تیم منتخب هفته دوم؛ نقش‌های اصلی کامبک

تیم منتخب هفته دوم؛ نقش‌های اصلی کامبک

پایگاه خبری فوتبالی- گروه رسانه های "فوتبالی" با تلاش بخش فنی و آنالیز فوتبالی، تیم منتخب هر هفته لیگ برتر را معرفی می کند.

به گزارش فوتبالی، استقلال، سپاهان و مس؛ این 3 تیم برندگان اصلی هفته دوم بودند و طبیعی است که سهام‌داران اصلی تیم منتخب هفته هم باشند. نصف به علاوه یک این ترکیب را مردانی از این 3 تیم تشکیل می‌دهند. 11 مرد اول هفته دوم از نگاه «فوتبالی»، نکته ویژه‌ای هم داشتند: آنها عناصر اصلی سنگینی کفه ترازو به نفع تیم‌شان بودند. سپاهان بدون سلمانی، استقلال بدون قایدی، مس بدون کاظمیان؛ همین 3 گزاره رونمایی از بازنده‌هایی هستند که چون به جای «بدون»، «با» داشتند، از سمت لشکر بازنده به سمت تیم برنده، تغییر مکان دادند. 

* آرمان شهدادنژاد 

وقتی تیمی بازی را 3 صفر می‌برد، احتمالا نیازی به دروازه‌بان نداشته ولی مس اتفاقا نیاز به گلری داشته که بتواند تیمش را در بازی نگه دارد. شهدادنژاد دقیقا همین کار را کرد و برابر حملات پیکان، ایستاد تا دروازه‌اش بسته بماند. 

ذخیره: برگشتن علیرضا بیرانوند به دروازه پرسپولیس یعنی بازگشت آرامش به محوطه جریمه‌ای که در لیگ 21 همیشه ناآرام بود و نقش اول، قهرمان نشدن قرمزها. 

* مهدی شیری 

بازگشت به آزادی برای بازی برابر پرسپولیس؛ همین گزاره انگیزه و انرژی به هر بازیکنی بدهد چه برسد که او، مهدی شیری باشد. شیری برابر تیم سابق، هم مدافع خوبی بود با 9 بار دفع توپ و 10 بار بازیابی‌اش و هم در کارهای هجومی نمره قبولی گرفت با دادن 2 پاس کلیدی. 

ذخیره: پیشرفت دانیال اسماعیلی‌فر نسبت به هفته قبل، کاملا محسوس بود. شماره 5 همه جای خط طولی سمت راست هست و البته، موثر و کارا. 

* امیرحسین عسکری 

مدافع مس همه کارهایی که یک مدافع باید انجام بدهد را به نحو احسن انجام داد و با حضور در محوطه جریمه حریف برای استفاده از ضربات ایستگاهی، گل سوم تیمش را هم زد تا یکی از آنهایی باشد که بالاترین نمره هفته را دریافت می‌کند. 

ذخیره: اینکه چرا پرسپولیس با وجود موسی کولیبالی، تلاش می‌کرد از توپ‌های بلند سود ببرد هم سوالی است. مدافع فولاد همه این ارسال‌ها را بالاتر از بازیکنان خودی و رقیب، برگرداند. 

* مهران موسوی 

حفظ نظم تیمی بخصوص در امور دفاعی، چیزی بود که آلومینیوم برای برنده شدن در آبادان نیاز داشت. موسوی به عنوان لیدر خط دفاعی اراکی‌ها، نظم خوبی به زنجیره دفاعی تیمش داد و 9 بار توپ‌ها را دفع کرد به علاوه 8 نبرد موفق و 5 بار بازیابی توپ و تغییر مالکیت. 

ذخیره: گل اول فصل استقلال به نام عارف غلامی ثبت شد که تبدیل شده به مرد اول ساپینتو در خط دفاع ولی او در تیم اصلی هفته نیست چون هنوز دستپاچگی‌اش احتمال قربانی گرفتن، دارد. 

* امیرحسین پورمحمد 

مدافع چپ هوادار درست مانند یک وینگ‌بک کامل برابر نفت، همه کارهای لازم را انجام داد. پورمحمدی در دفاع، 3 بار پاس‌های حریف را قطع کرد و 6 بازیابی توپ انجام داد. در امور هجومی، گل تیمش را زد و یک پاس کلیدی هم داد. 

ذخیره: یک استعداد جدید به نام یونس اکبرپور. مدافع چپی که در آلومینیوم، به خوبی جای آراکیا را پر کرده و البته تبصره جوانی هم دارد. 

* ایوب کلانتری 

هنوز هم با وجود بالا رفتن سن، کلانتری در مرکز زمین نساجی استاندارد لازم را دارد. کلانتری جزو معدود هافبک‌های فوتبال ایران است که هم در امور دفاعی تواناست و هم بهتر از آن، به حملات اضافه می‌شود و ضربه‌اش را در نقطه کور می‌زند. 

ذخیره: گویا پیراهن تراکتور، حکم شنل قهرمانی را برای رضا اسدی دارد. این همکاری بازهم ثابت کرده چقدر به نفع طرفین است و باید قدرش دانسته شود. 

