چمنیان: می‌توانیم بازیکنان لیگ برتری را به تیم امید دعوت نکنیم/ با قدرت هر چه تمام‌تر فرصت‌ها را می‌سوزانیم

چمنیان: می‌توانیم بازیکنان لیگ برتری را به تیم امید دعوت نکنیم/ با قدرت هر چه تمام‌تر فرصت‌ها را می‌سوزانیم

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی سابق تیم نوجوانان ایران گفت: این هنر را داریم که فرصت‌هایی که برای بازی تدارکاتی پیش می‌آید با کوتاهی و تصمیمات خودمان بسوزانیم.

به گزارش فوتبالی و به نقل از تسنیم, عباس چمنیان درباره وضعیت تیم امید ایران و کناره‌گیری از مسابقات کشورهای اسلامی به دلیل عدم همکاری باشگاه‌ها عنوان کرد: در مسائل تیم امید راه را اشتباه می‌رویم و هر ساله تکرار می‌کنیم و با این وضعیت بلاتکلیفی تیم امید جای تعجب ندارد. هر دوره که در خط استارت المپیک بودیم، همین اشتباهات و چالش‌ها تکرار شده است. در دوره‌های قبل هم مشکل بازی تدارکاتی و عدم همکاری باشگا‌ه‌ها را داشتیم که بازیکن در اختیار تیم امید قرار نمی‌دهند. متأسفانه نتوانستیم تیم امید را تبدیل به یک تیم واقعی کنیم. در گذشته نیز بارها چالش سرمربیانی را داشتیم که با این فرمول نتوانستند هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: قابل پیش‌بینی بود که مهدوی‌کیا با اینکه انسان بزرگی است در همان چالش‌های مربیان قبلی قرار بگیرد. اکنون هم با اتفاقاتی که در فدراسیون ما در یک سال گذشته، ثبات نداریم. در دوره‌ای که رئیس ثابت داشتیم با چالش‌هایی مواجه بودیم، چه برسد به الان که حداقل تا شهریورماه تکلیف‌مان مشخص نیست. رئیس فدراسیون هم اگر انتخاب شود ما در تیم ملی و امید این چالش‌ها را خواهیم داشت.

چمنیان یادآور شد: در مقطعی پیشنهادی به فدراسیون دادیم و آن هم این بود که مسیری که درباره تیم امید تکرار کردیم را حداقل برای یک‌بار عوض کنیم. نهایتش این است که نتیجه نمی‌گیریم ولی حداقل روش جدیدی را تجربه کرده‌ایم. همه ما می‌خواهیم بهترین بازیکنان به تیم امید دعوت شوند ولی از آنجایی که در شرایط فعلی قابل انجام نیست و باشگاه‌ها بازیکن در اختیار تیم امید قرار نمی‌دهند؛ پیشنهادم این بود که حداقل یک‌بار بازیکنی از لیگ برتر به تیم امید دعوت نکنیم. این پیشنهاد در قسمتی از بدنه فدراسیون خیلی مورد پسند قرار گرفت ولی جسارتی می‌خواست که باعث شد این پروژه عملی نشده بود.

سرمربی سابق تیم نوجوانان ایران گفت: بازیکنان خوبی در لیگ امید، دسته اول و دسته دوم داریم که کادرفنی هر موقع بخواهد می‌تواند آن‌ها را کنار هم جمع کند. ضعف ما عدم وجود ستاره‌ها نیست، ضعف ما در جمع کردن بازیکنان و «تیم» شدن امید است. این اتفاق تاکنون نیفتاده چون جسارت و شهامت می‌خواهد. سؤال من این است بازیکنانی که الان در بهترین باشگاه‌های ایران بازی می‌کنند چه انگیزه‌ای می‌توانند برای حضور در تیم امید داشته باشند؟ عِرق ملی درست است، ولی اعتقاد دارم بازیکنی که در سطح اول بازی می‌کند آرزو دارد در تیم ملی بزرگسالان به میدان برود نه تیم امید.

وی افزود: بازیکنانی که در سطح پایین بازی می‌کنند همچنان تمایل دارند دیده شوند و انگیزه دارند. نکته تکمیلی هم این است که درست است مهدوی‌کیا انسان بزرگی است و می‌تواند به تیم امید کند ولی ما مربیان بزرگی در رده امید داریم که زحمت زیادی کشیده‌ و پتانسیل و انگیزه بالایی دارند. به نظر می‌رسد مربیان داخلی می‌توانند تأثیرگذارتر از نفرات خارجی باشند. این اتفاق متفاوت باید رقم بخورد تا حداقل مسیر جدیدی را تجربه کنیم و اگر قرار است شکست بخوریم در یک راه جدید بازنده باشیم. 

چمنیان گفت: قطعاً مهدوی‌کیا بهتر از هر کسی می‌داند که سه بازی ما در بازی‌های اسلامی خیلی می‌تواند به هماهنگی تیم کمک کند. حتماً عواملی باعث شده مهدوی‌کیا این تصمیم را بگیرد. چیزی که مسلم است فوتبال ما با قدرت هر چه تمام‌تر فرصت‌های خودش را می‌سوزاند. یعنی ما این هنر را داریم که فرصت‌هایی که برای بازی تدارکاتی پیش می‌آید با کوتاهی و تصمیمات خودمان از دست بدهیم. در شرایطی که بازی تدارکاتی برای تیم ایران هماهنگ نیست فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کنیم.

وی در واکنش به این موضوع که شایعه برکناری مهدی مهدوی‌کیا نیز مطرح شده، عنوان کرد: از چند جهت می‌شود به این موضوع نگاه کرد، یکی اینکه مهدوی‌کیا با شناختی که از فوتبال ما دارد، شاید بهتر بود با شناخت و گرفتن تضمین بیشتری ورود می‌کرد. از بُعد دیگر مهدوی‌کیا حق دارد و برند بزرگی است. او با نیت کمک به تیم امید آمده تا رؤیای 50 ساله را عملی می‌کند. هر کسی جای مهدوی‌کیا بود این اعتراض خاموش را انجام می‌داد. طبیعتاً توقعات و فشار زیادی روی سرمربی تیم امید وجود دارد و شاید مهدوی‌کیا در برخی موارد خیلی جنتلمن‌ برخورد کرده و اگر فرد دیگری بود واکنش‌های تندتری نشان می‌داد.

4154