گزارش ویژه/ ده نکته از سپاهانِ مورایس: رونمایی از طلای 24 عیار!

گزارش ویژه/ ده نکته از سپاهانِ مورایس: رونمایی از طلای 24 عیار!

پایگاه خبری فوتبالی – یک: برای آنالیز فصل نقل و انتقالات باشگاه سپاهان حتما باید به چند بازی آخر سپاهان در لیگ بازگشت، بخصوص دو سه بازی آخر که برخی از بازیکنان به وضوح مراقب ساق پاها برای تیم فصل بعد خود بودند. همانها که بلافاصله بعد از پایان لیگ برتر و در اردوی تیم ملی مشخص شد، کجا قرار است بروند.

دو: سپاهان بعد از اتمام لیگ به غیر از ریزش ستاره هایش با خداحافظی سرمربی محبوب اما نه چندان موفق خود هم مواجه شد تا مدیریت باشگاه وارد یک چالش سنگین شود. البته بارها و بارها در طول فصل به گوش رسید که مدیران سپاهان تصمیم گرفته اند یک سرمربی خارجی جانشین محرم نویدکیا شود اما در نهایت باز هم محرم پس از استعفا و خداحافظی های چند روزه، دوباره سرمربی سپاهان می شد. 

سه: تقریبا کل فضای هواداری سپاهان متفق‌القول بر این باور بودند که اگر قرار بر نبود محرم نویدکیا باشد فقط و فقط سر مربی خارجی کارنامه دار و شناخته شده می تواند در تیم تغییرات مثبت ایجاد کند و حتما مدیران سپاهان هم این فضا را رصد می کردند. در نهایت وقتی استقلال و تراکتور سراغ مربیان خارجی رفتند، سپاهان هم سراغ یک گزینه خارجی رفت.

چهار: همانطور که نوشتیم تیم مدیریتی سپاهان فصل گذشته می خواست در صورت جدایی کامل نویدکیا سرمربی خارجی استخدام کند، اما ماجرای واقعی این است که حتی قبل از قرارداد بستن با محرم نویدکیا در دو فصل پیش، هم به دنبال جذب یک سرمربی خارجی بود اما خب قوانین مضحک و سرشار از علامت سوال فوتبال ایران بخاطر بدهی های خارجی استقلال و پرسپولیس و تراکتور و چند تیم دیگر باعث شد که سپاهان با سرمربی خارجی قرارداد نبندد. البته در آن زمان‌ بقیه باشگاهها از بازیکن و مربی خارجی جدید محروم بودند.

پنج: در چالش جدید، تیم مدیرتی سپاهان راه درست را انتخاب کرد، یعنی در ابتدا سر مربی خارجی معروف و به نام و دستیاران نامدار و با رزومه استخدام شدند تا بعد با نظر مستقیم سرمربی اقدام به جذب بازیکن شروع شد. سپاهان در هر پست که بازیکن ایرانی از دست داده، بازیکن خارجی خوب می خرد! البته در اینکه جیب باشگاه پر است و فروش فولاد و آهن حسابی، سپاهان را یک تیم پولدار کرده شکی نیست. وقتی سند رو می شود که مدیران باشگاه حقوقهای 90 تا 110 میلیون تومانی می گیرند، نشان می دهد که این باشگاه چقدر پولدار است!

شش: مورایس و باشگاه سپاهان طبق اطلاعات بدست آمده هر دو با وسواس و دقت نظر بالا یکدیگر را انتخاب کردند که همین مهم باعث طولانی شدن روند مذاکرات و بالا رفتن حساسیت هواداران شد، اما در انتها یک قرارداد خوب و بلند مدت سه ساله بسته شد تا خبر از اهداف کوتاه و بلند مدت باشگاه بدهد و سپاهان امسال یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر و البته جام حذفی خواهد بود.

هفت: بازیکنان ایرانی جذب شده تا به این جای کار اکثرا در راستای تقویت و ترمیم خط دفاعی سپاهان جذب شده اند که در فصل گذشته این خط از لحاظ مهره و کار تیمی پاشنه آشیل سپاهان بود. این احتمالا نکته ای است که مورایس هم روی آن تاکید داشته است و تامل سپاهانی ها در اوایل نقل و انتقالات به همین دلیل بوده است.

هشت: رامین رضاییان و محمد دانشگر از رقبای مستقیم و سرخابی پایتخت به سپاهان آمدند که هم بازیکنان با کیفیت و تاثیر گذاری هستند، هم در راستای ترمیم نقاط ضعف و کمبودها جذب شده اند، هم باعث تقویت فضای کری خوانی برای هواداران طلایی پوشها شدند. البته از حاشیه های این دو بازیکن هم نباید گذشت. درباره مسایل فنی این دو بازیکن هم البته بحث زیاد است و در طول فصل هم شاهد افت هر دو بازیکن بوده ایم اما مطمئنا دانشگر و رضاییان زیرنظر مورایس، احیا می شوند و دانشگر استقلال و رضاییان پرسپولیس را دیگر نخواهیم دید.

نه: احتمالا هدف و تمرکز باشگاه سپاهان، تیم مدیریت و مورایس در ادامه بازار نقل و انتقالات جذب و تقویت تیم با چهار بازیکن خارجی خواهد بود که در همین راستا امروز وینگر استرالیایی اولیس کامسوبا و مانوئل فرناندز پرتغالی که همبازی کریستیانو رونالدوست، پس از تست های فنی و پزشکی دو سهمیه از چهار سهمیه خارجی را پر کردند و دو سهمیه دیگر هم احتمالا با بازیکنان با کیفیت خارجی پر می شوند تا سپاهانی ها این فصل طلای 24 عیار شوند! از قدیم گفته اند:" زر بر سر فولاد نهی(بگذاری)، نرم شود!" 

ده: در مورد جذب بازیکنان خارجی نکته جالب وسواس و اصرار بالای مورایس به تست فنی و حضوری این بازیکنان در باشگاه است که تا به اینجا موجب دیپورت دو بازیکن برزیلی و هافبک ملی پوش ازبکستانی از تمرینات شده است، نکته ای که تقریبا از چشم اکثر رسانه ها دور ماند و باعث دلگرمی هواداران سپاهان هم شده است. بالاخره حالا دستیار مورینیو، سرمربی تیمشان شده است!

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی