فکری: من هم سرمربی هستم چرا تخریب می کنید؟

فکری: من هم سرمربی هستم چرا تخریب می کنید؟

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی سابق استقلال هدایت تیم سایپا را برعهده گرفت.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، محمود فکری که به تازگی سرمربیگری سایپا را قبول کرده است امیدوار است دوباره بتواند این تیم را به جایگاه اصلی اش بازگرداند. وی که از حامیان همیشگی اسکوچیچ بوده در خصوص ابقا این سرمربی نیز صحبت می کند.
گفتگو با کاپیتان سابق استقلال و سرمربی حال حاضر سایپا را در زیر بخوانید:

* آقای فکری سرمربی گری سایپا را تبریک می‌گویم در مورد هدایت این تیم صحبت کنید؟

جا دارد از مدیریت و تمام کسانی که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند تشکر کنم و امیدوارم بتوانم به مجموعه سایپا کمک کنم. ما از روز گذشته نیز کارمان را آغاز کردیم و چند خرید انجام دادیم. بعدش تست خواهیم گرفت و از طرفی بازیکن اسمی را هم تا جایی که ممکن است جذب و نفراتی که لازم داریم را تمدید می کنیم. چهارشنبه تمریناتمان را استارت خواهیم زد،
خیلی خوشحالم که این اتفاق در عید غدیر خم افتاده که مزین به نام امام علی (ع) است و با توسل به آن حضرت کارمان را شروع خواهیم کرد، انشاالله که اتفاقات مثبتی رخ دهد.

*با توجه به شرط سایپا به آینده این تیم امیدوار هستید؟

اگر تیم بخواهد موفق شود باید تمام مجموعه درست کار کنند. از راس تا ذیل آن باید بخواهند که این اتفاق بیفتد، این موضوع فقط به انگیزه سرمربی و کادر فنی برنمی‌گردد و انگیزه به تنهایی کافی نیست. در هرحال سایپا از تیمهای مطرح و ریشه دار فوتبال ما بوده و دو فصل پیش برای اولین بار به لیگ یک سقوط کرد و سال گذشته نیز بنا به دلایلی شرایط خوبی نداشت اما امیدوارم که دوباره بتواند به بالاترین سطح فوتبال برگردد.

* شما تجربه صعود با چند تیم را دارید، می توانید مجدد این تجربه را با سایپا نیز داشته باشید؟

من با نفت مسجدسلیمان و آلومینیوم اراک به لیگ برتر صعود کردم. یک نیم فصل در شاهین بوشهر بودم و به خاطر مشکلاتی که اتفاق افتاد مجبور شدم جدا شوم ولی همان تیم به لیگ برتر آمد. امیدوار هستم که این اتفاق را دوباره رقم بزنم و همانطور که گفتم خیلی مسائل دست به دست هم می دهد که شرایط صعود و قهرمانی میسر شود. به شخصه خودم دوست داشتم که باز هم در لیگ برتر کار کنم ولی سایپا هم دست کمی از یک تیم بزرگ ندارد و همیشه خودش را به عنوان یک تیم ستاره ساز در فوتبال ما مطرح کرده و خیلی از بازیکنان حال حاضر تیم های بزرگ و تیم ملی بازیکن سابق سایپا هستند، برای همین من تصمیم گرفتم بعد از جلساتی که  داشتیم هدایت این تیم را قبول کنم.

* در خصوص تیم ملی و ابقای اسکوچیچ چه نظری دارید؟

آقای اسکوچیچ نتایج بسیار خوبی گرفت و صعود  زودهنگام تیم ملی را میسر کرد به جای اینکه از او حمایت کنیم و او را بالاتر ببریم کاری انجام دادیم که باعث شدیم شخصیت این  مربی خرد  شود و مدام از این مسائل صحبت کردیم که او کاریزما، شخصیت و توانایی ندارد در حالی که اگر توانایی نداشت نمی توانست چنین نتایج خوبی کسب کند. در حالی که رقابت های مقدماتی جام جهانی که منجر به صعود تیم‌ها می شود خیلی سخت تر از رقابت های اصلی جام جهانی است و اسکوچیچ این کار را انجام داد. من قبلا هم با شما صحبت کردم و گفتم که چنین اتفاقی نباید رخ می داد و حالا هم که آقای اسکوچیچ دوباره برگشته باید از او به شکل کامل حمایت شود.

