چه کسی گل اول استقلال را می‌زند؟/ طلسم سرمربی خارجی در افتتاحیه

چه کسی گل اول استقلال را می‌زند؟/ طلسم سرمربی خارجی در افتتاحیه

پایگاه خبری فوتبالی- زدن گل اول فصل، می‌تواند نام زننده‌اش را از همان اول ماراتن لیگ روی زبان هواداران بیاندازد. اتفاقی که فصل قبل برای سلمانی افتاد و او با زدن گل در افتتاحیه، خیلی زود از زیر فشار انتقادات فراوان درباره جذبش، خارج شد. 

به گزارش فوتبالی، استقلال در تاریخ لیگ برتر، 18 بار در همان هفته اول موفق به ثبت اولین گلش شده و تنها در 3 دوره چنین اتفاقی رقم نخورده است: دوره‌های 17، 18 و 19. در 2 دوره، از اولین گل در هفته دوم رونمایی شد و در لیگ هفدهم هم اولین گل استقلال در هفته سوم به ثمر رسید. لیگ هجدهم تنها دوره تاریخ لیگ برتر است که استقلال، فصل را با یک بازی خانگی استارت زد ولی گل نزد: زیرنظر شفر؛ یک سرمربی خارجی. 

* قدیمی یا جدید؟ 

از جمع بازیکنان فعلی استقلال، سجاد شهباززاده در لیگ 15 و جعفر سلمانی در لیگ قبلی سابقه زدن گل اول فصل را با پیراهن آبی دارند و باید دید، آنها می‌توانند یک بار دیگر چنین اتفاقی را رقم بزنند تا یک نام جدید وارد این فهرست می‌شود. 

* طلسم منصوریان 

منصوریان در لیگ‌های 16 و 17 این فرصت را پیدا کرد که فصل را با نشستن روی نیمکت استقلال استارت بزند. او اما همه رکوردهای ویژه این تیم در افتتاحیه را شکست: اولین باخت در هفته اول که برابر صنعت نفت در لیگ 17 رقم خورد، اولین فصل بدون گل زده در افتتاحیه و طولانی‌ترین زمان انتظار برای ثبت گل اول که در لیگ هفدهم رقم خورد و از گل اول آبی‌ها در هفته سوم رونمایی شد. 

* خارجی‌های گل‌نزن و گلزن 

استقلال در طول تاریخ لیگ برتر، 3 فصل را با حضور سرمربیان خارجی شروع کرد: لیگ دوم با رولند کخ، لیگ 18 با وینفرد شفر و لیگ 19 با استراماچونی. در 2تا از این 3 فصل، استقلال موفق به زدن گل در هفته ابتدایی نشد؛ تیم شفر در هفته اول لیگ 18 دروازه پیکان را باز نکرد و تیم استراماچونی هم در هفته اول لیگ 19 با یک گل شکست خورد. 3 فصل هم با گلزنی یک بازیکن خارجی برای استقلال شروع شده است: جان‌واریو در لیگ 12، کرار در لیگ 14 و جپاروف در لیگ 17. 

* پوکر نیکبخت 

رکورد ویژه ثبت گل اول فصل استقلال به علیرضا نیکبخت تعلق دارد. او در 4 دوره پیاپی، زننده گل اول استقلال بود: لیگ‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم. در هر 3 دوره ابتدایی حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت آبی‌ها، این شماره 22 بود که گلزنی را افتتاح می‌کرد. احتمال شکسته شدن این رکورد بسیار ناچیز است. آرش برهانی تا حدودی به نیکبخت نزدیک شد ولی درنهایت به آمار 3 بار زدن گل اول در 4 فصل پیاپی رسید. 

* خواب مهاجمان 

هیچ‌کدام از گل‌های اول استقلال در 5 فصل اخیر را مهاجمان این تیم نزده‌اند. درحقیقت گویا هفته اول برای مهاجمان آبی طلسم شده و آنها از هفته‌های بعدی با گلزنی آشتی می‌کنند. در 20 دوره لیگ برتر تنها 6 فصل بوده که مهاجمان زننده گل اول استقلال بوده‌اند و نیمی از این دوره‌ها هم با گلزنی آرش برهانی همراه بوده است. اگر بازیکنان کناری استقلال نظیر نوازی، نیکبخت و غفوری را جزو مردان خط میانی حساب کنیم، هافبک‌های استقلال بهترین آمار را در این زمینه دارند با زدن گل اول این تیم در 14 دوره لیگ برتر. امیرحسین صادقی هم تنها مدافعی است که نامش در این فهرست دیده می‌شود.  

* زنندگان گل اول استقلال در 21 دوره لیگ برتر 

لیگ اول: علی موسوی به برق در ورزشگاه حافظیه شیراز 

لیگ دوم: علیرضا نیکبخت به پاس در ورزشگاه تختی تهران 

لیگ سوم: علیرضا نیکبخت به پاس در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ چهارم: علیرضا نیکبخت به استقلال اهواز در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ پنجم: علیرضا نیکبخت به صبا در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ ششم: محمد نوازی به ذوب‌آهن در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ هفتم: امیرحسین صادقی به استقلال اهواز در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ هشتم: مجتبی جباری به ابومسلم در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ نهم: امیدرضا روانخواه به سپاهان در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ دهم: آرش برهانی به شهرداری تبریز در ورزشگاه یادگار امام تبریز 

لیگ یازدهم: آرش برهانی به سپاهان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان 

لیگ دوازدهم: فابیو جان‌واریو به آلومینیوم هرمزگان در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ سیزدهم: آرش برهانی به گسترش فولاد در ورزشگاه یادگار امام تبریز 

لیگ چهاردهم: جاسم کرار به راه‌آهن در ورزشگاه تختی تهران 

لیگ پانزدهم: سجاد شهباززاده به سیاه‌جامگان در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد 

لیگ شانزدهم: جابر انصاری به نفت در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ هفدهم: سرور جپاروف به تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی تهران (هفته سوم)

لیگ هجدهم: وریا غفوری به ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (هفته دوم) 

لیگ نوزدهم: فرشید اسماعیلی به فولاد در ورزشگاه آزادی تهران (هفته دوم) 

لیگ بیستم: وریا غفوری به مس رفسنجان در ورزشگاه آزادی تهران 

لیگ بیست و یکم: جعفر سلمانی به هوادار در ورزشگاه آزادی تهران 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

1470