گزارش روز؛ همه نقل و انتقالات تابستانی بزرگان لیگ انگلیس

گزارش روز؛ همه نقل و انتقالات تابستانی بزرگان لیگ انگلیس

پایگاه خبری فوتبالی - با بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی لیگ جزیره، وضعیت تیم های یکی از مهیج ترین لیگ های دنیا مشخص شد.

به گزارش فوتبالی،  به بررسی مهم ترین تغییرات در ترکیب تیم های بزرگ این لیگ می‌پردازیم.

آرسنال:
 برنامه‌ی نقل و انتقالات تابستان امسال آرسنال در سکوت خبری پیش رفت و آن‌ها پس از به خدمت گرفتن بازیکنانی حول محور تفکرات آرتتا، امیدوار تر از همیشه به آینده چشم خواهند دوخت.
مهم ترین بازیکنان توپچی ها در این پنجره از قسمت آبی شهر منچستر به این تیم اضافه شدند. گابریل ژسوس برزیلی که نتوانست در سیتی درخششی که از او انتظار می‌رفت را داشته باشد، خیلی زود به مهره ثابت نوک پیکان خط حمله تیم آرتتا تبدیل شد و در کنار ساکا، مارتینلی و اودگارد مربع خط آتش این فصل‌ آرسنال را تشکیل خواهد داد. شماره 9 جدید توپچی ها، با قراردادی 5 ساله به ارزش 45 میلیون پوند راهی این تیم شد.
زینچنکو هم دیگر ورودی دستیار سابق گواردیولا از آبی آسمانی ها به آرسنال است.
بازیکن اوکراینی با کیفیتی که در همین چند بازی ابتدایی آرسنال از خود به نمایش گذاشت، نشان داد ارزش 30 میلیون یورویی که برایش هزینه شده را دارد.
زینچنکو 25 ساله می‌تواند برگ برنده این فصل توپچی ها در راه گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا به شمار رود و در کنار تیرنی، خیال آرتتا را از بابت فولبک چپ تیمش آسوده کند.
 شماره 21 آرسنال در فصل پیش رو را هم به تن فابیو ویرا خواهیم دید. این هافبک 22 ساله سابق پورتو که در طول 27 بازی فصل گذشته 6 گل و 14 پاس گل از خود به ثبت رساند، با قراردادی 5 ساله به ارزش کلی 40 میلیون یورو به تیم لندنی پیوست.
دیگر خرید آرسنال در این تابستان، از کشفیات هرنان کرسپو به شمار می‌رود.
مارکینیوس 19 ساله در 39 بازی برای تیم اصلی سائوپائولو، 4 گل و 3 پاس گل به ثبت رسانده، اما در 30 بازی از آن‌ها به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده. سالیبا هم که به صورت قرضی در مارسی توپ میزد، بعد از چند سال به آرسنال بازگشت تا یکی از ارکان اصلی خط دفاعی آرتتا لقب بگیرد.  
از طرف دیگر لاکازت، گوندوزی و لنو خروجی های ٱرسنال در این پنجره بودند.
لاکازت، کاپیتان فصل گذشته توپچی ها به تیم سابق خود، ليون، بازگشت.
 بند خرید 11 میلیون یورویی قرارداد قرضی متئو گوندوزی هم با مارسی فعال شد و این بازیکن به صورت دائمی به این باشگاه فرانسوی پیوست.
برند لنو آلمانی هم که در طی 125 بازی برای آرسنالی ها موفق به ثبت 37 کلین شیت شده بود، به فولام پیوست و شماره یک این تیم را به رمزدیل سپرد.

چلسی:
پس از آبراموویچ و روی کار آمدن تاد بولی، میلیاردر آمریکایی یه تنه وارد بازار نقل و انتقالات شد؛ اما با از دست‌ دادن دلیخت، رافینیا و ژول کونده خیلی زود متوجه تفاوت فوتبال و بیسبال شد.
مالک جدید شیرهای لندن، با جدا شدن کریستیسن، رودیرگر و آلونسو، برای تقویت خط دفاع آبی ها، کولیبالی، کوکوریا و فوفانا را به استمفوردبریج آورد.
وارث شماره 26 جان تری، گزینه اول توخل برای تقویت خط دفاعی چلسی نبود اما به محض این که مشخص شد دلیخت تصمیم گرفته به بایرن مونیخ بپیوندد، چلسی وقت را تلف نکرد و بلافاصله برای جذب کولیبالی اقدام کرد و این بازیکن 31 ساله را با 40 میلیون یورو به لندن آورد.
بازیکن سنگالی سابق ناپولی، 316 بار با پیراهن پارتنوپی به میدان رفت و سابقه قهرمانی در جام حذفی و سوپر کاپ ایتالیا را با پیراهن این تیم در کارنامه خود دارد.
دیگر خرید چلسی برای تقویت خط دفاعی از پریمیر لیگ بود.
 مارک کوکوریا مدافع چپ 24 ساله و اسپانیایی برایتون با قراردادی 6 ساله به ارزش اولیه 55 میلیون پوند به چلسی پیوست. در این قرارداد تا 7 میلیون پوند افزونه گنجانده شده است.
 کوکوریا که پرورش‌یافته لاماسیا بوده، تابستان 2021 و پس از 2 فصل بازی برای ختافه راهی برایتون شد و توانست جایزه برترین بازیکن فصل این تیم در فصل 22_2021 را کسب کند.
توخل پس از دریافت 8 گل در 5 بازی ابتدایی لیگ، فوفانا را به دومین مدافع گران قیمت جهان تبدیل کرد. وسلی فوفانا با قراردادی 6 ساله به ارزش 70 میلیون پوند به چلسی پیوست.
استرلینگ هم با پیوستن به چلسی، پس از نیکولاس آنلکا و دنیل استوریج تبدیل به سومین بازیکنی شد که سابقه بازی در لیورپول، چلسی و منچسترسیتی را دارند. بازیکن 27 ساله تیم ملی انگلیس با قراردادی 53 میلیون یورو به مدت پنج ساله به چلسی پیوست.
چوکوومکا، اسلونینا و کاسادی دیگر ورودی های این فصل چلسی بودند.
کانر گلگر هم که فصل گذشته به صورت قرضی در کریستال پالاس عملکرد خوبی از خود نشان داده بود، به تیم بازگشت.
چلسی در ساعات پایانی نقل و انتقالات قراداد اوبامیانگ و زکریا را هم به ثبت رساند تا این‌گونه‌ این تابستان شلوغ را به پایان برساند. مارکوس آلونسو هم پس از 6 سال از چلسی جدا شد و به عنوان بخشی از قراداد اوبا به بارسلونا پیوست.
 گیلمور، کندی و آمپادو خروجی های چلسی بودند. لوکاکو هم که از اواسط فصل مشخص بود به پایان کار خود با شیر های لندن رسیده است، به اینتر بازگشت.

لیورپول:
پس از جدایی مایکل ادوارد، مغز متفکر قرمزها پس از یک دهه، دستیار او جولین وارد به عنوان مدیر ورزشی جدید قرمزها انتخاب شد و با امضای قرارداد با لوییز دیاز، داروین نونیز، فابیو کاروالیو و کالوین رمزی و تمدید قرارداد با یورگن کلوپ تا 2026 و محمد صلاح تا 2025 شروع خوبی به عنوان مدیر ورزشی لیورپول داشت.
قرمز ها بعد از از دست دادن بهترین بازیکن سال 2022 آفریقا، برای تقویت خط حمله به سراغ نونیز رفتند.
مبلغ 100 میلیون یورو برای این مهاجم 23 ساله مبلغ زیادی به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که مبلغ جذب آلیسون (72.5 میلیون یورو) و ویرجیل فن دایک (80 میلیون یورو) هم در آن زمان بسیار زیاد به نظر می‌رسید، اما کیفیت آنها خیلی زود باعث شد که همه به‌این نتیجه برسند هر دو بازیکن ارزش این هزینه را داشتند.
پسر 23 ساله اهل اروگوئه پس از گلزنی مقابل فولهام، در کنار سادیو مانه، محمد صلاح و ویرجیل فندایک به چهارمین بازیکنی تبدیل شد که در اولین دیدار رسمی اش تحت هدایت یورگن کلوپ گلزنی می‌کند؛ اما اخراج در دومین بازی لیگ، زنگ خطر را برای قرمزها به صدا درآورد.
 بعد از اینکه یورگن کلوپ تایید کرد که عدم اقدام برای خرید یک هافبک جدید در این تابستان یک اشتباه از سوی لیورپول بوده، این باشگاه در آخرین روز بازار نقل و انتقالات آرتور ملو را از یوونتوس به صورت قرضی به خدمت گرفت.
نکو ویلیامز، تاکومی مینامینو، بن دیویس، دیووک اوریگی، شی اوجو، بن وودبرن، سپ فن دن برگ، ریس ویلیامز و لوریس کاریوس خروجی های لیورپول بودند.
اما بدون شک مهم ترین خروجی ليورپول، فوق ستاره سنگالی این تیم بود.
سادیو مانه با آمار هر 137 دقیقه گل/پاس گل به عنوان اسطوره از قرمز ها جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست.

