بهترین خارجی‌های پرسپولیس در لیگ برتر/ از آقای هت‌تریک تا گلزنان آفریقایی!

بهترین خارجی‌های پرسپولیس در لیگ برتر/ از آقای هت‌تریک تا گلزنان آفریقایی!

پایگاه خبری فوتبالی - باشگاه پرسپولیس در طول تاریخ لیگ برتر خارجی های با کیفیت زیادی نداشته است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبرورزشی، باشگاه پرسپولیس این روزها در به در به دنبال مهاجم خارجی است . بعد از شروع طوفانی در نقل و انتقالات، مدیران پرسپولیس مدت هاست نتوانستند بازیکنی بخرند و یحیی گل محمدی هم شدیدا به این موضوع اعتراض کرد. پرسپولیس تا این لحظه بازیکنان خارجی چون گئورگی گولسیانی، شرزود تمیروف و وحدت هنانوف را در اختیار دارد.
با این حال گل محمدی خواهان جذب ۲ مهاجم خارجی هم شده که در آن صورت تمیروف از پرسپولیس جدا خواهد شد. پرسپولیس در طول بیست و یک دوره لیگ برتر خارجی های زیادی داشته که البته تعداد بازیکنان با کیفیتی که در این تیم بازی کردند؛ از بازیکنان بی کیفیت و ناکارآمد، به مراتب کمتر بودند. باشگاه پرسپولیس برخلاف سایر تیم ها که به راحتی بازیکنان مدنظرشان را جذب می‌کنند، نتوانسته بازیکنان خارجی مدنظر کادرفنی خود را به خدمت بگیرد و در این موضوع ضعف دارد. با این وجود در این گزارش می‌خواهیم بهترین خارجی های پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر بشناسیم و عملکردشان را مرور کنیم.

رابرت ساها

مدافع چپ بلند قامت اهل جمهوری چک، خرید آری خان در پرسپولیس بود. ساها مجموعا در ۳۱ بازی به میدان رفت و از همان بازی های اول نشان داد ؛ مدافع با کیفیتی است. اوج کار ساها در لیگ ششم بود که به یکی از مهره های کلیدی تیم دنیزلی تبدیل شد. ساها در دربی همان سال هم یک پاس گل زیبا به مهرداد اولادی داد و زمینه‌ساز برتری ۲ بر یک پرسپولیس در آن بازی شد.

مایکل اومانیا

 مدافع فیکس تیم ملی کاستاریکا در جام جهانی ۲۰۱۴، در یک انتقالی جالب بعد از پایان جام جهانی به پرسپولیس آمد و مجموعا ۵۰ بازی پرسپولیس انجام داد. اومانیا عملکرد خوبی در پرسپولیس داشت ولی از وقتی برانکو به پرسپولیس آمد؛ او بیشتر به یک بازیکن نیمکت نشین تبدیل شد و خیلی زود هم پرسپولیس را ترک کرد.

نیلسون

 گلر برزیلی توسط مانوئل ژوزه پرتغالی به پرسپولیس آمد و خیلی زود در این تیم فیکس شد. نیلسون عملکرد فوق العاده ای در پرسپولیس داشت و در ۷۳ بازی، ۳۵ کلین شیت انجام داد. در لیگ چهاردهم اختلاف نیلسون و سوشا مکانی علنی شد و درخشان سرمربی وقت پرسپولیس ترجیح داد که نیلسون را از تیم کنار بگذارد و به نوعی طرف مکانی را گرفت.

جری بنگستون

 مهاجم هندوراسی که در لیگ پانزدهم توسط برانکو خریداری شد بیشتر به عنوان بازیکن جانشین به بازی می‌آمد. با این حال این مهاجم بلند قامت موفق شد در ۲۱ بازی برای پرسپولیس ۷ گل نیز به ثمر برساند. گفتنی است مهم ترین گل بنگستون برای پرسپولیس در دربی به ثمر رسید. گلی کاملا اتفاقی ولی بسیار مهم که از باخت پرسپولیس جلوگیری کرد.

حوار ملا محمد

 هافبک تکنیکی پرسپولیس در لیگ نهم، خیلی زود نگاه ها را به سمت خودش برد و با بازی های خوبش محبوب پرسپولیسی ها شد. حوار که بازیکن فیکس تیم ملی عراق هم بود؛ فقط یک فصل در پرسپولیس بازی کرد و بعد از آن در یک انتقال جنجالی مستقیما راهی استقلال شد تا خیلی زود از چشم هواداران پرسپولیس بیفتد .

ابراهیم توره

 بدون تردید یکی از بهترین خارجی هایی بود که به پرسپولیس و کلا فوتبال ما آمد. توره در لیگ هشتم در تیم پرستاره پرسپولیس حضور داشت و در ۳۱ بازی موفق شد ۱۳ گل به ثمر برساند. توره بعد از یک فصل حضوردر پرسپولیس راهی سپاهان شد و در آن تیم هم کاملا موفق بود. نکته جالب در خصوص توره این بود که بعد از بازی در لیگ ایران و در ژانویه ۲۰۱۲ راهی فوتبال فرانسه و باشگاه مطرح موناکو شد.

ایمون زاید

زاید کشف بزرگ دنیزلی در پرسپولیس بود و به اعتقاد  خیلی ها محبوب ترین بازیکن خارجی تاریخ این باشگاه به حساب می‌آید. اوج کار زاید در دربی بهمن ماه سال ۹۰ بود که به عنوان یار تعویضی وارد بازی شد و با زدن ۳ گل در ۱۰ دقیقه باعث شد پرسپولیس بازی ۲ بر صفر باخته را با برد ۳ بر ۲ عوض کند. ایمون زاید در ۲۱ بازی برای پرسپولیس ۱۲ گل به ثمر رساند و از هواداران پرسپولیس لقب آقای هت تریک گرفت.

بشار رسن

 بدون شک یکی از بهترین خارجی هایی که طی چند سال اخیر به فوتبال ایران آمد بشار رسن بود. بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا این  هافبک تاثیر گذار عراقی طبق توافقی که از قبل با مدیران وقت پرسپولیس انجام داد از جمع سرخ پوشان جدا و راهی لیگ ستارگان قطر شد . لازم به ذکر است بشار محبوبیت زیادی هم بین پرسپولیسی ها دارد و خیلی ها منتظر بازگشت او به پرسپولیس هستند.

گادوین منشا

 مهاجم اهل نیجریه که در پیکان مطرح شد، در پرسپولیس برانکو هم عملکرد بدی نداشت. منشا بهترین گلزن خارجی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید و به همراه این تیم یکبار فینال این تورنمنت را تجربه کرد. گادوین که تا فصل قبل هم در لیگ ایران حضور داشت در ۶۲ بازی موفق شد ۱۴ گل برای پرسپولیس به ثمر برساند. همچین منشا یکی از خارجی هایی است که در هر دو تیم پرسپولیس و استقلال بازی کرده است.

منشا که در فصل قبل آقای گل لیگ شد، در همین نقل و انتقالات تابستانی دوباره مورد توجه یحیی گل محمدی و پرسپولیس قرار گرفت ولی عدم توافق او با پرسپولیس باعث شد تا گادوین قراردادش را با مس رفسنجان تمدید کند.

1470