* مهدی مهدی‌پور 

استقلال همیشه یک شماره 6 همه‌کاره در مرکز زمین داشته که ضربان تیمی را تنظیم کند. مهدی‌پور دقیقا چنین بازیکنی است. او شاید دیده نشود ولی کاتالیزور حرکتی استقلال است. او برابر ملوان، هم گل زد و هم پاس گل داد. 

ذخیره: برای چندمین بار ثابت شد روزبه چشمی هافبک چقدر بازیکن بهتری نسبت به چشمی مدافع است. مرد توپگیری که همه عرض زمین را جلوی مدافعان پوشش می‌دهد. 

* محمدامین کاظمیان 

دومین گل در دومین بازی یعنی کاظمیان، مرد اصلی حرکات هجومی مس است. بازیکنی که مقصد همه پاس‌های عقب زمین تیمش در یک سوم دفاعی رقباست و البته با توانایی بالا در حرکت با توپ و دوام آوردن زیر فشار و پرس بازیکن حریف. 

ذخیره: با وجود جذب سروش رفیعی و سعید صادقی، بازهم این مهدی ترابی است که پرسپولیس را با حرکاتش به جلو می‌برد و احتمالا به گل خواهد رساند. 

* صادق صادقی 

 هرگز به اندازه لیاقتش در فوتبال ایران، قدر ندید. صادقی بازیکنی است که بدون ادا و فیلم، کارش را بخصوص در امور هجومی انجام می‌دهد. او در هر تیمی که بوده، هوش بالایش برای حضور در یک‌سوم دفاعی رقبا آنهم از مسیری که دیده نشود را بلد بوده.

ذخیره: مرد تیم‌هایی است که چندان روی‌شان حساب نمی‌کنند؛ محمد قاسمی‌نژاد و مس، ترکیب برنده‌ای است و این را همین بازی با پیکان ثابت کرد. 

* یاسین سلمانی 

 با وجود هافبک‌های مشهوری مانند فرناندز پرتغالی، بازهم سلمانی است که گلیم سپاهان را از آب بیرون می‌کشد. شماره 8 بدون تردید، شمایل جدید باشگاه است و مرد محبوب سکوها. او برابر نساجی، یک گل انفرادی خوب زد با ضربه‌ای که برای گل شدن، فقط اینطوری باید زده می‌شد. 

ذخیره: برای هافبکی مثل مانوئل فرناندز با همین سن و سال بالا هم، لیگ برتر ایران محل درخشش است. هافبک پرتغالی گل زیبایی زد ولی جاگیری‌اش در نقطه کور، درخشان‌تر بود. 

* مهدی قایدی 

 بازگشت باشکوه بازیکنی که احتمالا باید تا مدت زیادی، تاوان حضور یک فصلی‌اش در امارات را بدهد. استقلال درست از وقتی که قایدی به زمین آمد، تیم بهتری شد چون شماره 20 همانی بود که آبی‌ها لازم داشتند: پا به توپ، با هوش بالا و نبوغ درخشان در زدن ضربه پایانی. 

ذخیره: زمان، چیزی بود که شهریار مغانلو برای جا افتادن در ترکیب سپاهان نیاز داشت. حالا او، به بهترین شکل ممکن نقش مهاجم تله را زیرنظر مورایس ایفا می‌کند. 

* تیم هفته: مس کرمان 

 بردن تیم‌های مجتبی حسینی اصلا کار راحتی نیست. تیم‌های او، استاد کشیدن ترمز رقبایند وقتی مهمان هستند. مس اما از همان دقیقه اول، برای بردن بازی کرد و نشان داد حداقل در خانه، تیم خطرناکی است. آنها برای گل زدن، همه روش‌های ممکن را امتحان کردند. 

ذخیره: زمان ثابت خواهد کرد بردن ملوان آنهم با کامبک زدن برای هر تیمی چقدر کار سختی خواهد بود ولی استقلال موفق به انجامش شد و با دست پر به خانه برگشت. 

* سرمربی هفته: ریکاردو ساپینتو 

 فاصله تبدیل استقلال از تیمی که یک صفر باخته تا تیمی که 3 بر یک برنده شد را تعویض‌های مرد پرتغالی رقم زد. او بین دو نیمه، مهمترین مهره بازی‌اش را حرکت داد: بردن روزبه چشمی به خط میانی که کاملا دو‌چهارم میانی زمین را آبی کرد. و تیر خلاصی که با حضور قایدی زده شد. 

ذخیره: قصه فرزاد حسین‌خانی و مس، از آن داستان‌های شاه و پریانی است. مردی با ژن باشگاه که این هفته برابر پیکان، نشان داد اتمسفر لیگ برتر را هم خوبی می‌شناسد. 

* بازیکن هفته: مهدی قایدی 

 25 دقیقه در زمین بود و فقط 6 بار توپ به پایش خورد ولی هم گل زد و هم پنالتی گرفت. حالا او فقط کمتر از مجیدی برای استقلال در تاریخ لیگ برتر، پنالتی گرفته است. شماره 20 همان بازیکنی است که استقلال لازم دارد تا با خیال راحت، توپ را در یک‌سوم دفاعی رقبا بهش بسپارد. 

ذخیره: به اتکای همین 180 دقیقه سپری شده از لیگ، محمدامین کاظمیان جزو مردانی خواهد بود که نامش را به دفعات تا پایان فصل خواهیم شنید با گلهایی که می زند و پاس گلهایی که می دهد.

1111