گزارش ایسنا/ بررسی عملکرد محمد بنا در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی

گزارش ایسنا/ بررسی عملکرد محمد بنا در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی

پایگاه خبری فوتبالی - نگاهی به نفرات اعزامی کشتی فرنگی ایران به رویدادهای قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی و همچنین تورنمنت های بین‌المللی نشان می‌دهد، محمد بنا هر چند در بیشتر اوزان بر اساس نتایج بدست آمده در جام تختی، نسبت به اعزام نفرات برتر اقدام کرده است، اما در برخی اوزان نیز بر اساس سلیقه عمل کرده و باید دید آیا در فرصت باقیمانده تا رقابت‌های جهانی، به نفرات جامانده فرصت حضور در مسابقات بین‌المللی را خواهد داد یا خیر و در نهایت چه ترکیبی را برای مسابقات جهانی انتخاب می‌کند؟

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی که آبان سال گذشته اعلام شد، ۳ نفر از مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی جام تختی، اعضای تیم ملی جوانان، امید و بزرگسالان در مسابقات جهانی و دارندگان مدال طلای ارتش‌های جهان، سهمیه حضور مستقیم در رقابت‌های جام تختی را بدست آوردند که در این میان، محمدرضا گرایی قهرمان المپیک توکیو و محمدهادی ساروی نفر سوم المپیک توکیو، به همراه میثم دلخانی، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی‌اکبر یوسفی ۴ طلایی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی نروژ و محمدعلی گرایی و پژمان پشتام نفرات سوم رقابت‌های قهرمانی جهان و امین میرزازاده تنها طلایی کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال ایران در رقابت‌های جهانی صربستان، از حضور در جام تختی به عنوان یکی از مراحل مهم انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی معاف شدند.
پس از برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابی جام تختی، نفرات حاضر در جام تختی ۶ اسفند در اهواز به روی تشک رفتند که نتایج زیر بدست آمد:

۵۵ کیلوگرم: ۱- علی نوربخش ۲- محمد حسینوند پناهی ۳- پویا دادمرز و مهدی جواهری

۶۰ کیلوگرم: ۱- مهدی محسن نژاد ۲- علیرضا نجاتی ۳- امید آرامی و محمد نوربخش ۵- پویا ناصرپور

۶۳ کیلوگرم: ۱- ایمان محمدی ۲- شیرزاد بهشتی طلا ۳- هراچیا پوقوسیان (ارمنستان) و آرمن میلیکیان (ارمنستان)

۶۷ کیلوگرم: ۱- دانیال سهرابی ۲- سجاد ایمن طلب ۳- سعید ارجمند و شاهین بداغی

۷۲ کیلوگرم: ۱- محمدرضا مختاری ۲- اشکان سعادتی فر ۳- امیر عبدی و محمد غلامی

۷۷ کیلوگرم: ۱- عارف حبیب اللهی ۲- امین کاویانی نژاد ۳- محمدحسین آذرم دخت و هادی علیزاده پورنیا

۸۲ کیلوگرم: ۱- رسول گرمسیری  ۲- محمدحسین محمودی ۳- جمال اسماعیلی و عباس مهدی زاده

۸۷ کیلوگرم: ۱- ناصر علیزاده ۲- علی شریفی ۳- حمیدرضا بادکان و حسین نوری

۹۷ کیلوگرم: ۱- مهدی بالی ۲- مهدی فلاح ۳- مرتضی الغوثی و مهدی خانی چگینی

۱۳۰ کیلوگرم: ۱- امیر قاسمی منجزی ۲- داوید اواسپیان (ارمنستان) ۳- علیرضا حسنوند و پارسا نظری

اما در چرخه انتخابی کشتی فرنگی بر خلاف کشتی آزاد که صراحتا در آن اعلام شد نفرات نخست قهرمانی کشور به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند، تیم اعزامی به رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با نظر کادر فنی و پس از  پایان رقابت‌های جام تختی معرفی شد. بر اساس تصمیم محمد بنا، از ۱۰ فرنگی‌کار اعزامی ایران به رقابت های قهرمانی آسیا، ۹ فرنگی‌کار به عنوان نخست جام تختی رسیدند و تنها در وزن ۶۷ کیلوگرم، نه سجاد ایمن طلب قهرمان رقابت‌های کشوری و نایب قهرمان جام تختی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شد و نه دانیال سهرابی نفر نخست جام تختی. در این وزن شاهین بداغی نفر سوم جام تختی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شد که در نهایت با ۲ شکست سنگین از رسیدن به مدال بازماند و پنجم شد.

