داوران پشت دروازه به استادیوم‌ها بر می‌گردند؟

داوران پشت دروازه به استادیوم‌ها بر می‌گردند؟

پایگاه خبری فوتبالی - سازمان لیگ، شنبه نشست هم اندیشی با مربیان تیم‌های لیگ برتری برگزار می‌کند تا در خصوص آغاز فصل جدید بازی‌ها و هم‌چنین زمان برگزاری سوپر جام به جمع بندی نهایی برسد.

به گزارش فوتبالی، قرار است در این نشست دو برنامه برای شروع بازی های لیگ برتر به مربیان پیشنهاد شود. شروع لیگ از 20 مرداد و برگزاری بازی ها تا شروع جام جهانی در دوحه هر 6 یا 7 روز یک بار و یا دادن استراحت بیشتر به تیم ها و در عوض برگزاری بازی های لیگ به صورت فشرده که به نظر می رسد مربیان با برنامه اول موافقت خواهند. در این صورت همان طور که سهیل مهدی پیش تر اعلام کرده بود لیگ برتر حداکثر 20 مرداد شروع خواهد شد. برخی تیم ها بر اساس همین اعلام تمرینات آماده سازی خود را شروع خواهند کرد.

پیش بینی می شود مطالبه مربیان در نشست روز شنبه با سازمان لیگ VAR باشد که این مهم تر از جمع بندی برای توافق بر سر تاریخ شروع بازی ها است.  دو سه فصلی است که باشگاه  ها مدام از سازمان لیگ درخواست می کنند کمک داور ویدئویی به ایران بیاید اما هیچ اقدام عملی در این باره صورت نگرفته است و هر آنچه تا به الان مطرح شده در حد حرف بوده است و خداداد افشاریان – رییس کمیته داوران هم به تازگی گفته است که فصل آینده هم بازی های لیگ برتر بدون VAR برگزار می شود. این در حالی است که عدم به‌کار گیری VAR در بازی های لیگ برتر خطر جدی برای داوران الیت است و اگر این روند ادامه داشته باشد آنها شانس قضاوت در بازی های بین المللی را از دست خواهند داد.

نکته جالب اینکه در سال های اخیر فدراسیون فوتبال در خصوص ورود تکنولوژی VAR هیچ اقدامی انجام نداده است و از سویی در برابر بومی سازی این تکنولوژی از سوی باشگاه ها هم مخالفت می کند به‌طوری‌که فصل گذشته زمانی که سپاهان کمک داور ویدئویی را در استادیوم نقش جهان آزمایش کرد با مخالفت جدی سازمان لیگ مواجه شد. در کشورهای همسایه حتی عراق هم شاهد هستیم استادیوم‌ها مجهز به VAR شده اند و به تازگی بازی های قهرمانی زیر 23 سال آسیا در تاشکند هم با تکنولوژی کمک داور ویدئویی برگزار شد و به نظر می رسد به کار بردن کلمه تحریم برای عدم ورود VAR به استادیوم های فوتبال ایران تنها یک بهانه باشد.

بر اساس خبرهای رسیده برخی از مربیان هم قصد دارند استفاده از کمک داوران پشت دروازه را بار دیگر به سازمان لیگ پیشنهاد دهند تا دست کم در غیاب VAR اتفاقات محوطه جریمه با دقت بیشتری رصد شود. باید منتظر ماند و دید که نشست روز شنبه سازمان لیگ با مربیان لیگ برتری چه دستاوردهایی خواهد داشت.

1470