ادعای عجیب نشریه تلگراف علیه تیم ملی فوتبال ایران/ از جام جهانی قطر حذفشان کنید!

ادعای عجیب نشریه تلگراف علیه تیم ملی فوتبال ایران/ از جام جهانی قطر حذفشان کنید!

پایگاه خبری فوتبالی- چند روزی است که برخی رسانه ها و به خصوص رسانه های انگلیسی، روی حذف شدن تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی 2022 قطر مانور می دهند.

به گزارش فوتبالی، در روزهای گذشته برخی رسانه های خارجی با قصد حساس کردن فیفا، می خواهند تیم ملی از جام جهانی حذف شود. دو نشریه سان و تلگراف چاپ لندن روی این ماجرا مانور کرده اند. در واقع در هفته‌های گذشته فشارهای سیاسی و اظهارنظرهایی عجیب مبنی بر حذف ایران از جام جهانی به گوش رسیده اما هنوز فیفا به صورت رسمی واکنشی نشان نداده است. دیروز تلگراف در گزارشی که در سایتش منتشر کرده و احتمالا در روزنامه هم آن را منتشر کرده باشد، خواستار ورود فیفا به این ماجرا شده است. 

دیروز نشریه تلگراف، با انتشار یک گزارش بلند، خواهان حذف و در واقع اخراج تیم ملی فوتبال ایران ازجام جهانی قطر شد. در این مطلب با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه و نیم تا جام جهانی باقی مانده و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در حال آماده شدن برای حضور در جام جهانی قطر هستند، روزنامه تلگراف، با انتشار یک مقاله استدلال کرده چون روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین استفاده می کند، از فیفا و مقامات برگزارکننده جام جهانی خواسته تا تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر تحریم شود. 

در واقع نشریه انگلیسی تلگراف ادعا کرده است که فیفا با درخواست هایی برای حذف ایران از جام جهانی تنها چند هفته پیش از بازی افتتاحیه مقابل انگلیس مواجه شده است چرا که پهپادهای انتحاری ساخت ایران در موج جدید حملات روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است. تلگراف گزارش داده است که به ادعای دولت اوکراین، از پهپادهای انتحاری شاهد - 136 در حمله نظامی اخیر روسیه به اوکراین استفاده شده است و نوشته است این حملات یک ماه پیش از بازی انگلیس و ایران در جام جهانی قطر رخ داده است.

تلگراف در این گزارش با عضو سابق وزارت امورخارجه و یکی از اعضای پارلمان بریتانیا هم صحبت کرده و از قول کریس برایانت نوشته است:« هر کشوری از ولادیمیر پوتین حمایت نظامی کرده است باید از ورزش جهان اخراج بشود.» کریس برایانت یکی از نماینده های گروه ویژه  امور روسیه در پارلمان بریتانیا و وزیر سابق امور خارجه بریتانیا هم هست و در مصاحبه با "تلگراف اسپورت" بیان کرده است که هر کشوری که از حمله پوتین حمایت تسلیحاتی انجام بدهد، باید از دنیای ورزش حذف شود:« مقامات ورزش در سرتاسر دنیا در هر گونه ورزشی باید به دقت به دخالت و حمایت مستقیم پوتین در حمله غیرقانونی در اوکراین توجه کنند. باید این فرصت  را از آنها که به پوتین کمک می کنند سلب کنیم.»

البته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد این ادعای تلگراف توضیح داده است اخباری که درباره حمایت ایران از روسیه و تهیه پهپاد برای حمله به اوکراین منتشر شده، دارای انگیزه سیاسی است و از طریق منابع عربی منتشر شده‌ است.

در پی حمله نظامی پوتین به اوکراین، فیفا و یوفا تصمیم گرفتند که روسیه را از دنیای فوتبال اخراج کنند و این تیم از مسابقات راهیابی به یورو 2024 هم کنار گذاشته شده است. بلاروس که از دولت روسیه حمایت کرده هم به برگزاری بازیهای خانگی بدون تماشاگر در ورزشگاه بی طرف تا اطلاع ثانوی محکوم شده است. با توجه به مستقر شدن سربازان بلاروس در مرز اوکراین، یوفا هفته گذشته احتمال اقدام قانونی علیه این کشور را رد نکرده است. 

فیفا فعلا در این مورد موضعی نگرفته است اما به نظر نمی رسد فیفا به این راحتی ها تیم ملی فوتبال ایران را از جام جهانی کنار بگذارد. ثبت نام بازیکنان و همراهان تیم ملی در قطر توسط فدراسیون فوتبال ایران انجام شده و برای گروهی از خبرنگاران ایرانی که می خواهند به قطر بروند هم روادید حضور در قطر صادر شده است.