لیگ برتر تحت تاثیر سلاطین کلین‌شیت؛ پای یک جفت دستکش طلایی در میان است

لیگ برتر تحت تاثیر سلاطین کلین‌شیت؛ پای یک جفت دستکش طلایی در میان است

پایگاه خبری فوتبالی _ چهار تیم تا پایان هفته‌ هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران تنها سه گل دریافتی داشته‌اند و پنج کلین‌شیت را به ثبت رسانده‌ و در این میان سنگربان‌های این تیم‌ها عملکردی فوق‌العاده داشته‌اند

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا ،هشت هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گذشت و تا به اینجا شاهد مسابقات چندان باکیفیتی نبودیم. همچنان بازی‌های کم‌گل به وفور دیده می‌شود و نتایج صفر بر صفر، پرتکرارترین نتیجه در هر هفته به حساب می‌آید. برای نمونه در هفته‌ی اخیر سه بازی از هشت مسابقه بدون رد و بدل شدن گلی به اتمام رسید.

معدل پایین گلزنی معضلی است که فوتبال ایران مدتهاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند و سال به سال شاهد عمقی‌تر شدن این مشکل می‌شویم. در طرف دیگر ماجرا اما عملکرد دفاعی تیم‌ها منسجم‌تر از قبل شده است. نه‌تنها تیم‌های پایین‌ جدولی و میانه جدولی، بلکه بالانشین‌ها نیز با تمرکز بسیار زیاد روی کارهای دفاعی به دنبال هستند تا به اهداف خود برسند و کمتر تیمی اولویت خود را روی گل زدن گذاشته است.

تا پایان هفته‌ی هشتم فقط یک تیم بیش از ۱۰ گل دریافت کرده است و آن هم تیم نفت مسجدسلیمان است. شاگردان مهاجری در ۲ هفته‌ی اخیر ۹ گل خورده‌اند و حالا از این حیث بدترین تیم لیگ هستند. در سوی دیگر چهار تیم با دریافت تنها سه گل کمترین گل دریافتی را به نام خود ثبت کرده‌اند. آنها با دریافت ۰.۳۷ گل در هر مسابقه تا به اینجا نمایشی فوق‌العاده در فاز تدافعی داشته‌اند. در این بین نباید از نقش غیر قابل انکار دروازه‌بان‌های این چهار تیم غافل شد. سنگربان‌هایی که رقابت شدیدی با یکدیگر برای ثبت بیشترین کلین‌شیت دارند.

علیرضا بیرانوند:

دروازه‌بان ملی‌پوش تیم فوتبال پرسپولیس با بازگشتش به این تیم توانست هم خودش را به روزهای اوج بازگرداند و هم آرامش را به دروازه‌ی پرسپولیس هدیه دهد. بیرو تا به اینجا سه گل دریافتی داشته که آنها به صورت سریالی حدفاصل هفته‌های پنجم تا هفتم به ثبت رسید. یکی از این گل‌ها از روی نقطه‌ی پنالتی بود.

علیرضا در چهار هفته ابتدایی گلی نخورد و رکورد بسته نگه داشتن دروازه‌ی خود را در لیگ بیست و دوم به عدد ۴۴۲ دقیقه رساند. او در هر ۲۴۰ دقیقه یک گل دریافت کرده و پنج کلین‌شیت را به نام خود ضرب کرده است.

حامد لک:

هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بعد از آن روزهای تلخِ در پرسپولیس، حامد لک بتواند در مس رفسنجان نمایش خوبی، حداقل در هفته‌های ابتدایی داشته باشد اما جایگاه امن و همچنین سازمان دفاعی ایده‌آل تیم محمد ربیعی بستر مناسبی را برای حامد به وجود آورد تا او بتواند خیلی زود بازدهی بالایش را به منصط ظهور برساند.

حامد در هفته‌ی اول ابتدا یک گل از روی نقطه پنالتی دریافت کرد. او سپس ۴۲۴ دقیقه گل نخورد و نهایتا در هفته‌ی ششم مقابل هوادار بار دیگر تسلیم شد. این اتفاق در هفته‌ی هفتم بار دیگر برایش تکرار شد تا حالا با میانگین دریافت هر ۲۴۰ دقیقه، یک گلِ دریافتی مانند رقیبش در پرسپولیس عمل کرده باشد و پنج کلین‌شیت را به ثبت برساند.

حبیب فرعباسی:

به وضوح می‌توان رد پیشرفت را در عملکرد این فصل حبیب فرعباسی مشاهده کرد. دروازه‌بان جوان تیم ذوب‌آهن در لیگ بیست و دوم جزو شاخص‌ترین مهره‌های این تیم بوده است. او از دیدار اول مقابل پرسپولیس تا همین بازی آخر مقابل نساجی، نمایشی بدون افت و باثبات را داشته است و حالا با پنج کلین‌شیت و متوسط دریافت یک گل در هر ۲۴۰ دقیقه همسایه‌ی بیرانوند و لک است.

حبیب در هفته‌های دوم، چهارم و پنجم به ترتیب از تیم‌های تراکتور، ملوان و سپاهان گل خورده و بهترین آمار بسته نگه داشتن دروازه‌اش ۳۳۷ دقیقه بوده است. آماری که او همچنان می‌تواند آن را بهبود ببخشد چرا که در سه هفته‌ی اخیر گلی نخورده است.

کریستوفر کنت:

در سپاهان جواب نداد و انتظار می‌رفت که در فولاد نیز نتواند انتظارات را برآورده کند اما او خلاف تصورات عمل کرد. گلر اتریشی و ۳۲ ساله فولاد آماری متفاوت نسبت به سه دروازه‌بان دیگر بر جای گذاشته است.

بازی فولاد در هفته ششم مقابل ملوان به انجام نرسید تا آنها نسبت به الباقی تیم‌ها یک بازی کمتر انجام داده باشد. از طرفی کنت در دیدار هفته‌ی هشتم تیمش مقابل استقلال به دلیل مصدومیت در نیمه‌ی دوم حضور نداشت تا به جای ۷۲۰ دقیقه، در ۵۸۵ دقیقه در زمین حضور داشته باشد.

کریستوفر در ۶ بازی مانند سه گلر دیگر پنج‌ کلین‌شیت داشته و البته تعداد گل‌های دریافتی‌اش ۲ گل بوده که هر ۲ گل را از تراکتور در هفته‌ی سوم دریافت کرد. او در دهر ۲۹۲.۵ دقیقه یک گل خورده و در ۳۴۷ دقیقه‌ی اخیری که درون دروازه فولاد بوده گلی نخورده است. فولاد در نبود او(۴۵ دقیقه) یک گل خورد که روی اشتباه مسلم گلر جانشین(شهاب گردان) بود.

به جز این چهار دروازه‌بان حسین پورحمیدی در آلومینیوم، محمد ناصری در پیکان، سید حسین حسینی در استقلال و محمدرضا اخباری در تراکتور هم عملکرد کلی خوبی در این فصل داشته‌اند و ممکن است در هفته‌های آتی به این جمع چهار نفره اضافه شوند.

در فوتبال ایران، خصوصا در چند سال اخیر ثابت شده که می‌توان با دفاع و دروازه‌بان خوب به هر موفقیتی دست پیدا کرد. حال این موفقیت می‌تواند قهرمانی، کسب سهمیه اسیایی و یا بقا در لیگ باشد.

۱۳۹۷