تمام زیرساخت‌های ورزشی شیراز مستهلک است

تمام زیرساخت‌های ورزشی شیراز مستهلک است

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس، با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی در این استان 53 سانتی‌متر و کشور 83 سانتی‌متر است، وضعیت زیرساخت‌های موجود ورزشی در شیراز را نامناسب ارزیابی و تاکید کرد که تمام این زیرساخت‌ها مستهلک شده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، حیدر صفرپور، پیش از ظهر چهارشنبه دوازدهم مردادماه و به بهانه تجلیل و قدردانی از ورزشی‌نویسان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی و رسانه‌های همکار در حوزه جوانان، ضمن شنیدن نقدها و نظرات شرکت کنندگان در جلسه، به سئوالات مطرح شده پیرامون مسائلی نظیر پروژه‌های نیمه‌تمام، آخرین وضعیت ورزشگاه‌های سردارشهید سلیمانی و پارس، واگذاری امتیاز باشگاه قشقایی، بلاتکلیفی قریب به 12 هیئت ورزشی و .... پاسخ گفت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس در ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و گرامیداشت ایام هفته خبرنگار، گفت: برگزاری این جلسه با این هدف بود که قدرشناسی خود را نسبت به فعالان حوزه رسانه، متذکر شویم و تاکید کنیم که یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه هیچ گاه فراموش نخواهد شد و سربلندی کشور ما در عرصه های بین المللی، مرهون این جانفشانی هاست. امروز نیز فعالان رسانه ادامه دهنده مسیر شهدای این عرصه هستند و آگاهی بخشی و روشنگری در جامعه، یکی از چیزهای مهمی است که ما را در اعتلای جایگاه ورزش و انجام هر چه بهتر مسئولیت هایمان همراهی می کند.

صفرپور مهمترین دغدغه خود را بازگرداندن فارس به جایگاه واقعی خود در ورزش دانست و افزود: با توجه به سبقه و پشتوانه قوی و غنی که ورزش فارس داشته، این امیدواری وجود دارد که بتوانیم به زودی به آن جایی که شایستگی اش را داریم، برسیم. هر چند در این زمینه با مشکلات گسترده ای مواجه هستیم، از جمله این که در میانه پنجمین ماه سال ۱۴۰۱ حتی یک ریال اعتباری که باید برای حمایت از هیئت های ورزشی و شهرستان ها داشته باشیم، دریافت نکرده ایم.

کارنامه فعالیت‌های ورزشی 6 ماه گذشته

وی افزود: ما در ورزش فارس با چند نکته شاخص مواجهیم که سرعت حرکتمان را کم می کند اما امروز با افتخار عرض می کنم که با وجود همه این مسائل، با همت جمعی همکاران و هیئت های ورزشی، طی شش ماه گذشته که توفیق حضور در این مسند را داشته ام، ۷۳ اعزام بین المللی داشته، ۷۱ مقام را در این میادین کسب کرده ایم، ۳۱۰ ورزشکار ما به اردوهای مختلف تیم های ملی دعوت شده اند، ۲۰۶ اعزام را به انواع مسابقات مختلف در سطح کشور داشته ایم، ۲۲۰ میزبانی مسابقات کشوری را به عهده گرفته ایم و ۲۰ میزبانی تیم های ملی را  هم پذیرفته ایم. همچنین حدود ۲۰۰ برنامه همگانی را در جای جای استان پهناور فارس شاهد بوده ایم که این ها ناشی از تلاش و همت مضاعف همکاران عزیز بنده بوده است.

فارس بیشترین پروژه ناتمام ورزشی کشور را دارد

متولی ورزش استان با اشاره به اینکه بیشترین پروژه های ناتمامِ کشور در استان فارس وجود دارد، افزود : تا پایان سال ۱۴۰۰ قریب به ۴۲۰ پروژه ناتمام در کل استان داشتیم که طی ۶ ماه گذشته ۴۷ پروژه را توانستیم به بهره برداری برسانیم و ۲۵ پروژه را نیز در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. در ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۰ مناقصه برای اجرای پروژه های ورزشی درسطح استان برگزار شده که این حجم از برگزاری مناقصه و سرعت در روند تکمیل پروژه ها، در سطح کشور کم نظیر بوده است.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های ورزشی استان گفت: در یک برآورد تخمینی که با همکاری معاونت فنی عمرانی استانداری انجام دادیم، با شرایط حال حاضر بیش از ۲ هزار ملیارد تومان برای تکمیل پروژه های ناتمام در استان فارس نیاز است که تامین آن به زمان طولانی نیاز دارد. در این راستا نیاز داریم که نمایندگان محترم مجلس همکاری جدی تری با ما داشته باشند و از تعریف پروژه های جدیدی که ردیف اعتباری آنها از ابتدا تا تکمیل، مشخص نشده دوری کنند و همه با هم اولویتمان را بر   تکمیل پروژه های ناتمام بگذاریم.

مستهلک شدن همه زیرساخت‌های ورزشی در شیراز

صفرپور در ادامه به وضعیت ناگوار زیرساخت های ورزشی در سطح شهر شیراز اشاره و اضافه کرد: تقریبا تمامی فضاهای ورزشی شهر شیراز، یا مستهلک شده اند یا دارند به سمت غیرقابل بهره برداری بودن می روند! اگر به موقع به داد این ها نرسیم، در یک بازه زمانی تمامی این زیرساخت ها از بین می روند. اگر در گذشته و در طول هر سال حتی یک پروژه را بازسازی کرده بودیم، امروز با این حجم عظیم سالن های فرسوده مواجه نبودیم. مبلغ اعتبارات عمرانی ما هم انقدر نیست که بتوانیم در یک سال، همه این سالن ها را بازسازی کنیم.

کوچ قشقایی از فارس

وی در ادامه به مسئله فروش امتیاز تیم فوتبال قشقایی و انتقال آن به خارج از فارس نیز اشاره و اضافه کرد: باید از تمامی کسانی که در دوران مختلف به نام استان فارس تیم داری کرده اند یا به هر طریق خدمتی به ورزش این خطه کرده اند، تشکر کرد و قدردان همه بود. اما اداره کل ورزش استان نمی تواند در قبال باشگاهی که خصوصی اداره می شود، اختیار چندانی داشته باشد. بنده بارها با مالک این باشگاه صحبت کردم و گفتم که اداره کل تا بالاترین حد توانش برای حمایت از این تیم و همه تیم های استان آماده است، اما ایشان گفت زندگی شخصی اش دچار چالش شده و چاره ای جز فروش این تیم ندارد. اداره کل هم نه منابع مالی برای تامین هزینه های یک تیم حرفه ای را دارد و نه می تواند در این زمینه کمکی به تیم های حرفه ای بکند. با این وجود تمام تلاشمان را کردیم که ایشان را راضی به ادامه کار کنیم یا ایشان را قانع کنیم که امتیاز را به یکی از خریداران داخل استان واگذار کند، اما وقتی می گویند از خارج استان پیشنهاد چندبرابری دارند، ما به هیچ عنوان نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم و کاری از دستمان ساخته نیست.

شهید شاملی ماندگار است

صفرپورهمچنین به خطر فروش امتیاز تیم هندبال شهید شاملی کازرون نیز گفت: از این تیم نیز تا حد توان حمایت شده اما هیچ کس نمی تواند انتظار داشته باشد که ما در عرصه حرفه ای منابع مالی را اختیار این تیم ها بگذاریم.  در جلسه اخیری هم که در همین راستا داشتیم، عنوان کردم که هر آنچه در زمینه تسهیل کارهای اقتصادی  و سرمایه گذاری مالک محترم باشگاه که بتواند پشتوانه تیمداری ایشان باشد، انجام خواهد شد. نه تنها برای ایشان بلکه برای هر عزیزی که در این عرصه بخواهد فعالیت کند، این زمینه ها مهیاست تا بتوانند فعالیت در عرصه ورزش را تداوم بدهند. فدراسیون هم با ایشان همکاری لازم را داشته و با توجه به صحبت هایی که داشتیم، خوش بین هستم که تیم شهید شاملی کازرون به فعالیت خود در ورزش حرفه ای ادامه بدهد. اما در نهایت، اختیار باشگاه خصوصی با مالک آن است و ما نیز بر اساس وظیفه، پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

افتتاح سوری

مدیرکل ورزش استان در خصوص وضعیت پروژه های بزرگ ورزشی که در سال های گذشته افتتاح شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است، گفت: برای این نوع افتتاح ها تنها می توان واژه "سوری" را به کار برد. مفهوم افتتاح، یعنی قابل بهره برداری بودن پروژه. اما متاسفانه ورزشگاه های بزرگ ما همچنان با ایرادهای بزرگی مواجه‌اند. ایرادهایی که البته غیرقابل رفع شدن نیست، اما نیاز به اراده ای جدی دارند.

وی افزود: این اراده از سال گذشته به وجود آمده اما هنوز به مرحله عمل نرسیده. متاسفانه بعضی مواقع در فضای مجازی با هجمه هایی مواجه می شویم که منصفانه نیستند. ورزشگاه شش هزار نفری حتی به صورت موقت هم تحویل استان نشده و به طور کامل در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است.  ورزشگاه شیک و زیبایی که در صورت رفع ایرادها، محل مناسبی برای برگزاری رقابت های بزرگ در شهر شیراز است و با پیگیری هایی که آقای استاندار انجام داده اند، امیدواریم به زودی به مرحله تکمیل و بهره برداری برسد.

صفرپور درباره ورزشگاه پارس نیز گفت: شرکت توسعه مدعی است که در سال ۹۶ این ورزشگاه به استان تحویل قطعی شده اما سال گذشته آقای استاندار گفتند که هر کسی این ورزشگاه را تحویل قطعی گرفته، باید به مراجع قضایی تحویل شود! چون اصلا قابلیت تحویل قطعی شدن نداشته و تنها بخش هایی از استادیوم تحویل قطعی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: چمن ورزشگاه پارس سال گذشته به پیمانکار تحویل داده شده و قرار بود در دی ماه آن را تحویل دهد که این اتفاق نیفتاد. ایشان از ما فرصت خواست که تا پایان اردیبهشت ماه این کار را انجام دهد اما باز هم نشد. دیدیم می گویند در تابستان گرما عامل خرابی چمن است و در زمستان هم سرما! این سوال پیش می آید که پس در خوزستان یا تبریز چطور چمن را نگهداری می کنند؟ اگر قرار باشد روال کار به این شکل باشد، هیچ گاه به نتیجه نمی رسیم. تیم های فنی و کارشناسی اداره کل هم موضوع را بررسی کرده و حتی خاک استادیوم را آزمایش کردند. یک تیم دانشگاهی را هم برای بررسی های لازم مامور کردیم. در نهایت، همین امروز هم این چمن به وضعیت مطلوبی نرسیده و قابلیت تحویل موقت هم ندارد. بنابراین روند قانونی کار در حال انجام است تا انشالله تصمیم جدیدی برای این پروژه بزرگ و مهم ورزشی استان گرفته شود.

7777