عطایی: الان علی دایی را درک می‌کنم/ نباید خودمان را با تیم‌های قدرتمند دنیا مقایسه کنیم

عطایی: الان علی دایی را درک می‌کنم/ نباید خودمان را با تیم‌های قدرتمند دنیا مقایسه کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: والیبال ایران قهرمان جهان نیست و با تمام ستاره‌ها یک مدال جهانی نداریم. به همین دلیل نمی‌توانیم خودمان را با قدرت‌های دنیا مقایسه کنیم.

به گزارش فوتبالی، بهروز عطایی که در ویژه برنامه مسابقات قهرمانی جهان در شبکه ورزش حاضر شده بود، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در یکسال اخیر، اظهار داشت: والیبال ایران از سال ۲۰۱۰ و پس از بازی‌های آسیایی گوانگجو از مربیان خارجی استفاده کرد. ولاسکو به ایران آمد و به نظرم اثرات مطلوبی روی والیبال ایران گذاشت. شخصیت ولاسکو باعث شد باور بازیکنان تغییر کند. شاید ولاسکو نسبت به سایر مربیان خارجی نتایج بهتری نگرفت و تنها یک قهرمانی آسیا کسب کرد و سهمیه لیگ ملت‌ها را به دست آورد، اما می‌شود ردپای او را در والیبال ایران دید. در دوره کواچ تیم ملی عملکرد موفقی در کوتاه مدت داشت؛ اما در جام‌جهانی خوب نبود و برکنار شد. در ادامه لوزانو و کولاکوویچ سرمربی تیم ملی شدند که عملکرد آنها هم مشخص است.

وی افزود: با انتخاب من به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بلافاصله در قهرمانی آسیا شرکت کردیم و با ترکیب متفاوت در این رقابت‌ها حاضر شدیم. ژاپن هم تنها دو بازیکن اصلی خودش را نداشت و ما توانستیم قهرمان شویم. متاسفانه ما بین قهرمانی آسیا و لیگ ملت ها ۳ بازیکن مثل جواد کریمی، میثم صالحی و علی اصغر مجرد را از دست دادیم؛ اما هیچ وقت این مسائل را رسانه‌ای نکردیم. تیم ملی با تغییرات متعدد کارش را در لیگ ملت‌ها انجام داد. در هفته اول؛ ۲ برد کسب کردیم؛ اما مورد انتقاد قرار گرفتیم و این انتقادها منصفانه نبود. هیچ کس نگفت تیم ایران کامل نبوده و می گفتند سایر تیم‌ها با تیم دومشان آمده‌اند، در حالی که اینگونه نبود. آمریکا،برزیل، لهستان و ایتالیا با ترکیب اصلی‌شان به ایران آمده بودند.

سرمربی تیم ملی والیبال تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای مردم ما غیرقابل باور بود که تیم ملی را بدون معروف و موسوی و غفور ببینند؛ اما بدون این بازیکنان به لیگ ملت‌ها رفتیم. در هفته دوم مقابل بلغارستان خوب نبودیم؛ اما پس از آن تا پایان بازی ها خیلی خوب بودیم. در هفته آخر لیگ ملت‌ها بهترین عملکرد ایران در این رقابت‌ها بود. ما که نباید خودمان را با آمریکا و فرانسه و برزیل مقایسه کنیم. بلکه باید با خودمان مقایسه شویم.

عطایی ادامه داد: در قهرمانی آسیا فقط یک ست دادیم و قهرمان شدیم. اما تیم ملی در دوره قبل از آن با ترکیب اصلی در تهران با یک شکست قهرمان شد. در لیگ ملت‌ها هفتم شدیم، در حالی که در دوره قبل تیم ملی با ترکیب کامل عملکرد خوبی نداشت. توقع دارم وقتی برای مربیان خارجی تلاش می‌شود که ذهنیت‌ها تغییر کند برای مربیان ایران هم این اتفاق صورت بگیرد. ما در قهرمانی جهان سیزدهم شدیم و موافقم که خوب بازی نکردیم.

وی گفت: باید بررسی شود که مشکلات تیم ملی چه چیزی بوده است؛ اما فرمواش نشود در دوره قبل قهرمانی جهان چه نتایجی کسب شد. در مرحله دوم دوره قبل رقابت‌های قهرمانی جهان هر سه بازی را باختیم. بازیکنان، سربازان تیم ملی هستند و کسی کم‌کاری نکرد و تلاش کردند بهترین اتفاق رخ دهد. در این رقابت‌ها آمادگی کافی نداشتیم و این مسئله هم دلیل دارد.

سرمربی تیم ملی والیبال تصریح کرد: در لیگ ملت‌ها تقریبا همه تیم‌هایی که درخشان حاضر نشدند در قهرمانی جهان عالی بودند. می‌خواستیم که در لیگ ملت‌ها آماده شویم؛ اما بازیکنان همه تلاش خود را برای کسب نتیجه به کار بستند. موضوعات دیگری هم مثل سربازی اسماعیل نژاد تاثیرگذار بود. این مسئله در بازی او تاثیر منفی داشت.

عطایی عنوان کرد: خیلی دوست داشتیم در لیگ ملت‌ها بازیکنان را محک بزنیم؛ اما برخی بازیکنان در اختیار تیم‌های پایه بودند. نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری روی تفکراتمان کار کنیم؛ چون این فرصت به ما داده نمی‌شود. البته این موضوع زیاد اهمیت ندارد. مردم عاشق والیبال ما همیشه در کنارمان بودند. اهمیتی به انتقادهایی که در فضای مجازی شد نمی‌دهم. هر کسی بتواند به ما کمک کند در خدمتش خواهیم بود.

وی درباره حمایت فدراسیون از مربیان داخلی گفت: باید از داورزنی تشکر کنم چراکه همه امکانات مورد نیاز را داشتیم. مسیر برای کار مهیا بود و باید از فدراسیون والیبال تشکر کنم. ایتالیا یک پروسه پنج شش ساله را طی کرد و بازیکنان جوانی را به خدمت گرفت که در نهایت به قهرمانی جهان ختم شد. آیا می‌شود در ایران به بازیکنان جوان فرصت داد؟ در فرانسه تیلیه ۹ سال سرمربی بود و در ۶ سال اول هیچ مدالی کسب نکرد؛ اما الان قدرت اول والیبال دنیا است.

عطایی افزود: ما در کارمان باید بدانیم کمک مربی و سرمربی و آنالیزور وظایف‌شان چه چیزی است. من باید تعریف کنم هر کسی در تیم ملی چه وظایفی دارد. ما در جریان بازی‌های تدارکاتی به این نتیجه رسیدیم که توتولو فکر می‌کرد او سرمربی است. من به توتولو گفتم وی تنها تمرین دهنده است. او موافقت کرد؛ اما در عمل این کار را انجام نمی‌داد. در نهایت به توتولو گفتم که نمی‌توانیم همکاری کنیم. او را من انتخاب کردم؛ چون می‌خواستیم کادرفنی را تقویت کنیم.

وی درباره کادرفنی تیم ملی گفت: در لیگ ملت‌ها قرار بود جزیده به تیم ملی اضافه شود و علی اکبری هم آنالیزور دوم تیم ملی باشد؛ اما شرایط آمدن‌شان مهیا نشد و به خاطر هزینه‌ها نتوانستند به تیم ملی اضافه شوند. من یک سوال دارم. ما در ۲ المپیک ۲ مترجم روی نیمکت تیم ملی دیدیم. هیچ کس اعتراض نکرد.

سرمربی تیم ملی والیبال در خصوص استفاده از جواد کریمی در قهرمانی جهان گفت: مصدومیت کریمی کاملا برطرف شده بود و پاسور دوم تیم ملی بود. وادی پاسور اول تیم ملی بود و از عملکرد وادی باید دفاع کنم. او تا پایان دور مقدماتی سومین پاسور مسابقات بود. از معنوی‌نژاد در جام واگنر استفاده کردم تا او را محک بزنم. این حضور معنوی‌نژاد هم به این معنی نبود که فیکس تیم ملی باشد. مقابل برزیل هم عملکرد قابل قبولی داشت. ضمن اینکه برخلاف نظر برخی دوستان اسپک‌های ما در حد جهانی نیست. مقابل هلند نشد نیمیر را کنترل کند. هیچ کس اندازه ما توانایی بازیکنان را نمی‌داند. در هر بازی که شکست می‌خوردیم عنوان می‌شود که چرا فلان بازیکن نیست. البته ما در کار دفاعی و توپ‌های برگشتی باید تقویت شویم. در سرویس‌ها رشد خوبی داشتیم.

