ادامه واکنش‌ها به تصمیم عجیب و جنجالی رئیس ناپولی درباره تحریم آفریقایی‌ها

ادامه واکنش‌ها به تصمیم عجیب و جنجالی رئیس ناپولی درباره تحریم آفریقایی‌ها

پایگاه خبری فوتبالی - در شرایطی که کپا آریزابالاگا در یک قدمی توافق با ناپولی قرار دارد، مدیرعامل این تیم اظهار نظر عجیبی داشته است.

به گزارش فوتبالی، پنجره نقل و انتقالاتی تابستانی باشگاه ایتالیایی ناپولی در این فصل یکی از شلوغ‌ترین پنجره‌ها در سال‌های اخیر بود؛ اما به اندازه‌ای که در خروجی باشگاه شاهد خروج بازیکنان بود، در ورودی هنوز ورود چشم‌گیری به جز کیم مین جائه را به خود ندیده و احتمالا به زودی سنگربان چلسی با قراردادی قرضی راهی ناپل شود.

خروج کالیدو کولیبالی با تجربه به مقصد چلسی، بلافاصله با در اختیار گرفتن مدافع جوان اهل کره جنوبی یعنی کیم مین جائه جبران شد اما باشگاه ناپولی هنوز چاره‌ای برای جایگزینی بازیکنان با کیفیتی هم‌چون لورنزو اینسینیه و دریس مرتنس پیدا نکرده و تحت هدایت اسپالتی، آن‌ها با تغییر نسل دست و پنجه نرم می‌کنند.

در چنین شرایطی، مصاحبه عجیب اورلیو دلورنتیس مبنی بر در اختیار نگرفتن بازیکنان افریقایی، مادامی که بخواهند تیم‌های ملی کشورشان را همراهی کنند، موجی از واکنش‌های منفی را به همراه داشته است. دلورنتیس که به تازگی پیشنهاد فروش این باشگاه به ارزش 900 میلیون دلار را رد کرد، ظاهرا درهای ورودی این باشگاه را در برابر در اختیار گرفتن بازیکنان اهل آفریقا بسته نگاه خواهد داشت و این در شرایطی است که کولیبالی در ترکیب این تیم، قهرمانی با سنگال در جام ملت‌های آفریقا را تجربه کرد و با صرف نظر از خروج کولیبالی با انتقالی به ارزش بیش از 40 میلیون یورو، پارتنوپی دو بازیکن دیگر هم در ترکیبش دارد؛ ویکتور اوسیمن نیجریایی و آندره فرانک زامبو آنگیسای کامرونی. ضمن این‌که قرض داده شدن کپا به ناپولی به سبب درخشش ادوارد مندی سنگالی در ترکیب چلسی است که آبی‌های لندن حاضر شده‌اند با پرداخت بخش اعظم دستمزد سنگربان اسپانیایی، گرانقیمت‌ترین دروازه‌بان جهان را به ناپل بفرستند.

سنگربان 27 ساله در سال 2018 از اتلتیک بیلبائو با انتقالی به ارزش 72 میلیون پوند به چلسی پیوست و در دو فصل اخیر با توجه به درخشش ادوارد مندی، چاره‌ای جز نیمکت‌نشینی نداشته است. ناپولی و چلسی برای انتقال قرضی کپا آریزابالاگا در حالی به توافق رسیده‌اند که آبی‌های لندن میزان 75 درصد از دستمزد هفتگی او را پرداخت خواهند کرد. کپا در چلسی، دستمزدی به ارزش 150 هزار پوند در هفته دریافت می‌کرده و ناپولتان‌ها از این مبلغ، صرفا ۳۷ هزار و ۵۰۰ پوند به او پرداخت خواهند کرد. اوسپینای با تجربه روی خط دروازه، دیگر خروجی ناپولی در ماه گذشته بود که تصمیم گرفت مسیر حرفه‌ای خود را در عربستان سعودی و باشگاه النصر ادامه دهد.

در همین رابطه، دلورنتیس در حالی که بابت در نظر نگرفتن بعد موفقیت ورزشی ناپولی در نقل‌ و انتقالات تابستانی و نگاه صرف به سود اقتصادی با انتقادات بسیاری مواجه است، در صحبت‌هایش گفت: "من به اعضای باشگاه و سرمربی تیم گفته‌ام هرگز پس از این راجع به بازیکنان آفریقایی با من صحبت نکنند. ما احمق‌هایی بیش نیستیم اگر به بازیکنی دستمزد بدهیم و او هرگز در روزهای مورد نیاز باشگاه در خدمت تیمش نباشد. مادامی که بازیکنان آفریقایی تعهد کتبی ندهند تیم‌های ملی‌شان را در جام ملت‌های آفریقا همراهی نخواهند کرد، ما از به خدمت گرفتنشان معذوریم. هم‌چنین من در سال 2018، پیشنهادی 900 میلیون دلاری دریافت کردم مبنی بر فروختن باشگاه به صندوق سرمایه‌گذاری آمریکایی که موفقیت اقتصادی باشگاه در پنج سال اخیر را تضمین می‌کرد؛ اما اجازه دهید یک نکته را واضح بگویم؛ من عاشق این بازی هستم و اجازه دهید بازی را به سبک خودم ادامه دهم."

این صحبت‌های دلورنتیس، نه‌ تنها به مذاق بسیاری از هواداران فوتبال خوش نیامده و رئیس ناپولی را به نژادپرستی متهم کرده‌اند، بلکه واکنش کاپیتان سابق ناپولی، کالیدو کولیبالی را به همراه داشته و در حالی که دوره بعدی جام ملت‌های افریقا برای ژانویه 2024 به میزبانی ساحل عاج برنامه‌ریزی شده، مدافع تنومند سنگالی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: "هر کس برابر صحبت‌‎های خودش مسئول است و اگر دلورنتیس می‌خواهد این گونه و با چنین لحنِ غیر محترمانه‌ای صحبت کند، مشکلی نیست. برای من مهم‌ترین نکته، احترام گذاشتن به یکدیگر است. در حالی که من پیراهن ناپولی را بر تن داشتم با تیم ملی کشورم فاتح تورنمنت جام ملت‌های آفریقا شدم و اگر چه تیم باشگاهی به مدت یک ماه از حضور من بهره‌مند نشد اما این مهم‌ترین افتخار دوران ورزشی من بود و از بابت به دست آوردنش بسیار خوشحالم. به عنوان کاپیتان سنگال، من معتقدم این گونه صحبت کردن راجع به بازیکنان آفریقایی به هیچ وجه درست نیست. او نماینده یک باشگاه و تعداد بسیاری از هواداران عاشق فوتبال است و بدون شک در شهری با جامعه قابل احترام هم‌چون ناپل، همه مثل او فکر نخواهند کرد؛ اما اگر آقای رئیس معتقد است تیمش قادر خواهد بود بدون آفریقایی‌ها به موفقیت برسد، مانعی نیست. بگذارید این گونه فکر کند!"

ناپولی فصل گذشته در حالی نیم فصل دوم را بدون حضور بازیکنان آفریقایی که در جام ملت‌ها حاضر بودند (اوسیمن به سبب مصدومیت غایب بود) آغاز کرد که ثمره تلاش آن‌ها، کسب 13 امتیاز از 15 امتیاز ممکن بود و تنها نکته منفی، حذف به دست فیورنتینا در جام حذفی ایتالیا بود که در کارنامه فصل گذشته آن‌ها به چشم می‌آید.

9404