اولویت‌های نقل‌و‌انتقالاتی استقلال برای تکرار قهرمانی

اولویت‌های نقل‌و‌انتقالاتی استقلال برای تکرار قهرمانی

پایگاه خبری فوتبالی - هر چند که استقلال در خط دفاعی با اتمام قرارداد بازیکنانش مواجه شده ولی به نظر تمام تمرکز ساپینتو روی تقویت خط حمله و جذب بازیکنان خارجی باشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، پنج روز از انتخاب رسمی ریکاردو ساپینتو به عنوان سرمربی جدید استقلال می گذرد و با اینکه مدیران باشگاه قول داده بودند که پس از اعلام نام جانشین فرهاد مجیدی خریدهای جدید خود را نیز معرفی خواهند کرد، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و شاید دلیل اصلی آن نیز انتظار برای تأیید این بازیکنان توسط سرمربی پرتغالی باشد.

فعلا سجاد شهباززاده نخستین خرید تابستانی استقلال است که البته هنوز به صورت رسمی قراردادی با وی امضا نشده اما گفته می شود که قرار است در همین روزهای پیش رو این اتفاق رخ دهد. دیگر بازیکنی که گفته می شود به استقلال نزدیک است، امید حامدی‌فر بازیکن فصل قبل صنعت نفت است تا آبی ها با رونمایی از این دو بازیکن، کار خود را در بازار نقل و انتقالات به صورت رسمی آغاز کنند.

با این حال، به نظر می رسد که تمام تمرکز استقلال در تقویت عناصر تهاجمی تیم است. ریکاردو ساپینتو که در دوران بازیگری به عنوان مهاجم برای باشگاه های مختلف به میدان رفته، تیم های تحت هدایت او نیز عموما تهاجمی بوده و به همین دلیل او در زمان تصدی هدایت تیم های مختلف، کار تقویت را از خط حمله آغاز کرده است.

هر چند که استقلال توانست فصل قبل را با اقتدار و شکستن انواع و اقسام رکوردها به پایان برساند، اما واقعیت این است که ثبت آمار 39 گل زده طی 30 بازی برای تیم قهرمان لیگ چندان قابل قبول نیست به خصوص اینکه بدانیم از این تعداد، 3 گل آبی ها با رای کمیته انضباطی به حساب آنها افزوده شده و تیم فرهاد مجیدی فصل قبل در زمین مسابقه فقط 36 بار دروازه رقبا را باز کرد.

استقلال در لیگ بیست و یکم 19 بار از سد حریفان گذشت که این تیم فقط در 6 مورد از این پیروزی ها توانست با اختلاف بیش از یک گل به برتری دست یابد که یکی از این 6 پیروزی نیز همان دیدار با گل گهر بود که به دلیل استفاده سیرجانی ها از بازیکن غیرمجاز به دست آمد و آبی پوشان در 13 مسابقه با اختلاف یک گل برنده شدند.

شش تساوی بدون گل (بدون احتساب دیدار با گل گهر) نیز دلیل دیگری بر لزوم تقویت استقلال در فاز تهاجمی است. پس از خروج رودی ژستد از این تیم، آبی ها توانستند سجاد شهباززاده را جذب کنند اما واقعیت این است که از میان ارسلان مطهری و آرمان رمضانی، احتمال جدایی حداقل یک نفر بالاست و ساپینتو به دنبال جذب یک مهاجم ششدانگ خارجی است.

علاوه بر این، استقلال در پست وینگر نیز نیازمند تزریق نیروی تازه‌ای است. کوین یامگا که عنوان بهترین گلزن قهرمان لیگ را به خود اختصاص داد، در 9 دیدار پایانی آبی ها در لیگ و جام حذفی هیچ تأثیرگذاری روی گل های تیمش نداشت و از 10 گلی که به ثمر رساند، 5 مورد آن مستقیما از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیدند و یک گل نیز روی ریباند پنالتی ششمی بود که فروزان آن را مهار کرده بود.

امیرحسین حسین زاده نیز که بدون شک پدیده استقلال در لیگ قبل بود، سرنوشت نامشخصی دارد. او یک پیشنهاد از شارلوای بلژیک دریافت کرده و ممکن است با فعالسازی بند فسخ موجود در قراردادش، از این تیم جدا شود. استقلال تلاش زیادی کرد تا سعید صادقی بهترین پاسور لیگ را به خدمت بگیرد ولی هرگز این اتفاق رخ نداد و این بازیکن با پیوستن به پرسپولیس، باعث تقویت دوچندان رقیب آبی ها شد.

دیگر وینگری که برای آبی ها باقی می ماند، عزیزبک آمانوف ازبکستانی است. او در 12 دیداری که برای استقلال به میدان رفت، هرگز تمام 90 دقیقه را در میدان حضور نداشت و از این تعداد بازی نیز تنها در 5 مسابقه از ابتدا در ترکیب تیمش قرار داشت. هر چند که کیفیت آمانوف در فصل قبل نشان داد که می توان برای فصل بعد روی توانایی های او حساب باز کرد اما این مسئله نیز باعث نخواهد شد که ساپینتو از خرید وینگر جدید خودداری کند.

