گزارش‌روز؛ بررسی 10 نکته جالب درباره آنتونی مودست که از کلن به دورتموند آمد

گزارش‌روز؛ بررسی 10 نکته جالب درباره آنتونی مودست که از کلن به دورتموند آمد

پایگاه خبری فوتبالی - بروسیا دورتموند به دنبال تومور هالر به دنبال جانشینی مناسب برای مهاجم خود می گشت و این گزینه از بوندسلیگا و اف.سی کلن پیدا شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از وب‌سایت رسمی بوندس‌لیگا، در این بخش به بررسی 10 نکته در مورد آنتونی مودست، مهاجم فرانسوی و گلزن سابق اف سی کلن که به تازگی به جمع یاران بروسیا دورتموند ملحق شده، می‌پردازیم.

1- فوتبال خانوادگی:

خانواده مودست از جزیره مارتینیک دریای کارائیب سرچشمه می‌گیرند. اما او در کن فرانسه متولد شد. پدر او یک فوتبالیست حرفه ای بود. البته یک مدافع، پدر مودست تنها یک بازی در لیگ فرانسه برای سنت اتین به میدان رفت. گای مودست سال‌های زیادی در کن و فرژوس به میدان رفت. آنتونی نیز در فصل 20211 به صورت قرضی در سنت اتین بازی کرد.

2- شروع خوب:

فرژوس باشگاهی بود که مودست خود را معرفی کرد. طولی نکشید که نام او در آن منطقه طنین انداز شد و در 19 سالگی اولین قرارداد حرفه‌ای خود را با نیس (2007) امضا کرد. او 20 بار برای نیس بازی کرد و تنها یک گل به ثمر رساند اما حضور او باعث توجه رن شد.

3- تیم زیر 21 سال فرانسه:

مودست در رده‌های جوانان به کار خود ادامه داد و در سال 2008 در تیم ملی زیر 21 سال فرانسه اولین بازی خود را انجام کرد. او در 16 بازی در آن سطح شش بار گلزنی کرد اما هرگز فرصت بازی برای تیم بزرگسالان را پیدا نکرد. از آن‌جایی که در فصل 2016/17 از نظر گلزنی آمار خوبی داشت. نامزد حضور در تیم ملی برای جام جهانی 2018 شد. مجله ورزشی فرانسوی So Foot یکی از نشریات بود که هشتگ Modeste2018 را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرد. اما مهاجم با پیوستن به باشگاه تیانجین چین در تابستان 2017 شرایط حضور خود را تا حدی از بین برد و از کانون توجه خارج شد. با وجود به ثمر رساندن تقریبا 200 گل حرفه‌ای در سطح باشگاهی او مورد توجه دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه قرار نگرفت و تاکنون بازی ملی به نام خود ثبت نکرده است.

4- سفرهای اولیه:

مودست کار خود را به نسب با سفر زیاد آغاز کرد. او به صورت قرضی در آنژه بازی کرد، 20 گل به ثمر رساند و پشت سر اولیور ژیرو، ملی پوش فعلی فرانسه به عنوان بهترین گلزن لیگ قرار گرفت. او در فصل 2010/11 به بوردو رفت. سپس در سن 23 سالگی در ژانویه 2012 نخستین تجربه خارج از فرانسه را در بلکبرن انگلیس به دست آورد. البته تجربه‌ای ناخوشایند. زیرا بلکبرن در پایان آن فصل از لیگ برتر انگلیس سقوط کرد. مودست 9 بازی بدون گل زده در لیگ انگلیس تجربه کرد. او تنها 3 بازی در ترکیب اولیه قرار گرفت.

5- بازگشت به شرایط خوب در هوفنهایم:

مودست پس از حضور قرضی در بلکبرن به باستیا رفت. 15 گل در 36 بازی به تیم صعودکننده کمک کرد تا به رده دوازدهم لیگ 1 برسد.  اما مودست تجربه حضور در بوندس‌لیگا را در سال 2013 و انتقال به هوفنهایم به دست آورد. در 6 بازی اول خود برای هوفنهایم 5 گل به ثمر رساند. مودست بخشی از یک تیم هجومی بود که روبرتو فیرمینو و کوین فولاند نیز در آن حضور داشتند. تنها بایرن مونیخ (94) و بروسیا دورتموند (80) توانسته بودند گل‌های بیشتری به نسبت هوفنهایم (72 گل) در فصل 2013/14 بزنند.

