گزارش ویژه/ علی دایی، از شایعه بازداشت در توییتر تا تکذیب!

گزارش ویژه/ علی دایی، از شایعه بازداشت در توییتر تا تکذیب!

پایگاه خبری فوتبالی- در حالیکه ظهر دیروز خبرها و شایعات عجیبی پیرامون علی دایی در حال انتشار بود، حدس زدن اینکه این خبر نمی تواند درست باشد، زیاد هم سخت نبود.

به گزارش فوتبالی، در روزگاری که یک توییت یا یک استوری صرف نظر از درست یا غلط بودنش می تواند جریان ساز و خبرساز و شایعه ساز شود، علی دایی سوژه یک خبرسازی جدید شد. یک خبرنگار ورزشی خارجی به نام کونستانتین اکنر منشا این شایعه عجیب بود و خبر داد که علی دایی بازداشت شده است! او توییت زده بود که می خواسته به بهانه جام جهانی با علی دایی مصاحبه کند، اما متوجه شده که علی دایی از سه شنبه هفته پیش در دسترس نیست و حتی گفت که همان روز سه شنبه بازداشت شده است. البته توییت او خیلی زود در شبکه های اجتماعی وایرال شد و کار به جایی رسید که توییتر داشت منفجر می شد اما همه می دانند اینگونه خبرها به یک منبع رسمی برای تایید احتیاج دارند. جایی که یا سایتهای نزدیک به دولت یا خبرگزاری های رسمی و یا نزدیکان علی دایی باید خبر را تایید می کردند. 

چندین نفر که به دایی نزدیک بودند در دسترس نبودند و همین شک و شبهه ها را بیشتر کرد اما چیزی که مشخص بود این بود که با توجه به اهمیت خبر، نمی شد از سه شنبه هفته پیش تا به امروز، چنین خبری پنهان می ماند. در نهایت این برادر علی دایی بود که شایعات را تکذیب کرد و اصل خبر را شایعه دانست. البته انتشار این شایعه باعث شده بود چندین سایت خارجی هم خبر دستگیری علی دایی را منتشر کنند. در هر حال خبر آمد که خبر درست نبوده و دیروز علی دایی در تهران و در دفتر کارش بوده و البته احتمالا کمی تا قسمتی به سبک خودش هم عصبانی شده است. 

برای سلبریتی ها البته خبرهای مربوط به مرگ و دستگیری و ازدواج و ازدواج مجدد و طلاق و خودکشی و مهاجرت و محکومیت در دادگاهها و دیگر موارد مشابه عادی است و شاید زیاد قلقلکشان ندهد اما هستند کسانی که عشق شایعه هستند و شایعه و شایعه پراکنی را دوست دارند. 

بهتر است این نکته ژورنالیستی را هم بدانید که در دنیای امروز، توییتر منبع اصلی خبرهای مختلف است و معمولا افراد در آن سعی می کنند طبق پروتکل توییتر، خبر درست و موثق بدهند. هر چند این قاعده همه جا صدق نمی کند اما توییتر در منابع اروپایی و آمریکایی و کلا کشورهای غربی برخی اوقات از منبع موثق هم موثق تر می شود! با این نوع خبررسانی آقای کونستانتین اکنر، خیلی ها باید به توییتر شک کنند.

1111