گزارش ویژه/ فدراسیون فوتبال می خواهد وی ای آر به نیم فصل دوم برسد

گزارش ویژه/ فدراسیون فوتبال می خواهد وی ای آر به نیم فصل دوم برسد

پایگاه خبری فوتبالی- آیا سیستم کمک داور ویدیویی، از نیم فصل دوم در رقابتهای لیگ برتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

به گزارش فوتبالی، از دید رییس فدراسیون فوتبال و همچنین وزیر ورزش وجوانان که این اتفاق، شدنی به نظر می‌رسد.

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، چند روز قبل اعلام کرد که فدراسیون در تلاش است که بعد از عقد قرارداد با شرکتی که تکنولوژی VAR را دارد، در تعطیلی دوماهه مسابقات لیگ به خاطر جام جهانی، آموزش‌های لازم به داوران داده شود و این احتمال وجود دارد که در پایان جام جهانی، استفاده از این این تکنولوژی در رقابتهای لیگ برتر عملی شود.

سجادی، وزیر ورزش و جوانان هم دیروز درباره آخرین وضعیت سیستم کمک داور ویدیویی گفته بود:" تمام سعی خود را با فدراسیون فوتبال به کار گرفته‌ایم که در نیم فصل دوم حتما از سیستم VAR استفاده کنیم و این قول را فراموش نکرده‌ایم."

در چنین شرایطی، روزنامه جام جم در گزارشی مدعی شده که که امکان استفاده از VAR در رقابتهای این فصل، به هیچ وجه وجود ندارد و در بهترین حالت ممکن، تازه در نیم فصل دوم لیگ بعد! باید منتظر رونمایی از چنین سیستمی در لیگ برتر باشیم.

این روزنامه از قول علی خسروی عضو کمیته داوران به این نکته اشاره کرده است:" طبق قانون فیفا، فقط 9 ماه VAR را آفلاین خواهیم داشت و از طرف دیگر هنوز فدراسیون فوتبال با باشگاهها درباره پرداخت هزینه این تکنولوژی به توافق نرسیده و نهایت اینکه تقریبا هیچکدام از ورزشگاه‌های لیگ برتری، فعلا زیرساخت مربوط به VAR را ندارند." البته علی خسروی احتمالا به یاد ندارد که فصل پیش و در زمان ریاست عزیزی خادم، اکثر باشگاهها برای اجرای عدالت در فوتبال، اعلام کردند که حاضرند هزینه 300 هزاردلاری کمک داور ویدیویی را به فدراسیون فوتبال بپردازند تا فوتبال ایران دارای این تکنولوژی شود.

بالاخره می‌رسد یا نمی‌رسد؟

امروز خداداد افشاریان رییس کمیته داوران اعلام کرد احتمالا در اواخر نیم فصل دوم، برخی ورزشگاه‌ها مجهز به این تکنولوژی خواهند شد منتهی به نظر می‌رسد که این اتفاق زودتر از اواخر نیم‌فصل رخ دهد. داستان از این قرار است که فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج، اصرار زیادی روی استفاده از سیستم VAR از هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل دوم دارند. 

فدراسیون فوتبال در مذاکره با شرکتهای دارنده این تکنولوژی، اصرار کرده که مجهز کردن ورزشگاه‌ها به VAR، در یک پروسه 2 تا 3 ماهه انجام شود. با اینکه هفته دوازدهم لیگ در روزهای ابتدایی دی برگزار خواهد شد اما نیم‌فصل دوم، به بهمن ماه موکول می‌شود و با توجه به آنکه آموزش VAR به داوران هم قطعا تا آن زمان انجام شده (فرصتی 30 تا 40 روزه می‌خواهد که آموزشش انجام شود) فدراسیون امیدوار است که تا آن زمان دیگر هیچ مشکلی برای رونمایی از سیستم کمک داور ویدیویی نداشته باشد. نکته دیگر اینکه فدراسیون فوتبال نگران نبود زیرساخت‌های لازم در برخی ورزشگاه‌ها برای VAR  نیست چرا که امکان استفاده از پکیج پرتابل این تکنولوژی هم در ورزشگاه‌ها وجود دارد و ظاهرا فدراسیون فوتبال به سراغ شرکتی رفته است که پکیج کمک داور ویدیویی را در اختیار دارد و می‌تواند آن را اجرا کند.

 حالا باید منتظر ماند و دید کمک داور ویدیویی چه زمانی در لیگ برتر به کار گرفته خواهد شد تا بسیاری از جنجال ها و اعتراض‌ها ریشه‌کن شود.

1984