همچنین در چرخه انتخابی اعلام شده از سوی محمد بنا، بر این نکته تاکید شد که بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، تمامی کشتی گیران منتخب در تورنمنت‌های بین‌المللی حاضر می‌شوند تا در نهایت شایسته ترین افراد جهت حضور در مسابقات جهانی صربستان که از ۱۹ تا ۲۷ شهریور در بلگراد صربستان برگزار می‌شود، معرفی شوند.

۳۱ فروردین: نایب قهرمانی کشتی فرنگی ایران در آسیا

۹ نفر برتر جام تختی به همراه شاهین بداغی نفر سوم جام تختی در وزن ۶۷ کیلوگرم، عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا در مغولستان شدند که در پایان، محمدرضا مختاری در ۷۲، رسول گرمسیری در ۸۲،ناصر علیزاده در ۸۷ و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسیدند، مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم نقره گرفت و ایمان محمدی در ۶۳ و عارف حبیب‌اللهی در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند. علی‌نوربخش در ۵۵، شاهین بداغی در ۶۷ و امیر قاسمی منجزی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز از رسیدن به مدال بازماندند.

۲۵ اردیبهشت: اعزام ۸ فرنگی‌کار به تورنمنت بلغارستان

امید آرامی(نفر سوم جام تختی) و امیررضا ده بزرگی در ۶۰ (بدون عنوان در جام تختی)، محمدرضا رستمی در ۷۲، محمدحسین آذرم دخت در ۷۷ (نفر سوم جام تختی)، محمدحسین محمودی در ۸۲  (نایب قهرمان جام تختی) ، حمیدرضا بادکان در ۸۷ (نفر سوم جام تختی)، مرتضی الغوثی در ۹۷ (نفر سوم جام تختی) و علیرضا حسنوند در وزن ۱۳۰ کیلوگرم (نفر سوم جام تختی)، نفرات اعزامی ایران به تورنمنت زیر ۲۳ سال سیراکوف بلغارستان بودند که در پایان این مسابقات امید آرامی در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، محمدحسین آذرم دخت در وزن ۷۷ کیلوگرم، حمیدرضا بادکان در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال طلا، امیررضا ده بزرگی در وزن ۶۰ کیلوگرم و مرتضی الغوثی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علیرضا حسنوند در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم، امید آرامی در جام تختی سوم شد و ده‌بزرگی نیز به عنوانی نرسید اما این دو برای محک کادر فنی راهی بلغارستان شدند. این دو کشتی‌گیر در فینال این مسابقات به مصاف هم رفتند که آرامی با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و به مدال طلا رسید.

۱۲ خرداد: بنا با ۱۲ فرنگی‌کار عازم قزاقستان شد

 ۱۲ فرنگی‌کار ایران عازم تورنمنت بین‌المللی کشتی فرنگی جام تورلیخانوف به عنوان یکی از رقابت‌های موثر در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در آلماتی قزاقستان شدند که در پایان، پویا دادمرز در ۵۵ (نفر سوم جام تختی)، علیرضا نجاتی در ۶۰ (نایب قهرمان جام تختی)، محمدرضا گرایی در ۷۲ (قهرمان جهان و المپیک ومعاف از جام تختی) و رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم (نفر پنجم جام تختی) به مدال طلا رسیدند، پویا ناصرپور در۶۰ (نفر پنجم جام تختی)، پژمان پشتام در ۸۲  (نفر سوم جهان و معاف از جام تختی)، مهدی فلاح در ۹۷ (نایب قهرمان جام تختی) و امین میرزازاده(نفر سوم المپیک و معاف از جام تختی) در وزن ۱۳۰ کیلوگرم مدال نقره را از آن خود کردند و محمدرضا مختاری در ۷۷ کیلوگرم( قهرمان جام تختی و رقابت‌های آسیایی در وزن ۷۲ کیلوگرم) و علی‌اکبر یوسفی در سنگین وزن (قهرمان جهان و معاف از جام تختی) نیز به مدال برنز رسیدند. میثم دلخانی در ۶۷ (قهرمان جهان و معاف از جام تختی) و علی شریفی در وزن ۸۷ کیلوگرم(نایب قهرمان جام تختی) نیز از رسیدن به مدال بازماندند.

۲۱ خرداد: اعزام ۱۰ فرنگی‌کار جوان به جام ساساری ایتالیا

تیم منتخب کشتی فرنگی جوانان ایران در این رقابت ها که در رده سنی بزرگسالان برگزار شد، با ۱۰ کشتی گیر در ۸ وزن به میدان رفت که مهدی جواهری در وزن ۵۵ کیلوگرم(نفر سوم جام تختی) ،  سعید اسماعیلی در وزن ۶۳ کیلوگرم، امیر عبدی در وزن ۷۲ کیلوگرم(نفر سوم جام تختی)، مسعود کاووسی در وزن ۷۷ کیلوگرم ، علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلو گرم ، امیررضا اکبری در وزن ۹۷ کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی احدی در وزن ۵۵ کیلوگرم و شاهرخ میکائیلی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال نقره و شایان حبیب زارع در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

۲ تیر: اعزام ۷ فرنگی‌کار ایران به تورنمنت پلیکونه ایتالیا

محمد حسینوند در وزن ۵۵ کیلوگرم (نایب قهرمان جام تختی)،  سجاد ایمن طلب (نایب قهرمان جام تختی) و محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم (بدون عنوان در جام تختی)، امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم(نایب قهرمان جام تختی)، رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم(قهرمان جام تختی و قهرمان آسیا)، حسین نوری در وزن ۸۷ کیلوگرم ( نفر سوم جام تختی) و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم ( قهرمان جام تختی و قهرمان آسیا)، ۷ فرنگی‌کار اعزامی ایران به تورنمنت ایتالیا بودند که در پایان محمد حسینوند پناهی در وزن ۵۵ کیلوگرم به مدال طلا رسید، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز به مدال برنز دست یافت.

انتخابی رودررو تنها در سنگین وزن

در جریان رقابت‌های انتخابی تیم های ملی کشتی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، تنها در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی، انتخابی رو در رو بین امین میرزازاده و علی‌اکبر یوسفی برگزار شد که با برد میرزازاده و انتخاب او به عنوان ملی پوش سنگین وزن ایران در رقابت‌های جهانی صربستان همراه بود.

نفرات اعزامی بازی‌های کشورهای اسلامی:

۵۵ کیلوگرم: محمد حسینوند پناهی(نایب قهرمان جام تختی)
۶۰ کیلوگرم: امید آرامی(نفر سوم جام تختی و قهرمان تورنمنت بلغارستان)
۶۳ کیلوگرم: شیرزاد بهشتی طلا(نایب قهرمان جام تختی)
۶۷ کیلوگرم: محمدجواد رضایی(بدون عنوان در جام تختی و نفر سوم تورنمنت ایتالیا) در این وزن تاکنون هیچ فرصتی به دانیال سهرابی نفر نخست جام تختی و در ادامه قهرمان جوانان آسیا در بحرین، برای حضور در میادین بین‌المللی داده نشده است.
۷۲ کیلوگرم: محمدرضا رستمی(بدون عنوان در جام تختی- قهرمان تورنمنت بلغارستان)
۷۷ کیلوگرم: امین کاویانی نژاد(نایب قهرمان جام تختی و نایب قهرمان تورنمنت ایتالیا)
۸۲ کیلوگرم: رسول گرمسیری(قهرمان جام تختی، قهرمان آسیا و نایب قهرمان تورنمنت ایتالیا)
۸۷ کیلوگرم: رامین طاهری ( نفر پنجم جام تختی و قهرمان تورنمنت قزاقستان)
۹۷ کیلوگرم: مهدی بالی (قهرمان جام تختی و قهرمان آسیا- حذف از تورنمنت ایتالیا)
۱۳۰ کیلوگرم: علی اکبر یوسفی(معاف از جام تختی- برنز تورنمنت قزاقستان)

هر چند هنوز ترکیب نهایی بنا برای مسابقات جهانی اعلام نشده اما یکی از مباحث مطرح شده در خصوص وزن ۸۲ کیلوگرم است، جاییکه شنیده می شود رسول گرمسیری علی‌رغم قهرمانی در جام تختی، قهرمانی در آسیا ونایب قهرمانی در تورنمنت ایتالیا نفر مد نظر بنا نیست و قرار است پژمان پشتام تنها با نایب قهرمانی در تورنمنت قزاقستان، عازم رقابت‌های جهانی شود!

رقابت‌های بین‌المللی تونس نیز به عنوان آخرین مرحله رقابت‌های موثر در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی از روز گذشته آغاز شد اما هیچ کدام از فرنگی‌کاران ایران عازم این مسابقات نشدند.

تورنمنت‌های باقیمانده تا آغاز مسابقات قهرمانی جهان:

۲۹ تیر: جام زیلکوفسکی لهستان

۷ مرداد: تورنمنت رومانی

۱۵مرداد: گرندپری دورتموند در کشور آلمان

۲۲ مرداد: تورنمنت صربستان

۲۹ مرداد: تورنمنت لیتوانی

باید منتظر ماند و دید در نهایت ترکیب نهایی برای مسابقات قهرمانی جهان، بر اساس دیدار انتخابی رو در رو یا اعزام دو مدعی هر وزن به یک تورنمنت خواهد بود یا باز هم نفرات اعزامی در ۹ وزن باقیمانده طبق نظر و صلاحدید کادر فنی تیم ملی انتخاب خواهند شد؟

رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان از ۱۹ شهریور در بلگرداد پایتخت صربستان برگزار می شود.

1470