منچستر سیتی:
آبی آسمانی ها با فروختن تعدادی از ستاره های خود به حریفان مستقیم خود در پریمیر لیگ، به نوعی قدرتنمایی کردند و این پیام را رساندند که دغدغه ای برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در این فصل هم ندارند.
استرلینگ به چلسی رفت. ژسوس و زینچنکو هم راهی آرسنال شدند. فرناندینیو هم بعد از 17 سال به اتلتیکو پارانائنزه برگشت تا دوران فوتبالش را در اولین تیم حرفه‌ایش تمام کند.
مهم ترین خرید قسمت آبی منچستر اما، غول نروژی بود. ارلینگ هالند با قرداد پایه به ارزش 60 میلیون راهی سیتی شد تا به قول گری لینکر، زودتر از هری کین رکورد استثنایی آلن شیرر را بشکند. بازیکن سابق سالزبوزگ و دورتموند هم با زدن 9 گل در 5 بازی ابتدایی، ارزش خود را ثابت کرد و شاید این مهاجم نروژی، کلید گمشده ی گواردیولا برای فتح دوباره لیگ قهرمانان اروپا باشد.
در هیاهوی خرید هالند، ستیزن ها ستاره فصل گذشته لیگ آرژانتین را به اتحاد آوردند. مهاجم 22 ساله آرژانتینی با 17 میلیون یورو و آمار درخشان  36 گل و 25 پاس گل در 96 بازی در ریورپلاته، خط آتش سیتی را زهردارتر از گذشته خواهد کرد.
 سیتی در ادامه ی خرید های هدفمند خود در این سال ها، کلوین فیلیپس از لیدز و آکانجی از دورتموند را به منچستر آورد تا در فصل فرسایشی ای که جام جهانی را در دل خود جا داده، از بابت نیمکت خود هم آسوده خاطر باشد.

