کلاف سردرگم بازگشت سیاوش به استقلال

کلاف سردرگم بازگشت سیاوش به استقلال

پایگاه خبری فوتبالی-  بازگشت مدافع سرباز استقلال به جمع آبی‌پوشان به یکی از مهمترین معماهای لیگ برتر تبدیل شده و مسوولان باشگاه استقلال باید تا پایان مردادماه برای حل آن صبر کنند.

به گزارش فوتبالی، سیاوش یزدانی یکی از بازیکنان محبوب هوداران در تیم فوتبال استقلال بود که با عملکرد درخشان خود در این تیم به پیراهن تیم ملی فوتبال ایران نیز رسید. بازیکنی که از سپاهان اصفهان راهی استقلال شد تا از طریق این تیم بتواند مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را هموار کند. دوستداران فوتبال یزدانی را با برخی از حاشیه‌ها می‌شناسند اما شاید مهمترین حاشیه وی همراه داشتن موبایل در جلسه آزمون دکترا بود که به محرومیت ۲ ساله این بازیکن از این آزمون منجر شد. البته این محرومیت موجب نشد تا کادر فنی و هم تیمی‌ها وی را دکتر خطاب نکنند.

هر چند یزدانی بدون آزمون در بین دوستان به دکتر معروف شد اما محرومیت ۲ ساله این بازیکن موجب شد تا مدافع اسبق سپاهان در سن ۳۰ سالگی و به اجبار از استقلال جدا شده و برای خدمت سربازی راهی تیم ملوان انزلی شود. این بازیکن به همراه محمدحسین مرادمند اسفندماه سال ۱۴۰۰ از استقلال جدا شدند اما اتمام محرومیت یزدانی از آزمون دکترا و قبولی اولیه وی موجب شد تا هواداران همچنان منتظر بازگشت یزدانی به جمع آبی‌پوشان باشند، بازگشتی که به راحتی امکان پذیر نیست بلکه به معمای پیچیده تبدیل شده که مسوولان باشگاه نیز از حل آن اطمینان خاطر ندارند.

یزدانی برای بازگشت به استقلال چند مانع مهم را پیش رو دارد که عبارتند از:

قبولی نهایی در آزمون دکترا

سیاوش یزدانی بعد از ۲ سال محرومیت از آزمون دکترا، اسفند ۱۴۰۰ سر جلسه این آزمون حاضر شد و بنا به اعلام رسانه‌ها موفق شد حد نصاب لازم برای انتخاب رشته دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را کسب کند. یزدانی در مصاحبه و گزینش‌های پیش از اعلام نتیجه‌نهایی شرکت کرده و باید منتظر  اعلام نتایج نهایی کنکور این مقطع تحصیلی باشد. وی در صورت پذیرش در یکی از موسسات آموزش عالی می‌تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند و بار دیگر پیراهن استقلال را به تن کند. بنا به اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور نتیجه نهای آزمون دکترا در دهه پایان مردادماه اعلام خواهد شد و این تاریخ همزمان با روزهای پایانی زمان نقل و انتقالات فوتبال ایران است.

میزان استفاده از معافیت تحصیلی

مسوولان استقلال برای به خدمت گرفتن مجدد یزدانی باید منتظر نتیجه نهایی کنکور دکترا باشند اما این پایان داستان نیست زیرا یزدانی در ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از معافیت تحصیلی استفاده کرده است. اگر یزدانی در مقاطع گذشته با استفاده از شرایط خاص سقف معافیت تحصیلی را پر کرده باشد امکان بازگشت وی به استقلال سخت خواهد شد یا این بازگشت کوتاه مدت خواهد بود. این مدافع همچنین ۳۰ سال تمام است و نمی‌تواند از بند معافیت خاص سرباز قهرمان استفاده کند. 

بنا به اعلام سازمان نظام وظیفه بازیکنان فوتبال حاضر در لیگ برتر تا سن ۲۸ سالگی و بازیکن ملی‌پوش می توانند تا سن ۳۰ سالگی از معافیت ویژه ورزشی استفاده کنند. یزدانی متولد هشتم اسفند سال ۱۳۷۰ است. 

تقویت خط دفاعی استقلال

اما و اگرهای بازگشت یزدانی و مرادمند به تیم استقلال موجب شد تا مسوولان این باشگاه ریسک بازگشت احتمالی این ۲ بازیکن را نداشته و با گزینه‌های مورد نظر خود در لیگ به توافق رسیدند. این باشگاه قرارداد عارف غلامی و رافائل سیلوا را تمدید کرد و محمد حسینی را از تیم فوتبال هوادار به خدمت گرفت. محمدحسین مرادمند نیز پس از گذراندن بخشی از خدمت سربازی با موافقت سازمان نظام وظیفه در تمرینات استقلال حضور پیدا کرده است. با این شرایط شاکله اصلی تیم قهرمان حفظ شده است. استحکام خط دفاعی استقلال در حالی است که حدود نیم فصل از قرارداد یزدانی با استقلال مانده  و وی به دنبال تمدید این قرارداد تا پیش از پایان فصل نقل و انتقالات است.

قرارداد یزدانی در ابتدای فصل بیست و یکم یکساله با بند تمدید بسته شد اما وی به حکم سازمان نظام وظیفه مجبور شد در اسفندماه سال ۱۴۰۰ راهی خدمت سربازی شود و در صورت استفاده از معافیت تحصیلی می‌تواند به جمع آبی‌پوشان بازگردد. یزدانی در صورتی می تواند قرارداد خود را با استقلال تمدید کند که تا  پایان مردادماه سال جاری تمام شرایط معافیت تحصیلی را داشته باشد و مسوولان باشگاه استقلال نیز مشتاق به خدمت گرفتن او باشند.

