داریوش مصطفوی: نماینده‌های مجلس در فوتبال دنبال رأی می‌گردند!

داریوش مصطفوی: نماینده‌های مجلس در فوتبال دنبال رأی می‌گردند!

پایگاه خبری فوتبالی- داریوش مصطفوی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، گفت: آن چیزی که فوتبال برای فوتبالی‌ها ندارد، یعنی ما که دنبال رای نبودیم و منظورم جامعه ماست، الان برای سیاسیون مهم است. آنها دارند با حرف فوتبال رای می‌آورند. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از اعتماد، هنوز وقتی بحث سیاست در فوتبال مطرح می‌شود داریوش مصطفوی یاد اتفاقات سال ۷۶ می‌افتد. می‌گوید سید محمد خاتمی به ناحق سمت ریاست فدراسیون را از او گرفت تا بدهد به محسن صفایی فراهانی و فوتبال بیفتد دست مشارکتی‌ها. مصطفوی در مورد عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال هم رد پای سیاسیون و مخصوصا دو نماینده مجلس را پررنگ می‌بیند. گفت‌وگو با رییس اسبق فدراسیون فوتبال و رییس سابق کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای که فصل گذشته سر داستان حذف سرخابی‌ها از آسیا حسابی خبرساز شد در دو بخش در روزنامه اعتماد منتشر شده که بخشهایی از این گفت و گو را می توانید بخوانید. این گفت‌وگو در تاریخ ۴ مرداد انجام شده است. 

خدا کند زودتر هشت شهریور برسد

 ‌من می‌گویم فوتبال ما دم جهانی است و باید یکی شویم. الان هم قرار است انتخابات برگزار شود. در بین این نامزدها نمره صد داریم و نمره 5 هم داریم. نکند دوباره نمره 5 برود بنشیند جای 100 یا بالعکس. یک کاری کنید که دنیا قبول داشته باشد. فوتبال کلمه خارجی است. فوتبال را ما اختراع نکردیم. قوانینش را آنها نوشتند و مرکزش در زوریخ است. ما باید خودمان را با مقررات بین‌المللی وفق بدهیم. زمان آقای عزیزی خادم به من گفتند بیا بهترین سمت را بگیر قبول نکردم. قبل از رفتن آقای تاج هم به من سمت داد و قبول نکردم. من از بالا تا پایین فوتبال را دیدم و دیگر برایم جذابیت ندارد. ولی بیاییم از فوتبال حمایت کنیم. یک تعدادی را گذاشتند هیات‌رییسه که یک بازی تدارکاتی نتوانستند هماهنگ کنند. یک بازی هم در مشهد برگزار کردند که آن افتضاح رخ داد. وزیر کشور هم بعدش آمد، گفت ما 48 ساعته متخلف را اعلام می‌کنیم. کو؟ می‌دانید چرا؟ چون آدم‌های این کاره هستند، وابسته هستند به یک جریان سیاسی محکم که وزیر کشور هم نمی‌تواند کاری بکند. من که هیچ! بنابراین یک بار برای همیشه اعلام کنیم هرکس رییس فدراسیون می‌شود مطالعه کنیم که از نظر بالایی‌ها مشکل نداشته باشد، از نظر فوتبال مشکل نداشته باشد از نظر ورزشی هم مشکل نداشته باشد. وزارت ورزش را که ولش کنید. وزیر دو دستی به میزش چسبیده و به خصوص دنبال پیشرفت ورزش نیست. الان فوتبال صاحب ندارد و یتیم است. دعا کنید هشتم شهریور زودتر بیاید تا ما یک صاحبی بالای سر فوتبال ببینیم و با این صاحبی که می‌بینیم، برویم به جنگ مسائل. وگرنه تا آن روز اتفاقی نخواهد افتاد. در این مدت کاری انجام نمی‌شود. همه دنبال لابی هستند.

*چرا عزیزی خادم برکنار شد؟

یک چیزهایی هست که می‌شود، گفت ولی یک‌سری چیزها را نمی‌شود، گفت. من که مدرک ندارم، بیایم یک نفر را متهم کنم. پس فردا یک شکایتی از من می‌کنند و آخر عمری مرا می‌کنند زندان. هیچ کس هم صدایش در نمی‌آید. شاید، شاید یک اتفاقاتی افتاد که به این مسیر رسید. من ایراد را به عزیزی خادم می‌گیرم. نباید می‌گذاشت کار به اینجا برسد. اگر شما قبل از اینکه رییس شوی به کسی قول دادی دبیرکلش می‌کنی خب دبیرکلش کن! حتما خوب بوده دیگر. می‌خواهم بگویم وقتی یک رییس فدراسیون از دل مجمع بیرون می‌آید و آن سختی‌ها را می‌گذراند دیگر کاری ندارد با هفت، هشت نفر تعامل کند. هر هشت نفر رفتند علیه ایشان شدند. چطور هشت نفر به یک نظر واحد رسیدند؟ یک جای کار ایراد دارد.  هر کدام از آن هشت نفر شخصیت مستقل دارند. چطور می‌توان به هشت نفر یک دستور واحد داد؟ بنابراین یک اشکال دوسویه است. عزیزی خادم نتوانست هیات‌رییسه را هندل کند و با توجه به طبیعیات‌شان رفتار کند. آنها با اساسنامه آمدند جلو.

مجلسی ها به من گفتند اسطوره شکست!

آن تریبون باز است و نماینده‌های مجلس هرچه دوست دارند، می‌گویند. به من گفتند اسطوره شکست! من نمی‌دانم چه شکستی آوردم؟ تا زمانی که من بودم در جام ملت‌ها عربستان را سه - هیچ و کره را 6 بر 2 بردیم و تیم رفت ماقبل فینال که به نفوذ اعراب در کنفدراسیون آسیا باختیم. دو تا پنالتی روی خداداد عزیزی و کریم باقری نگرفتند. تمام شد. آقای عزیزی خادم باید همه جوانب را در نظر می‌گرفت. یکی از ایرادات ایشان این بود که حرف گوش نمی‌کرد. نه حرف بد که حرف خوب را هم گوش نمی‌کرد. مشاوران دورش کسانی بودند که نتوانستند ایشان را در مورد کاری که انجام می‌داد قانع کنند. امیدوارم این‌بار که انتخابات برگزار می‌شود یک آدم جامع الشرایط انتخاب شود. امیدوارم کسی بیاید که فوتبال را بشناسد و در لایه‌های مختلف خدمت کرده باشد. در کنفدراسیون و فیفا حرفش برو داشته باشد. تا در کنفدراسیون و فیفا حرف‌مان تاثیر نداشته باشد فوتبال ما در بعد بین‌المللی پیشرفت نمی‌کند. دنیا این است. دنیا آدمش را می‌بیند و بک‌گراندش را چک می‌کند. اینکه بازیکن بزرگی بوده، مدیرعامل باشگاه بزرگ بوده، سابقه قبلی‌اش در فدراسیون چه بوده، از نظر تجهیزات فیزیکی فوتبال چه کرده و اینها. الان شما بروید آکادمی ما را ببینید. این محصول چه کسی بوده؟

حرف بدی به راستینه نزدم

از شما می‌پرسم آیا حرف بدی به آقای راستینه زدم؟ او هم مثل بچه من است. نماینده کشور است و قابل احترام. حرف بدی نزدم به ایشان. من گفتم بروید دنبال اصول کاری یک نماینده مجلس و دنبال مشکلات مردم باشید. به همین آقای راستینه و آقای قاضی‌زاده که خیلی شاکی این ماجرا هستند، می‌گویم یعنی شما نماینده شدی که بروی دنبال کارهای ویلموتس و عزیزی خادم و اینکه تاج رییس فدراسیون نشود؟ ماهیت و طبع کار شما در مجلس این تعریف شده؟ یا تعریف شده که اول گشایش زندگی مردم؟ تحصیلات مجانی؟ وضعیت معیشتی مردم؟ آن چیزی که توی دلم هست را نمی‌توانم بگویم. شما برای ازدواج و بیکاری مردم چه کردی؟ آقای راستینه و آقای قاضی‌زاده شما اگر خیلی هنر دارید یک تیم در شهرستان خودتان اداره کنید. یک تیم در شهرکرد نداریم. شما در مورد فدراسیون حرف می‌زنی ولی اول برو شهر خودت را درست کن. چند نفر در شهر خودت خانه ندارند و ازدواج نکرده‌اند و بیکارند؟ بابا اینها را بگذارید جلوتان و یک جدول درست کنید. اگر آقای راستینه آدم با انصافی باشد پایش را دیگر در فوتبال نمی‌گذارد. می‌رود دنبال اعتیاد و معاش مردم و کار جوانان و مسکن. آنها واجب‌تر است یا اینکه رییس فدراسیون چه کسی باشد؟ من با ایشان جنگی ندارم. من واقعیت را به ایشان گفتم و اگر دلگیر شده بیاید تا من به او بگویم من قصدی ندارم ولی اگر دوباره حرف بزنیم همین حرف‌ها را می‌گویم که وظیفه شما این نیست که بیایید در انتخاب فدراسیون فوتبال یا حذف رییس دخالت کنید. این نیست که بیایید در تلویزیون در مورد تاکتیک با داریوش مصطفوی بجنگید. این نیست که بیایید، بگویید یک جریان با جملات سخیف حرف زده! بابا شما نماینده مجلس هستی. بعد رفتند در مجلس و آن نماینده در مورد من حرف زد که تمامش دروغ بود. من جواب‌شان را نمی‌دهم و پیگیری نمی‌کنم. چون این چیزها توی مملکت ما عادی شده. توی یک مملکت دیگر که بود، می‌رفتند سراغ نماینده که بیا ثابت کن. اینکه استوانه شکست است و پول‌های زیادی خرج کرده را ثابت کن. کل بودجه ما 45 میلیون بوده. کجا ما زیاد خرج کردیم؟ حرف‌شان بی‌اهمیت شده بین مردم. وقتی اینها حرف می‌زنند مردم می‌فهمند که اینها زیاد جدی صحبت نمی‌کنند. ما هم پیگیری نکردیم. ولی الان دارم می‌گویم ولله وظیفه نماینده دخالت در انتخاب یا حذف رییس فدراسیون نیست. حرف زدن در مورد اعضای فدراسیون نیست. شأن شما اجل از این حرف‌هاست. شما نماینده یک ملت 85 میلیونی هستید. حالا از شهری آمده‌ای که کلا ده دوازده هزار رای داشته ولی حالا نماینده مجلس ایرانی و من احترام می‌گذارم. تا کجا؟ تا جایی که شما حد خودتان را بدانید. آن حد کجاست؟ انتخاب یا عدم انتخاب رییس فدراسیون نیست. می‌توانید نظر بدهید ولی نمی‌توانید هر روز ورود کنید. این آقای قاضی‌زاده هاشمی که لحاف، تشک انداخته توی تلویزیون و هر روز آنجاست. حالا آقای راستینه کمتر. 

