ذوالفقارنسب: کمیته فنی تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای قرار گرفت/ اسکوچیچ به نفعش است که در کنار تیم ملی باشد

ذوالفقارنسب: کمیته فنی تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای قرار گرفت/ اسکوچیچ به نفعش است که در کنار تیم ملی باشد

پایگاه خبری فوتبالی- مربی سابق تیم ملی در گفت و گو با چیا فوادی کارشناس برنامه وقت اضافه رادیو ایران گفت: شرایط فعلی در شان و منزلت تیم راه یافته به جام جهانی نیست‌.

به گزارش فوتبالی، دکتر بیژن  ذوالفقارنسب درباره جایگاه فعلی خود در کمیته فنی فدراسیون فوتبال و پاسخ به این سوال که آیا درحال حاضر سِمَتی در این فدراسیون دارد یا خیر، گفت: نه، من هیچ‌ سمتی نداشتم، شما در جریان هستید، در تصمیم‌گیری بسیاری از تصمیم‌ها را می‌گرفتند اما در اجرا بسیار ضعیف بودند، حتی در موارد دیگری هم بود، که با افراد مختلف و شخصیت‌های بسیار قابل‌اعتنایی برای مسئولیت‌های گوناگون در فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی شد و به مراحل نهایی رسیدند، اما هیچ‌کدام را اجرایی نکردند و واقعا در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند.

ذوالقارنسب درباره شرایط فعلی تیم ملی فوتبال و شباهت این وضعیت با اتفاقات رخ‌داده در زمان مرحوم ایویچ در سال 98، اظهار داشت: خب یک مقداری صورت مسئله متفاوت است، این‌بار یک مسئله دیگری هم اضافه‌بر مشکلات و تصمیم‌گیری‌های بی‌موردی که در راه جام جهانی 98 گرفتند وجود دارد، آن‌هم نابسمانی فوق‌العاده زیاد فدراسیون فوتبال است، فدراسیونی که در طی 6-7 ماه گذشته عملکرد بسیار ضعیفی داشته و اکنون وضعیت رییس فدراسیون معلق است، خیلی از ارکان‌های فدراسیون آن اختیارات و وظایفی که باید در رابطه با عملکرد یک فدراسیون فوتبال مقتدر داشته‌باشند را نمی‌بینیم، هیچ برنامه خاصی الان وجود ندارد و فدراسیون فوتبال ما حتی از منظر کسانی که در خارج کشور هستند هم بسیار بی‌برنامه، بدون تماس‌های مناسب بین‌المللی، بدون استفاده‌کردن از مشاوران قوی و حتی من اعتقاد دارد که ضرورت دارد فدراسیون فوتبال به هر طریق ممکن چند مشاور خارجی قوی که می‌توان آن‌ها را شناسایی کرده و به فوتبال ایران آورد تا از تجارب آن‌ها استفاده کرد را به‌خدمت گیرند، الان فوتبال ما بسیار بی‌هویت شده‌است و هیچ جایگاه و منزلتی ندارد، حتی بعضی از کودکان 14-15 ساله صحبت‌هایی می‌کنند که اعتبارش از صحبت‌های بعضی دوستان در فدراسیون فوتبال در برخی از گروه‌هایی که حضور دارند بالاتر است، فدراسیون فوتبال ما اکنون هیچ‌گونه صحبت، تصمیم‌گیری و اراده‌ای وجود ندارد و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد که وضعیت تیم ملی را به اینجا رسانده‌اند که سرمربی تیم ملی را در چنین وضعیت نامتعارفی قرار داده‌اند. این اصلا در شان و منزلت تیمی که به جام جهانی راه یافته و حداقل باید تا کنون 5-6 بازی تدارکاتی انجام داده‌باشد نیست. تیم ملی ما واقعا هیچ سیاست و برنامه‌ای برای مقابله با سه‌ حریفی که از ماه‌ها قبل مشخص شده‌است را ندارد و به همین دلیل ما متاسفانه با نتایج ضعیفی روبرو خواهیم شد و باعث ناراحتی، نارضایتی و افت شرایط روحی جامعه ما می‌شود، چون جامعه ما شدیدا در رابطه با تیم‌های ملی احساس وظیفه می‌کند، با پیروزی‌اش فوق‌العاده شاد می‌شوند و با ناکامی و نتایج ضعیف بسیار متاسف و متاثر می‌شود، این‌ها مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، فکر می‌کنم که بحث در این‌باره زیاد است و من وقت برنامه شما را نمی‌گیرم.

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، درباره دیدگاه احتمالی کمیته فنی فدراسیون فوتبال در رابطه با برکناری دراگان اسکوچیچ و بررسی صلاحیت گزینه‌های احتمالی جایگزینی او، گفت: ببینید، با احترام برای همه اعضای محترم کمیته فنی که اتفاقا از فوتبالیست‌های صاحب‌نام و خوب فوتبالمان هستند، قاسمپور، استیلی، مظلومی، عزت‌اللهی، مدیرروستا، فقط محصص در کار آموزش بودند و فوتبالیست حرفه‌ای نبودند، اما شرایط فوتبال حرفه‌ای را آگاهند. در درجه اول من اعتقاد دارم کمیته فنی در یک شرایط بسیار آرام و ساکت و بدون مطالعه لازم و جلسات منظم و مشخصی این تصمیم را گرفتند. براساس شرایط و احساس جامعه و فضایی که در رسانه‌های ما در فضای مجازی ایجاد شد و تبلیغات شدیدی که پیرامون یک مربی که دو دوره با تیم ملی ما به جام جهانی راه پیدا کرده‌بود، عوامل بسیاربسیار اثرگذاری در ایران دارد، متاسفانه جوی ایجاد شد که متاسفانه کمیته فنی ما تحت‌تاثیر قرار گرفت، صحبت من این است که به‌اعتقاد من کمیته فنی عمیق فکر نکردند و تحت‌تاثیر مسائل حاشیه‌ای هم قرار گرفتند، آقای اسکوچیچ در ایران کار کردند، اما زمانی که به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب شد خیلی‌ها به‌دلیل کار نکردن در تیم‌های معتبر کشور به انتخاب او اعتراض داشتند. اما خیلی از اهالی فوتبال زمانی که با آن‌ها صحبت می‌کردم، به‌دلیل اینکه او از مرکز تولیدکننده مربیان قوی در دنیا، یوگوسلاوی، پرورش پیدا کرده و به ایران آمده‌بود بسیاری از مربیان شخصیت خاصی برای او قائل بودند. به‌اعتقاد من از تجربیات بین‌المللی و میهنی خود خوب استفاده کرد.

اگر از من مشورتی گرفته می‌شد، حتما تلاش می‌کردم مجاب کنم که همین آقای اسکوچیچ را حفظ کنند. به‌لحاظ حرمت بین‌اللمی فوتبال ما که ما هردوره یکی‌دو ماه قبل از مسابقات مربیان خوبمان را عوض می‌کنیم و جایگزین‌های آن‌ها فوق‌العاده با سرمربی برکنارشده تفاوت دارند. به‌جای اینکه آقای اسکوچیچ را بردارند، به‌نظر من باید یک مشاور و کمک‌مربی خوب و بین‌المللی را کنار ایشان می‌گذاشتند. ما هنوز 4 ماه فرصت داریم که زمان کمی نیست و فوتبالیست‌های ما چون فوتبالشان را در اروپا تکمیل کرده‌اند و از 25 نفر شاید 17-18 نفر اکنون در اروپا شاغل‌اند. این‌ها الان از هوش و زکاوت خوبی برخوردارند و ازنظر مسائل و تغییرات تاکتیک درون زمین نسبت به بازیکنانی که فقط در ایران تربیت شده‌اند خیلی تطبیق‌پذیرترند. شما نگاه کنید در جام جهانی 98 ما بازیکنان بسیار توانمندی داشتیم. آقای کریم باقری، آقای علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و 4-5 بازیکن دیگر، در کنار بازیکنان خیلی خوبی در داخل ایران، تیم بسیاری خوبی که به‌دلیل عدم مدیریت صحیح و ناآگاهی رییس فدراسیون فوتبال به ضوابط و مسائل بین‌المللی فوتبال، در یک شب استثنایی که ما یک بازی دوستانه را واگذار کردیم رییس فدراسیون کم‌تجربه ما را مجاب کردند که این تغییر ایجاد شود. به‌هرصورت شخصیت، کسوت و قدمت فوتبالمان با آن حرکت زیر سوال رفت و ما صد را برداشتیم و ده را جای آن گذاشتیم. این‌ها مسائلی است که من واهمه دارم در این مرحله هم برای آقای اسکوچیچ مجددا تکرار شود. نمی‌گویم که اسکوچیچ در حد ایویچ صد است، اما شما خیلی از مسائل را نگاه کنید. یک مقطع زمانی بود که همه بازیکنان حلقه‌به‌پوش آقای اسکوچیچ بودند و همه جا درباره او صحبت می‌کردند. موجی به راه افتاد که در ابتدا بازیکنان تیم ملی ایران را هف قرار دادند و آن‌ها در اشتباه هستند.