عطایی درباره انصراف موسوی از تیم ملی والیبال گفت: از پس از قهرمانی آسیا من با موسوی در ارتباط بودم تا او برای مسابقات جهانی در تیم ملی باشد. موسوی به اردو آمد. البته آنچنان آماده نبود؛ اما روز به روز بهتر می‌شد. روز پیش از اعزام که رسانه‌ها به اردو آمده بودند سرپرست تیم ملی عنوان کرد که موسوی از تیم ملی خداحافظی کرد. من واقعا نفهمیدم چه اتفاقاتی افتاد و تماسی هم نگرفت که دلایلش را بگوید. نیامدن او دست ما را در پوست گردو گذاشت و مشکل ایجاد شد.

وی درباره عدم دعوت امیر غفور به تیم ملی گفت: چه کسی جرات داشت بگوید جای اسماعیل نژاد، بازیکن دیگری دعوت شود؟ انتقاد پس از عمل درست نیست. ما باید بازی بدون موسوی و معروف و غفور را یاد بگیریم.

سرمربی تیم ملی والیبال در مورد عملکرد عبادی‌پور اظهار داشت: ما جایگزینی برای میلاد نداریم. چون کاری که او انجام می‌دهد را کسی بلد نیست.

عطایی گفت: ما برای این مردم کار می‌کنیم. همین که مردم به ما احترام بگذارند برای‌مان کافی است. اگر خوب نباشیم از مردم عذرخواهی می‌کنیم. هیچ مربی و بازیکنی از ایران مهمتر نیست. اشتباهاتی که می‌شود عمدی نیست و خاصیت ورزش است. والیبال ایران قهرمان جهان نیست و با تمام ستاره‌ها یک مدال جهانی نداریم. توقع از تیم ملی ابید حضور بین هفتم تا یازدهم دنیا باشد؛ اما مقابل تیم‌های بزرگ دنیا هم برای پیروزی می‌رویم.

وی درباره شکست تیم ملی مقابل برزیل عنوان کرد: تیم ملی مقابل برزیل نگران باخت بود و به همین خاطر کمی عصبی بازی کرد. خوب شروع نکردیم و تحت فشار که قرار گرفتیم. نتوانستیم عملکرد واقعی‌مان را نشان دهیم.

عطایی در خصوص اینکه چرا اسماعیل مسافر برای لیگ ملت‌ها به تیم ملی دعوت شد، گفت: من او را به عنوان بازیکن خوب قبول دارم. مسافر یکی از بهترین دریافت کننده‌های ایران است و می‌تواند به تیم ملی کمک کند؛ اما او در لیگ ملت ها کمک نکرد و دعوت نشد. حضرت‌پور به عنوان لیبرو خیلی خوب بود.

سرمربی تیم ملی والیبال در خصوص مصاحبه‌های انتقادی برخی مربیان داخلی گفت: انتقادهای مربیان ایرانی هیچ تاثیری در عملکردم نداشت. وقتی سرمربی تیم ملی شدم زره آهنین پوشیدم. من بزرگ‌تر از علی دایی که نیستم. به او همه گونه توهین کردند. اینکه عموم مردم به دایی احترام می‌گذارند اهمیت دارد. البته این توهین‌ها ضعف فرهنگی ما را نشان می‌دهد. می‌شود از عطایی انتقاد شود؛ اما کسی حق ندارد به ما و خانواده‌هایمان توهین کند. در خیابان از من انتقاد می‌شود و با چهره خندان جوابش را می‌دهم. الان می‌فهمم چرا وقتی علی دایی سرمربی تیم ملی بود عصبی بود. من بعد از بازی با برزیل در رختکن بودم و می‌گفت که دشنام‌ها را می‌خوانم. مگر ما چند بار قهرمان جهان شدیم که این بار نشدیم؟ این مسائل از کجا نشات می‌گیرد؟

وی افزود: یک مربی والیبال مصاحبه کرد و گفته که عبادی‌پور در پست چهار است. باید دنبال پست ۲ باشیم. او حتی خبر نداشت میلاد ۱۰ سال است پست چهار بازی می‌کند. این مسائل حرف‌های کارشناسی نیست. ایتالیا اگر قهرمان شد در همه رده ها قهرمان شده است. ما همه قدرت‌های بزرگ دنیا را شکست داده ایم. اما ۲۰ بار شکست خوردیم و یک بار بردیم. اینکه ما را با فرانسه یا برخی تیم‌های دیگر مقایسه می‌کنند فشار بیش از حد روی ما است. رمز شکست این است که نمی‌توانم همه را راضی نگه دارم.

۴۱۵۴