منچستر یونایتد:
تن هاخ پس از پیوستن به شیاطین سرخ، برای دمیدن فلسفه خود در باشگاه به بازیکنان سابق خود روی آورد.
اکثر ورودی های این فصل منچستر یا بازیکن سابق سرمربی هلندی این تیم بودند یا در لیگ هلند سابقه بازی دارند.
دنی فن د بیک که فصل گذشته به صورت قرضی برای اورتون توپ میزد به اولدترافورد بازگشت.
تایرل مالاسیای هلندی با 15+2 میلیون یورو از فاینورد به منچستر پیوست تا در دفاع چپ تیم جای بگیرد.
کریستین اریکسن هم که پس از عبور از شرایط ویژه ای که برایش اتفاق افتاده بود در نیم فصل دوم برای برنتفورد درخشید، به تیم تن هاگ اضافه شد.
 لیساندرو مارتینز مدافع فصل گذشته آژاکس هم با عقد قراردادی به ارزش 46.8 + 8.5 میلیون پوند راهی منچستر شد تا مرهمی بر زخم های دفاعی قرمز های منچستر باشد.
منچستر پس از شکست 4 گله برابر برنتفورد در چارچوب هفته دوم لیگ، از رویای فرنکی دی یونگ دست برداشت و یکی از بهترین هافبک های دفاعی سال های اخیر فوتبال را صید کرد. کاسمیرو در حالی با 72 میلیون پیراهن شماره 18 سابق پل اسکولز را به تن خواهد کرد که سابقه 18 قهرمانی با رئال مادرید را در کارنامه خود دارد.
خرید های منچستر به همین جا ختم نشد و با ورود آنتونی به این تیم، گران ترین نقل و انتقال این فصل تابستان رقم خورد.
بازیکن برزیلی با قراردادی 95 میلیون یورویی از آژاکس به منچستریونایتد پیوست.
آنتونی در 134 بازی باشگاهی برای آژاکس و سائوپائولو 31 گل و 27 پاس گل به ثبت رسانده و در 9 بازی با لباس تیم ملی برزیل نیز موفق به زدن دو گل و ارسال دو پاس گل شده است. او دو عنوان قهرمانی اردیویسه و یک مدال طلا در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 نیز کسب کرده است.
مارتین دوبراوکا دروازه بان نیوکاسل هم با قراردادی قرضی و یکساله به منچستر پیوست تا در صورت تکرار اشتباهات ده خیا، جانشین او در درون دوراه شود.
پوگبا، کاوانی، ماتیچ، ماتا، لینگارد، هندرسون و پریرا بازیکنانی بودند که در این تابستان از جمع شياطين سرخ جدا شدند.

تاتنهام:
 به نظر می‌رسد کونته کاملا واضح نظر خود را با مدیران باشگاه در میان گذاشته و به آنها گفته که برای رقابت با بزرگان به چه تغییراتی نیاز دارند.
 قرارداد کریستین رومرو با تاتنهام دائمی شد.
بهترین مدافع سری‌آ در فصل21/2020 که فصل گذشته را به صورت قرضی برای تاتنهام به میدان میرفت و نقش مهمی در دفاع 3 نفره آنتونیو کونته ایفا می‌کند، قرارداد 5 ساله ای با اسپرز به امضا رساند. لنگله هم که دوران نه چندان موفقی را در بارسلونا پشت سرگذاشته بود، برای تقویت دفاع این تیم به صورت قرضی به تاتنهام پیوست.
ایوان پریشیچ هم که سابقه همکاری با کونته را داشت، به صورت آزاد به شمال لندن آمد تا احتمالا در پست وینگ بکی بازی کند که از اهمیت بالایی برای سرمربی ایتالیایی تیم برخوردار است.
دیگر خرید دون آنتونیو برای تقویت میانه میدان بود. ایو بیسوما هافبک 25 ساله و مالیایی برایتون با قراردادی 4 ساله به ارزش 32 میلیون یورو به تاتنهام پیوست.
بیسوما که در سال 2018 از لیل به برایتون پیوسته بود، در 124 بازی برای این تیم در همه رقابت‌ها، 6 بار موفق به گلزنی شد.
مهم ترین خرید سفید پوشان شمال لندن اما، مهاجم فصل گذشته اورتون بود.
ریچارلیسون مهاجم 25 ساله برزیلی اورتون پس از چهار فصل حضور در این تیم‌، با امضای قراردادی پنج ساله به ارزش 64 میلیون یورو تا ژوئن 2027 به عضویت تاتنهام درآمد. ریچارلیسون تاکنون 173 بار در لیگ برتر انگلیس به میدان رفته که حاصل کارش 48 گل بوده است.
فریزر فورستر، جد اسپنس و دسینی اودوگی از دیگر ورودی های اسپرز در این تابستان شلوغ بودند.
تاتنهام در عین حال بازیکنان مازادش را از لیست تیم خارج کرد. لوسلسو به ویارئال، اندومبله به ناپولی، برخواین به آژاکس، هری وینکس به سمپدوریا و رگیلون به اتلتیکو پیوست تا کونته با بازیکنان مدنظر خودش فصل را ادامه دهد.
تاتنهام در مجموع 182 میلیون یورو در این تابستان خرج کرد و 47.7 میلیون از خروجی های باشگاه به دست آورد.

گزارش از مجید محبی