رییس کانون مربیان فوتبال ایران درباره اهمیت یک‌دست بودن بازیکنان تیم ملی و مطیع بودن افراد در مسائل وابسته به حیثیت ملی، افزود: من عرض کردم، شما نمی‌توانید بازیکنانی مانند کریم باقری، علی دایی و مهدوی‌کیا را نادیده بگیرید. این‌ها فوتبالیست‌های حرفه‌ای و جز بازیکنان مطیع بودند که تنها روی کار خودشان تمرکز داشتند. تنها فکر و ذکر آن‌ها نگه‌داشتن شرایط خوب بدنی و فنی بود که بازی‌های خوبی انجام دهند تا در فوتبال اروپا پیشرفت کنند. زمانی که پای حیثیت ملی پیش بیاید، همه مطیع‌اند و تمام امکانات، اختیارات و توانمندی‌های خود را به‌میدان می‌آورند، اما این‌ها را مجاب می‌کنند و به بازی گرفته می‌شوند. من با احترامی که برای همه فوتبالیست‌های کشورمان قائل هستم، اعتقاد دارم یک‌مقداری در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند. در این زمینه باید بیایند و واقعیت‌ها را با فدراسیون درمیان بگذارند. من پای صحبتم هستم و از روز اول هم گفته‌ام، باید در کنار آقای اسکوچیچ باید یک کمک‌مربی بسیار خوب از لحاظ فنی قرار می‌دادیم.

دکتر بیژن ذوالفقار نسب درباره اینکه اسکوچیچ می تواند در بازی های حساس مثل بازی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا نتیجه بگیرد یا نه گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که قائل به یکسری مسائل اخلاقی و اصولی در رابطه با حفظ حرمت افراد هستیم. بدون مطالعه کافی و لازم نباید اقداماتی را انجام دهیم. در حال حاضر بیشتر صحبت ها معنا دار و احساسی است. خیلی از مربی ها بودند که شاید پیش از اسکوچیچ به آن ها پیشنهاد می شد اما در آن شرایط نمی پذیرفتند و اکنون همان ها هم منتقد تیم ملی و سرمربی آن شده اند. تیم ملی ما بازی های مقدماتی خوبی را برگزار کرد. با اقتدار صعود کرد. هیچ دوره ای به این شکل نبوده است. من تمام توانمندی و موفقیت را به خاطر اسکوچیچ نمی دانم اما او نقش تعیین کننده ای را داشت. ما درحال حاضر 17، 18 بازیکن بین 24 تا 25 ساله‌ی خوب در اروپا داریم و خوشبختانه اکثر آن ها در بازی ها حضور داشته اند و درگیر بوده اند. قبلا اینگونه نبود و بیشتر بازیکنان ما در اروپا بازی نمی کردند اما اکنون بیشتر بازیکنان ما که در اروپا شاغل هستند، به طور ثابت در تیم های خود بازی می کنند. این قضیه توانمندی خوبی را به تیم ملی داده است و علت موفقیت ما قابلیت های بالای آن ها بوده است.