به هر شکل استقلال اکنون در خط دفاعی وضعیت متلاطمی دارد و هنوز مشخص نیست که سیاوش یزدانی می تواند به این تیم بازگردد یا نه ولی قرارداد عارف غلامی، محمد دانشگر، روزبه چشمی و رافائل سیلوا به پایان رسیده و مدیران باشگاه چاره ای جز حفظ ستون های تیمشان و نقطه قوت بزرگ استقلال در فصل قبل ندارند تا مجبور به خرید بازیکن جدید در این پست حساس نباشند. در نتیجه انتظار می رود که ریکاردو ساپینتو با خرید حداقل 2 بازیکن تهاجمی تیمش را تقویت کند.

امیرعلی صادقی و سبحان خاقانی دیگر بازیکنان جوان استقلال هستند که توانایی بازی در پست وینگر را دارند اما قطعا هم هواداران و هم کادرفنی به دنبال جذب نفرات باتجربه تری برای حضور در ترکیب تیم هستند. ضمن اینکه قرارداد قرضی امین قاسمی نژاد به پایان رسیده و باید دید ساپینتو چه نظری روی او دارد ولی احتمال استفاده از او پایین است.

البته در صورت جدایی عنصر تهاجمی دیگری از جمله حسین زاده یا یامگا، استقلال باید برای خرید دیگری در فاز خط حمله هزینه کند. حتی خرید 3 بازیکن از جمله دو وینگر و یک مهاجم که همگی نیز خارجی باشند، می تواند قدرت استقلال در فصل بعد را بیش از پیش افزایش دهد و نگرانی هواداران بابت رقابت با رقبای قدرتمندی چون پرسپولیس و سپاهان نیز تا حدودی کاسته شود.

مرور کلی و پست به پست:

* دروازه بان: 
سیدحسین حسینی (ملی پوش)، علیرضا رضایی (ملی پوش امید) و سینا سعیدی فر (ملی پوش امید): درون دروازه تنها پستی است که ساپینتو دغدغه‌ای بابت آن ندارد. او دو گلر مدعی و باکیفیت در اختیار دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

* خط دفاعی:
عارف غلامی (ملی پوش)، حسین مرادمند، سیاوش یزدانی، محمد دانشگر، رافائل سیلوا و روزبه چشمی: استقلال فصل قبل با اتکا بر این نقطه قوت خود توانست به قهرمانی برسد ولی اکنون بجز مرادمند، تکلیف سایرین نامشخص است. غلامی، دانشگر، چشمی و سیلوا قراردادی با تیم ندارند و یزدانی نیز باید در انتظار تعیین تکلیف سازمان نظام وظیفه باشد. در صورت حفظ غلامی، دانشگر، چشمی و اضافه شدن مرادمند می توان گفت که استقلال نیازی به تقویت در این پست ندارد ولی جدایی هر کدام از این 4 نفر + سیلوا و یزدانی وضعیت را بحرانی می کند. گفته می شود که امید حامدی فر بازیکنی است که برای حضور در پست دفاعی خریداری خواهد شد.

* بازیکنان کناری:
صالح حردانی (ملی پوش)، ابوالفضل جلالی (ملی پوش)، وریا غفوری، جعفر سلمانی و متین کریم زاده: در صورت جدایی غفوری، استقلال به جذب یک بازیکن در سمت راست نیاز دارد. هر چند که زمزمه های پیوستن محمد نادری به این تیم شنیده می شود ولی در صورت اضافه شدن این بازیکن دست ساپینتو نیز بازتر خواهد بود. با پایان قرارداد قرضی کریم زاده و نساجی، او نیز به استقلال بازخواهد گشت.

* بازیکنان میانی:
مهدی مهدی پور (ملی پوش)، زبیر نیک نفس، رضا آذری، سعید مهری و آرش رضاوند: قرارداد قرضی رضاوند به پایان رسیده و احتمالا استقلال و فولاد این بازیکن را با علیرضا کوشکی معاوضه کنند. سعید مهری و رضا آذری ممکن است از استقلال جدا شوند. العربی قطر هم خواهان مهدی پور است. در صورت جدایی این افراد، استقلال به جذب حداقل 2 بازیکن در میانه میدان نیاز دارد. در صورت حفظ مهدی پور و با فرض تمدید قرارداد روزبه چشمی، کار ساپینتو با یک خرید در میانه میدان هم راه می افتد.

* وینگرها:
امیرحسین حسین زاده (ملی پوش)، کوین یامگا، عزیزبک آمانوف، سبحان خاقانی و امیرعلی صادقی (ملی پوش امید): شایعاتی درباره جدایی حسین زاده به گوش می رسد ولی واقعیت این است که جز این بازیکن و تا حدودی نیز یامگا، دیگر وینگرهای استقلال درخشش چندانی در ترکیب تیم نداشتند. تعداد نفرات جدید در این پست به جدایی یا ماندن حسین زاده بستگی دارد. اگر او در تیم بماند، استقلال باید در این پست خود را تقویت کند و اگر هم پدیده آبی ها راهی شارلوا شود، آنگاه ساپینتو باید دو وینگر جدید به تیمش اضافه کند.

* خط حمله:
ارسلان مطهری، سجاد شهباززاده و آرمان رمضانی: از میان مطهری و رمضانی احتمالا یک نفر استقلال را ترک خواهد کرد. تعداد بازیکنان جدید در خط حمله آبی ها به سیستم ساپینتو بستگی دارد. اگر او به دنبال استفاده از 2 فوروارد باشد، آنگاه احتمال جذب 2 مهاجم در خط حمله (با فرض جدایی یکی از میان ارسلان و آرمان) بالا می رود. چنانچه او بخواهد با یک مهاجم بازی کند، جذب یک فوروارد خارجی در دستور کار قرار می گیرد.

1470