می خواهند با فوتبال رای بیاورند

آن چیزی که فوتبال برای فوتبالی‌ها ندارد، یعنی ما که دنبال رای نبودیم و منظورم جامعه ماست، الان برای سیاسیون مهم است. آنها دارند با حرف فوتبال رای می‌آورند. من یک جدول می‌گذارم جلوی آقای قاضی‌زاده و یکی هم جلوی آقای راستینه. اینکه شما چند بار در مورد فوتبال صحبت کردی؟ چند بار در مورد مسکن حرف زدی؟ چند بار در مورد اعتیاد اظهارنظر کردی؟ در مورد بیکاری و... اصلا می‌دانید این جوان که در شهر بیکار است چه مصیبت‌هایی برای شهر می‌سازد؟ اگر این جدول را پر کردند من می‌روم و دیگر پیدایم نمی‌شود. ولی اگر این جدول پر نشد و دیدند عوض اینکه بروند گشایش ایجاد کنند در زندگی جوانان شهرشان آمدند دنبال فدراسیون و پرسپولیس و استقلال و خصوصی‌سازی، بیشتر دقت کنند. همه کسانی که در مورد خصوصی‌سازی سرخابی‌ها حرف زدند غیر فوتبالی‌ها بودند. رییس خصوصی‌سازی هم غیر ورزشی و فوتبالی است. حالا گند کار بعدا در می‌آید. چون اینها استاد هستند و وکیل دارند و ما هیچ چی نداریم. چیزی که می‌بینیم این است که این وضعیت به نفع دو تیم نخواهد بود. من با کارشناسان رابطه ندارم و این نظر خودم است. شش، هفت ماه دیگر این وضعیت تولید ناراحتی می‌کند. من توصیه می‌کنم به نماینده‌ها. ما دویست و هفتاد، هشتاد نماینده داریم و این حرف من خطاب به پنج، شش نفرشان است. من مصاحبه‌ای از آقای فروردین خواندم خوشم آمد. با واقعیت دارد زندگی می‌کند. اینکه یک نماینده بیاید و این شکلی حرف بزند و دوستانش را به یک شکل محترمانه بیاورد در راه پیشرفت فوتبال. اگر نماینده مثل آقای فروردین باشد مخلصش هم هستم. او هم آمده صحبت کرده ولی دخالت نکرده. ولی اگر نماینده مثل آقای قاضی‌زاده یا راستینه باشند و در مورد فوتبال حرف بزنند من تا عمر دارم جواب می‌دهم و اگر ادامه بدهند، می‌روم در شهرشان میتینگ می‌گذارم و آنجا به جوانان می‌گویم اینها عوض اینکه دنبال حل کردن مشکلات شما باشند، افتادند دنبال فوتبال چون می‌خواهند از شما رای بگیرند. آگاه باشید و بهشان رای ندهید، وگرنه من کاری ندارم. یک آدم هفتاد و چند ساله‌ام که افتاده یک گوشه و با کسی کار ندارم. فقط با مردم و مملکتم کار دارم. هر جا ببینم به نظر مردم و مملکت است تا جایی که در وسعم باشد توضیح می‌دهم.

7777