ذوالفقار نسب درباره آسیب شناسیِ اینکه وقتی بازیکنان در اروپا با مربیان بزرگ کار می کنند ممکن است سطح مربی تیم ملی را قبول نداشته باشند، گفت: موافق هستم اما در نظر بگیرید که یک ماه پس از آخرین بازی بود که این اتفاقات پیش آمد و تا روز آخر همه با اسکوچیچ موافق بودند و همه برای او بازی می کردند. بیش از نیمی از بازیکنان موافق اسکوچیچ هستند، اسکوچیچ آنقدر ها هم در این زمینه بد عمل نکرده است. من پیشنهاد دادم و گفتم یک مربی قوی در کنار اسکوچیچ قرار دهیم تا این مشکلات برطرف کند. از لحاظ روحی و روانی هم در حال حاضر جامعه ما هم حتی دو پارچه شده است.

عده ای که صحبت های مربی های پیشین تیم ملی را می کنند، روی ذهنیت اکثر مردم اثر گذاشته اند و باعث شده اند تا مخالف اسکوچیچ شوند. ما به عنوان کارشناس باید به وجدان خود مراجعه کنیم. اما افرادی که بدون دانش صحبت می کنند، ممکن است روی یک بازیکن تاثیر بگذارند و او را تحت فشار قرار دهند. این قضیه نباید ملاک کار باشد. به اعتقاد من یک کارگروه بسیار قوی تر از کارگروه حال حاضر فدراسیون فوتبال باید در این زمینه تصمیم بگیرد. با تمام احترام به 5 نفر کمیته فنی فدراسیون فوتبال، هستند که افرادی که تجارب بیشتری در این زمینه داشته باشند. من نظر آن ها را رد نمی کنم اما اعتقاد دارم می توانستند بهتر فکر کنند، تصمیم بگیرند و عمل کنند تا فوتبال ما با این تشنج و بی سامانی مواجه نشود. چون خیلی ها به صحبت های کمیته فنی استناد می کنند و من با کمال احترام به آن ها با نظرشان موافق نیستم.

بیژن ذوالفقار نسب درباره بازی های بزرگی که عملکرد ایران با هدایت اسکوچیچ خوب نبوده مثل بازی رفت و برگشت با کره و بازی دوستانه با الجزایر و از سویی اینکه برخی ها خواستار بازگشت کی روش هستند و تصمیم گیری درباره وضعیت تیم ملی با توجه به اینکه اخراج اسکوچیچ تبعات مالی دارد، دشوار شده است، گفت: اعتقاد دارم که در فدراسیون فوتبال یک کارگروه ویژه و متخصص باید هر چه زود تر یک مربی را در کنار این تیم بگذارند. من نمی دانستم که برکناری اسکوچیچ تبعات مالی هم دارد، من نکاتی که گفتم با توجه به فرهنگی بود که در ورزش ما وجود دارد. نظر خودم این است که، از مربیانی که می توانند در کنار تیم ملی باشند و کمک لازم را بکنند و اطلاعات خود را در اختیار تیم ملی قرار دهند استفاده شود. برای بازی های تدارکاتی راه حل مناسب دهند و برای بازی با تیم های رقیب به خوبی آن ها را آنالیز کنند و سیستم های مناسب را پیدا کنند. اسکوچیچ به نفعش است که در کنار تیم ملی باشد اما اگر استعفا دهد حق فدراسیون فوتبال است که یک مربی جدید بیاورد. اسکوچیچ از زمانی که به ایران آمده رشد قابل توجهی داشته است و این حق کشور ما است که با بهترین شرایط فنی و با بهترین نفرات به جام جهانی برود. من با این منطق که یک مربی بزرگ بیاید و اسکوچیچ هم در کنار او بماند موافق هستم.

۴۱۵۴