6- رکورد فرانسوی:

هفت گل دیگر در لیگ در فصل بعد دنبال شد و پس از آن مودست با 23 گلزنی در 62 بازی در کل مسابقات، هوفنهایم را ترک کرد. او در تابستان 2015 به کلن پیوست. پس از ورود به باشگاه‌های جدید، به روند گلزنی خود ادامه داد. او در اولین بازی در جام حذفی هت‌تریک کرد و در آن سال 15 گل در لیگ نیز به ثبت رساند. این یک رکورد گلزنی برای یک بازیکن فرانسوی در یک فصل بوندس‌لیگا بود. او در هر دو فصل 2021/22 (20 گل) و 2016/17 (25 گل) رکورد بهتری را به ثبت رساند. تا پایان سال 2021/22، او در بین 20 گلزن برتر تاریخ بوندس‌لیگا قرار داشت. او هم‌چنین تنها سه گل با فرانک ریبری ستاره سابق بایرن مونیخ (86 گل) به عنوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال آلمان از فرانسه فاصله دارد.

7- پنج نفر برتر با کلن:

کلن پس از 25 سال تا حد زیادی به لطف مهاجم فرانسوی فوق‌العاده خود به فوتبال اروپا بازگشت. اف سی کلن فصل 2016/2017 را در رده پنجم به پایان رساند. مودست با 11 گل در 9 روز ابتدایی، در یک مرحله بهترین گلزن پنج لیگ برتر اروپا بود. او در نهایت در آن فصل در جدول گلزنان سوم شد و تنها پیر امریک اوبامیانگ (31 گل) و روبرت لواندوفسکی (30 گل) بیشتر گلزنی کردند.

8- لحظه‌های احساسی:

کلن از رفتن مودست به چین ناراحت بود. اما از بازگشت او برای نیمه دوم فصل 2018/19 خوشحال شد. در آن مرحله قهرمان دو دوره بوندس‌لیگا در دسته دوم حضور داشت. آن‌ها نیاز داشتند صعود خود را در 10 بازی به دست آورند. مودست در اولین بازی خود در فوریه سال 2019 میلادی، تنها چهار دقیقه پس از ورود به بازی مقابل پادربورن گلزنی کرد.

شرایط این گل احساسی بود چرا که او پدرش را تنها چند هفته قبل از بازی از دست داده بود. در هجدهم سپتامبر سال 2021 میلادی زمانی که مودست مقابل لایپزیش گلزنی کرد، اشک‌های بیشتری سرازیر می‌شد. او این بار  گلزنی خود را در روز تولد پدرش با گریه جشن گرفت.

9- خوشحالی‌های نمادین:

مودست زمانی که گل‌هایش را جشن می‌گیرد، دست‌هایش را به چشمانش می‌برد و به نظر می‌رسد که شبیه کسی است که عینک به چشم دارد یا با دوربین چشمی نگاه می‌کند. خود بازیکن یک بار توضیح داد که همسرش و یکی از دوستانش این ایده را بر اساس عشق او به ایموجی ها به او پیشنهاد داده‌اند.

من عاشق این شکلک ها هستم. پیام هایم در واتساپ با یک شکلک به پایان می‌رسد.

موفقیت و خوشحالی مودست الهام‌بخش دیگر بازیکنان نیز بوده است. الن وایت، برنده یورو 2022 زنان، می‌گوید که تحسین او از مودست باعث شد که گل‌های خود را به شیوه‌ای مشابه جشن بگیرد. وایت در مورد چرایی تقلید او از  مودست گفت: "شوهرم از من پرسید که چرا این کار را نمی‌کنی؟ ما فقط فوتبال آلمان را دوست داریم و در یک سفر تفریحی به آن‌جا رفتیم و جو و فوتبال را دوست داشتیم."

در نوامبر 2021، مودست از جشن گل معروف دیگری لذت برد. پس از گل تساوی دیرهنگام کلن در مقابل یونیون برلین با گل دوم خود در این بازی، این مهاجم به سمت نیمکت دوید، کلاه مربی استفن بامگارت را گرفت و یک آیتم نمادین به خودی خود اجرا کرد.

10- ادای احترام موسیقی:

مودست در 32 بازی 20 گل زد و به تیم خود کمک کرد در رفته هفتم در فصل 2021/22 قرار بگیرد جایی که سهمیه اروپایی برای کلن به دست آمد. شاید جالب باشد که برای این مهاجم فرانسوی آهنگ های زیادی خوانده شده است.

گروه کلن Klüngelköpp و خواننده آلمانی Ikke Huftgold هر دو در سال 2017 با الهام از Boney به این مرد فرانسوی ادای احترام کردند. در همان سال، رپر فرانسوی MKN آهنگ Anthony Modeste را منتشر کرد. این آهنگ مودست را تصور می‌کند که پیراهن شماره 27 را بر روی پشت خود می‌گذارد و می‌خواهد لرزش استادیوم را ببیند و وقتی وارد زمین می‌شود نام خود را از سکوها بشنود. با این حال، گروه کر هم‌چنین توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید در زندگی پیشرفت کنید، باید متواضع باشید و سخت کار کنید؛ درست مانند آنتونی.

9404