کریمیان: تراکتور - سپاهان ال کلاسیکو است/ آلوز یک سر و گردن از لیگ ما بالاتر است

کریمیان: تراکتور - سپاهان ال کلاسیکو است/ آلوز یک سر و گردن از لیگ ما بالاتر است

پایگاه خبری فوتبالی - بازیکن اسبق تراکتور و سپاهان، دیدار امروز این دو تیم را با ال کلاسیکو مقایسه کرد.

به گزارش فوتبالی، مهدی کریمیان سه فصل پیراهن طلایی و دو فصل پیراهن سرخ را بر تن داشته و با هر دو تیم سابقه قهرمانی دارد.

کریمیان ابتدا راجع به بازی‌های تراکتور و سپاهان توضیح داد: هر دو تیم جزو تیم‌های باریشه و بزرگ فوتبال کشورمان هستند که توانستند فوتبال ایران را از حالت دوقطبی خارج کنند. بازی بین این دو تیم همیشه بازی خوبی از آب درمی‌آید که می‌شود نام ال کلاسیکو را برای آن گذاشت چرا که حساسیت‌های دربی و حتی بازی هایی نظیر تراکتور - پرسپولیس و سپاهان - پرسپولیس را ندارد و فوتبال خوبی را می‌توان از دو  دوی تیم دید. با این‌حال حیف که بازی تماشاگر نخواهد داشت و این باعث کسلی می‌شود.

نظیر آلوز را در فوتبال ایران کم دیده‌ام

هافبک اسبق تراکتور راجع به شرایط سرخ‌پوشان عنوان داشت: قربان بردیف اوایل شناختی از شرایط فوتبال ایران نداشت و تیمی که خودش دوست داشت را هنوز مهیای بازی‌ها نکرده بود و بازیکنانی بودند که مدنظرش قرار نداشتند و به مرور خارج شدند. تراکتور الان فوتبال خوبی را به نمایش می‌گذارد. عباس‌زاده مهاجم بسیار خوبی است و ریکاردو آلوز هم جزو بازیکنانی است که نظیرش کم به فوتبال ایران آمده که بتواند چنین پاس‌های کلیدی ارسال کند و من چندین سال است چنین بازیکنی در لیگ ندیده‌ام؛ آلوز یک سر و گردن از لیگ ما بالاتر است. اگر تراکتور اول فصل را از دست نمی‌داد، شرایطش در جدول می‌توانست بهتر باشد. هر چند که هنوز هم دیر نیست و می‌تواند از دل این بازی ۶ امتیازی با برد خارج شده و رسما خود را به عنوان مدعی معرفی کند.

کامبک در سیرجان کار سپاهان‌ را سخت کرد

بازیکن سابق طلایی‌پوشان درباره شرایط سپاهان اظهار داشت: سپاهان تیم‌  و مورایس هم مربی بزرگی است ولی حس می‌کنم با کامبکی که در سیرجان خوردند و بازی دو بر صفر برده را دو بر دو کردند، نتوانستند تیمشان را از لحاظ روحی روانی برگردانند و این موضوع زمان برد. تعطیلات فیفادی برای هر دو تیم خوب بود و سپاهان هم با دو برد و یک‌ تساوی روند خوبی داشته و فکر کنم بازی جذابی را بین دو سرمربی خارجی شاهد باشیم.

مربی ایرانی حلقه مفقوده دو تیم است

کریمیان نبود مربی ایرانی در کادر دو تیم را مناسب نمی‌داند: نبود مربی ایرانی در کادر دو تیم حلقه مفقوده آن‌هاست. شاید از لحاظ دانش فنی نتوانند به این‌ سرمربیان کمک آن چنانی داشته باشند ولی قطعا در اتفاقات داخل رختکن و تمرینات می‌توانند کمک کنند. با این حال هر دو مربی از لحاظ دانش فنی عالی هستند و این را به وضوح از بازی‌ها می‌توانیم مشاهده کنیم. نواقصی هم بوده ولی برطرف شده و بازی زیبایی را خواهیم دید.

انتظار قهرمانی از سپاهان بی‌جا نیست

هافبک اسبق سپاهان که با این تیم قهرمان لیگ برتر هم شده در پاسخ به این سوال که آیا انتظار قهرمانی از سپاهان به جاست یا خیر تصریح کرد: سپاهان خیلی سال است که جام نگرفته و هواداران انتظار قهرمانی دارند و این کمی کار آقای مورایس را سخت می‌کند. مهره‌های مناسب و کادرفنی خیلی خوبی جذب شده و اینکه هواداران قهرمانی بخواهند، انتظار بی‌جایی نیست. در لیگ فعلا تیمی را ندیده‌ایم که خود را از بقیه جدا کند و سپاهان می‌تواند جزو شانس‌های قهرمانی باشد.