* شما از جمله افرادی بودید که همیشه از اسکوچیچ حمایت کردید، چرا؟

اتفاقا اگر یادتان باشد من جزیی از کسانی بودم که زمانی که اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد انتقاد هم کردم ولی بعد که نتایج را دیدم حمایت کردم چرا از کسی که این همه نتایج خوبی گرفته نباید حمایت کرد؟ او رزومه بسیار خوبی دارد‌. آن زمان که انتقاد کردم دلایل شخصی خودم را داشتم و الان هم که حمایت می کنم بازهم دلایل شخصی خودم را دارم اگر چه نتایجی که ایشان با تیم ملی گرفته کاملاً واضح است. من خودم سرمربی هستم و این انصاف نیست اگر کسی نتیجه می‌گیرد بخواهیم او را تخریب کنیم، باید قدرش را بدانیم، دوستش بداریم و از او تشکر هم کنیم.

* در مورد ماجرای اختلاف بازیکنان و سرمربی راه برخورد اصولی را در چه می دانید؟  تغییر سرمربی یا برخورد با بازیکنان ؟

وقتی ما از سرمربی حمایت بکنیم آن وقت بازیکنان جرئت پیدا نمی کنند بخواهند مقابل سرمربی بایستند. وقتی ما حمایت نمی کنیم، زیر پای سرمربی را سست می کنیم و پایه های مربیگری اش را لرزان می کنیم باعث می شود بازیکن هم به خودش جرئت بدهد که در یک سری مسائل دخالت کند. امیدوارم ما آنقدر از سرمربی تیم حمایت بکنیم که بازیکنان جرئت نکنند در مسائلی که به آنها ربطی ندارد دخالت بکنند و تمرکز خودشان و بازیکنان دیگر را بهم بزنند و هم باعث افت خودشان و مشکلات و چالش‌هایی بشوند. امیدوارم یک برخورد کاملا منطقی شود تا ما هم بتوانیم از تمام داشته هایمان در تیم ملی استفاده بکنیم. نه اینکه بخواهیم به خودمان ضربه بزنیم یا از داشته هایمان استفاده نکنیم. یعنی طوری شود که هم به مربی هایمان و هم به بازیکنانمان احترام بگذاریم. اگر بازیکنان از حد خودشان خارج می شوند این مسئله به جامعه، کارشناسان، پیشکسوتان و رسانه هایمان برمی گردد. آنها این فضا را برایشان به وجود می آورند وگرنه آن ها هم جرئت نمی کنند پایشان را از گلیمشان دراز تر کنند. انشاالله با رفاقت و هوشیاری بیشتر همه تلاش کنیم و یکدل شویم و برای سربلندی پرچم بجنگیم.

* اینکه رابطه بین سرمربی و بازیکن مخدوش شود مشکل شما هم بود، در این مسئله موضوعات بیرونی، فرهنگ بازیکنان و یا رفتار  سرمربی تاثیر گذار است؟

همه اینها می تواند تاثیرگذار باشد. شاید یک مربی توانایی این را نداشته باشد که با بازیکنش برخورد کند، یک وقت رفتارهای صورت می گیرد که بازیکن از حریم خودش خارج می‌شود، شما باید ببینید که این بازیکن در چه فضایی آمده و آن رفتار را انجام داده؟ شخصیت مربی و بازیکن چه بوده؟  اینها همه قابل بررسی است. همه این مسائل که گفتید می‌تواند تاثیرگذار باشد تا بازیکن از فضای خودش خارج شود و تمرکزش بهم بریزد تا بخواهد کاری انجام بدهد که در حوزه کاری خودش نباشد.

۴۱۵۴