گزارش ویژه/ چرا ایران با تقاضای اوکراین هم از جام جهانی حذف نمی شود؟

گزارش ویژه/ چرا ایران با تقاضای اوکراین هم از جام جهانی حذف نمی شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- همانطور که در جریان هستید، اوکراین رسما خواستار کنار گذاشتن ایران از جام جهانی پیش رو شده است. 

به گزارش فوتبالی، اسکای خبر داده که اوکراینی ها باور دارند که ایران در حال ارسال تسلیحات به روسیه است و البته به بندهای ۳ و ۴ اساسنامه فیفا اشاره کرده و ایران شامل مجازات این بندها درباره مسایل داخلی هر کشور دانسته است.

در بخشی از بیانیه اتحادیه فوتبال اوکراین آمده است که: «با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران و ادعای دخالت ایران در تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، ما از فیفا درخواست می‌کنیم که موضوع حذف تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ را بررسی کند.»

چندی پیش که کمپین حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی به راه افتاد، فوتبالی در گزارشی بلند چندین دلیل آورد که تیم ملی فوتبال ایران در شرایط کنونی از جام جهانی حذف نخواهد شد. شاید لازم به یادآوری نباشد اما ماجرای حذف از جام جهانی ماجرای ساده ای نیست و البته باید این مساله و دلایل آن در کمیته های قضایی فیفا، کمیته اجرایی فیفا و در نهایت مجمع فیفا مطرح شود. ضمن اینکه بررسی و اثبات ادعای اوکراینی ها، طول خواهد کشید که به جام جهانی نمی رسد. نکته دیگر که خیلی مهم است ماجرای مشابه ایتالیایی ها و اوکراینی هاست. اینکه آوکراینی ها هم مثل ایتالیایی ها فکر می کنند اگر بر فرض محال ایران از جام جهانی حذف شود، باید ایتالیا یا اوکراین جایگزین شود. در حالیکه ایران سهمیه آسیاست و مطمئنا یک کشور آسیایی باید جایگزین ایران در جام جهانی شود نه یک کشور اروپایی.

همانطور که قبلا هم گفته شد، جدا از روابط خوب مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با اینفانتینو رییس فیفا و شیخ سلمان رییس ای اف سی، همه کارهای مربوط به تیم ملی در دوحه قطر انجام شده و همچنین پرواز و کمپ تیم ملی در دوحه پیش بینی شده و فیفا هزینه های مربوط به آن را بر عهده گرفته است. به علاوه اینکه بلیت های دو بازی ایران - انگلیس و ایران - آمریکا تمام و کمال به فروش رفته و حق پخش این دو بازی و به خصوص بازی ایران - آمریکا در حد بازیهای نیمه نهایی و فینال جام جهانی به فروش رفته اند.

فیفا مطمئنا در کمتر از سه هفته مانده به جام جهانی، ایران را از جام جهانی کنار نخواهد گذاشت. 

گزارش از محمد زمانی

1111