تراکتور سهمیه بگیرد کار بزرگی کرده است

بازیکن اسبق تی‌تی‌ها راجع به اینکه چه انتظاری از تراکتور این فصل دارد، چنین پاسخی داد: ما در تراکتور یک سال نایب قهرمان لیگ‌ شدیم و یک‌ سال هم‌ جام‌ حذفی را برده و هر دو سال سهمیه گرفتیم ولی نمی‌توان الان‌ را با زمان ما مقایسه کرد. تراکتور از لحاظ ساختار مدیریتی کاملا عوض شده و مسئله اصلی این تیم نیمکت لرزانش بوده و طی این سال‌ها سرمربیان و مدیران زیادی عوض کرده است. به نظر من کسب سهمیه توسط قربان‌ بردیف می‌تواند خواسته‌ای معقول باشد، نه قهرمانی. قهرمانی ابزار و دورنمای خود را می‌خواهد. با اینکه در فوتبال هیچ چیز غیرممکن نیست ولی اگر تراکتور سهمیه بگیرد به نظرم کار خیلی بزرگی کرده است. بردیف و مورایس هر دو سال اولی است که آمده‌اند ولی ساختار سپاهان که در این سال‌ها نایب قهرمان هم شده متفاوت با تراکتور است.

کفه ترازو، کمی به نفع سپاهان است

کریمیان راجع به پیش‌بینی خود از بازی دو تیم نیز گفت: دو تیم دروازه‌بانان ملی و مدافعان خوبی دارند. در خط هافبک تراکتور آلوز را دارد که فوق‌العاده کار می‌کند و در سپاهان ریگی به شرایط خوب خود بازگشته است. عباس‌زاده مهاجم زهرداری است که اگر سپاهانی‌ها یک لحظه از وی غافل شوند گل خود را زده ولی در کل باتوجه به شرایط میزبانی به نظرم کفه ترازو بیشتر به نفع سپاهان است اما این اختلاف زیادی بین دو تیم نیست و فوتبال خوبی را خواهیم دید.

جسارت تونی مثال‌ زدنی بود

از کریمیان در بازی معروفی پرسیدیم که تراکتور در اصفهان، سپاهان را ۴ بر ۱ شکست داد. پاسخ او - که در آن بازی، در تراکتور توپ می‌زند – را بخوانید: تونی جسارت مثال‌زدنی‌ای داشت و وقتی ما از گهر دورود با پنج گل پیش بودیم، حرص می‌خورد که چرا بازیکن از شکم‌سیری گل بعدی را نمی‌زند. فصل قبل این بازی  معروف در سپاهان بودم و هواداران این تیم به من لطف داشته و تشویقم کردند. بعد بازی پیراهنم را با یکی از دوستان عوض کرده و با پیراهن سپاهان و شورت تراکتور به سمت سکوها رفتم! من هم دو پاس گل به سیدصالحی داده بودم و عملکرد خوبی داشتم و حتی می‌توانستیم دو گل دیگر هم در آن بازی بزنیم. 

مقایسه تونی با بردیف درست نیست

مهدی کریمیان در پایان راجع به مقایسه تونی و بردیف نیز گفت: تونی فوتبالی بازی می‌کرد که مردم دوست داشتند و شاید اگر بعضی بازی‌ها را دفاعی بازی می‌کردیم که مساوی بگیریم، می‌توانستیم قهرمان هم بشویم اما تونی هیچوقت به دنبال چنین فوتبالی نبود. سال اولی که با او نایب قهرمان شدیم، او فوتبال ایران را نمی‌شناخت و تیم را خودش نبسته بود و حتی در مقاطع بعدی نیز که به تیم اضافه شد تیم‌ آقای جلالی و آقای خطیبی را تحویل گرفت و هیچ وقت بر اساس تفکر خودش یارگیری نتوانست بکند ولی تفکراتش را بر بازیکن قالب می‌کرد. به ما می‌گفت من نمی‌توانم از شما مسی یا رونالدو بسازم ولی شما می‌توانید آنچه من می‌خواهم را در زمین انجام دهید. با این حال فلسفه مربیان متفاوت است و مقایسه درست نیست و نتایجی که گرفته می‌شود بیانگر بار فنی مربیان است.

گفت‌و‌گو از حامد حاجی محمدی

1997