مصاحبه تند یزدانی

اگر تمام شرایط فوق برای بازگشت یزدانی به استقلال مهیا باشد یک مشکل اساسی پیش روی این بازیکن قرار دارد. یزدانی چندی پیش در یک مصاحبه تصویری انتقادهای زیادی از مدیریت و مجموعه باشگاه استقلال داشت و حتی آنان را متهم به کم‌کاری کرد. یزدانی با این مصاحبه خود را از جمع آبی‌پوشان دور کرد تا انتظار برای بازگشت احتمالی وی به کمترین میزان برسد.یزدانی در این گفت‌وگو مطالبی را به زبان آورد که نشان از اختلاف عمیق وی با سرمربی وقت تیم (محمود فکری) و البته مصطفی آجورلو داشت.

وی حتی مدیریت باشگاه را متهم به کم‌کاری در قضیه خدمت سربازی کرد و گفت: باشگاه (استقلال) هر روز به من می‌گفت مشکلت حل می‌شود و سرباز قهرمانی هستی. می‌گفتم یک ماه دیگر بیشتر فرصت ندارم اما باشگاه می‌گفت حل می‌شود. در آن زمان به آقای آجرلو زنگ زدم و گفتم شرایطم اینطوری است اما ایشان حتی ناراحت شد و اعلام کرد: «چرا پیگیری کردی وقتی که من می‌گویم مشکل حل می‌شود؟»

قید ملی‌پوش شدن

یکی از مهمترین اهداف حضور یزدانی در باشگاه استقلال حضور در تیم ملی فوتبال بود. وی در چند مقطع از سوی اسکوچیچ به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و بیشتر مواقع نیمکت نشین بود. همچنین اخلاق خاص یزدانی در اردوی تیم ملی موجب شد بود تا وی ارتباط دوستانه‌ای با سایر مدافعان تیم ملی نداشته باشد و حتی در یکی از مصاحبه‌های خود به مدافع تیم ملی تاخت و اعلام کرد هیچ وقت وی را نخواهد بخشد.

 اعزام یزدانی به خدمت سربازی ممکن است به پایان رویای وی برای حضور در تیم ملی فوتبال منجر شود زیرا یزدانی از زمان حضور در تیم فوتبال ملوان در هیچ مسابقه‌ای به میدان نرفته و بنا به اعلام این بازیکن وی در تمرینات تیم ملوان نیز شرکت نکرده است. با این شرایط یزدانی به احتمال زیادی یکی از سرشناس ترین مدافعان ایران است که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور نخواهد یافت.

یزدانی به پرسپولیسی بودن اعتراف کرد

پیشنهادهای میلیاردی برخی از تیم‌های لیگ برتری به بازیکنان سرشناس موجب شده تا آنان در این شرایط مبلغ قرارداد بر تعصب رنگی ترجیح دهند. یزدانی نیز ممکن است در چندماه آینده به مانند برخی از بازیکنان با چشم‌پوشی از تعصب رنگی راهی یکی از تیم‌های صنعتی شود و با مبلغ کلان با این تیم‌ها قرارداد امضا کند. یزدانی حتی در مصاحبه خود اعلام کرده بود تا زمان حضور در فوتبال طرفدار تیم پرسپولیس بوده و خانواده وی نیز پرسپولیسی هستند. ادعایی که ممکن است وی را به یاغی جدید فوتبال ایران تبدیل کند. سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان و گل گهر سیرجان از دیگر تیم‌هایی به شمار می‌روند که احتمال حضور یزدانی در آنها وجود دارد.

احتمال حضور مدافع استقلال در تیم سپاهان بیش از سایر تیم‌ها است زیرا یزدانی در مقطعی پیراهن این تیم را به تن کرد. همچنین در زمان انتقال دانشگر به تیم سپاهان اصفهان یزدانی با حمایت از این بازیکن، مهدی مهدی‌پور دیگر هم‌تیمی خود را در استقلال متهم به بازار گرمی کرد.

 ادعای کم‌کاری و خشم پیشکسوتان

سیاوش یزدانی یکی از بازیکنانی بود که در لیگ بیستم و با هدایت محمود فکری در ترکیب استقلال قرار گرفت اما عملکرد وی با یزدانی سال ۱۴۰۰ کاملا متفاوت بود. در آن برهه محمود فکری برخی از بازیکنان را به کم کاری متهم کرد اما نامی از کسی به میان نیاورد.مصاحبه یزدانی در تیرماه سال ۱۴۰۰ مهری بر ادعاهای فکری بود.

یزدانی در این مصاحبه اعلام کرد: فکری بعد از اینکه مصدوم شدم به جای اینکه پشت بازیکنش را بگیرد و بگوید چرا به او پول ندادید و او برای ما مصدوم شده، پشت من را خالی کرد و از تمرینات اخراجم کرد. من هم می‌رفتم سر تمرین یک ربع تمرین می‌کردم و به رختکن می‌رفتم.خوشحالم برایش بازی نکردم و به خودم افتخار می‌کنم و هیچ وقت قبول نمی‌کنم شاگرد ایشان هستم. من که از استقلال بیرون نمی‌رفتم در هر صورت و بیرون می‌ماندم چون می‌دانستم فکری آنجا دوام نمی‌آورد. 

7777