کار بزرگ سپاهان در جذب مورایس

کار بزرگ سپاهان در جذب مورایس

پایگاه خبری فوتبالی- هواداران سپاهان جان به لب شدند اما ارزشش را داشت.

به گزارش فوتبالی، در فوتبال ایران بستن قرارداد ٣ ساله با مربی کارنامه‌داری مانند مورایس اصلا کار راحتی نیست، و کارنامه هم فقط قهرمانی نیست که البته کارنامه مورایس خالی از قهرمانی هم نیست.

به این نکته توجه داشته باشید که بستن قرارداد با مربیانی که مثلا طی ده سال گذشته نه در لیگ های سطح یک، که در لیگ های سطح دو اروپا و آمریکا هم قهرمانی کسب کرده باشند تقریبا برای فوتبال ایران در حال حاضر محال است، زیرا این مربیان حتما در خود اروپا و آمریکا و لیگ های ثروتمند آسیا مشتری دارند، مشتری‌هایی که رقابت مالی با آنها برای فوتبال ورشکسته ما غیر ممکن است.

جدای از قدرت اقتصادی همیشه هنگام بحث و تحلیل در این زمینه به تفاوت سطح فنی لیگ فوتبال ایران با لیگی مثل پرتغال هم توجه کنید.

اینگونه مثال میزنیم، آیا فرهاد مجیدی بعد از یک قهرمانی درخشان در لیگ برتر ایران می‌تواند منتظر پیشنهاد از لیگ سطح اول پرتغال باشد؟!

 مطمئنا از لیگ سطح دوم این کشور هم پیشنهاد نخواهد داشت، حتی در فوتبال امارات هم تیم هایی مانند العین، الجزیره و الاهلی سراغ مربی ایرانی قهرمان لیگ برتر ایران نخواهند آمد.

اما مثلا دربنگلادش یا سنگاپور و مالدیو ممکن است تیم قهرمان لیگشان به سرمربی ایرانی تیم اواسط جدول لیگ ایران پیشنهاد کار بدهد، زیرا سطح فنی مربیان ایرانی از لحاظ دانش و برندینگ در بازار بین المللی در همین حد است، حالا ممکن است روزی از لیگ مثلا ازبکستان برای مربی قهرمان لیگ برتر پیشنهادی هم برسد.

به همین نسبت لیگ برتر ایران هم در نهایت از لحاظ اقتصادی، مالی، زیر ساختها و سطح فنی توانایی بستن قرارداد با ساپینتو، مورایس از لیگ مربی پرور پرتغال را دارد و نمیتوان توقع بستن قراداد با سر مربیان موفق بنفیکا، پورتو را داشت.

از لیگ‌های معتبر دیگر هم میتوان توقع مربیانی در سطح استراماچونی یا پا به سن گذاشته هایی مانند شفر و آری هان و کالدرون را داشت.

اگر روزی برانکو هم به عنوان مربی قهرمان لیگ سطح سوم کرواسی وارد لیگ فوتبال ایران میشود بخاطر آشنایی قبلی و کار در تیم ملی سطح یک ایران در آسیا است و بَس.

پَس ورود این مربیان خارجی سطح دوم به لیگ برتر را به فال نیک میگیریم تا شاید بتوانیم قدمی رو به جلو برداریم،البته به شرط بستن قراداد دقیق و بدون حفره.

یادداشت از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی