش و یک مربی خارجی دیگر بود. مرد پرتغالی اصرار داشت غفوری به عنوان مدافع راست بازی کند چون روی او در تیم ملی برای همین پست نظر داشت اما شفر معتقد بود زوج حیدری در دفاع و غفوری در حمله، به نفع استقلال است و به خوبی هم جواب داده است. 

همین اختلاف نظر، وریا غفوری را در بهترین فرم بازی‌اش مجبور کرد جام جهانی را از روی کاناپه خانه‌اش ببیند. دود این اختلاف یا لج بازی شفر با کی روش و بالعکس به چشم وریا رفت.

 کی‌روش از پرسپولیس هم نگذشت و با کشیدن خط قرمز روی نام سید جلال حسینی، هواداران سرخ را هم متحد به آبی‌ها، علیه خودش کرد. سید جلال حسینی در روزهای پایانی فوتبالش قرار داشت ولی همچنان روی فرم بود و حتی در مقدماتی جام جهانی با گلزنی به ازبکستان در خانه این تیم، کی‌روش را نجات داده بود اما از نظر کی روش کند به نظر می‌آمد و به همین دلیل خط خورد. 

کی‌روش علاوه بر وریا غفوری، سیدحسین حسینی را هم در لحظات پایانی خط زد. خط خوردن غفوری و حسینی، البته استقلالی ها را زیاد علیه کی‌روش نکرد. چون کی‌روش قبلا با تقابلهایش با برانکو سرمربی وقت پرسپولیس، خودش را در دل استقلالی ها جا کرده بود.

* جام جهانی 2022/ قطر

حالا همه منتظر هستند تا لیست نهایی تیم ملی برای جام جهانی قطر اعلام شود. لیستی که برخی معتقدند در آن سورپرایزی نیست و برخی هم اعتقاد دارند که ممکن است کی‌روش یکی دو سورپرایز هم در آن داشته باشد. البته از روزی که ماجرای خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان که باشگاه قطری آنها را خواسته بود پیش آمد، همه فکر کردند که این دو مدافع خط می‌خورند اما با بازگشت آنها به تهران و تعامل با باشگاه قطری، خطر از بیخ گوش دو مدافع گذشت. 

ماجرای استقلال و سوپرجام هم که پیش آمد و نگرانی آبی ها شروع شد اما تعامل خیلی زود برقرار شد. البته کی‌روش به واسطه حضور پررنگ لژیونرها در لیست، با کمبود نیروی انسانی در تمرین ها روبرو بود و به همین دلیل سراغ بازیکنان شاخص و با کیفیت تیم امید رفت و آنها را به اردو دعوت کرد تا شکل اردو، حفظ شود. در هر حال همه منتظر لیست نهایی کی‌روش هستند و احتمالا مصاحبه ای که در آن مربی پرتغالی بگوید که به خاطر خط زدن فلانی و بهمانی، سردرد گرفته است.

گزارش: زانیار دلیری