۷۰ درصد شهروندان تهرانی فقر حرکتی دارند

۷۰ درصد شهروندان تهرانی فقر حرکتی دارند

پایگاه خبری فوتبالی- معاونت بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از شهروندان تهرانی دچار فقر حرکتی هستند گفت: با ریل‌گذاری به موقع در قالب افتتاحیه فعالیت‌های تفریحی ورزشی محلات شهر تهران بتوان در پسا کرونا فقر حرکتی را از جامعه ریشه‌کن کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، مرجان میرزایی قاضی روز چهارشنبه در نشست مدیران تربیت بدنی مناطق شهرداری تهران اظهار کرد: باید به گونه‌ای اقدام کرد تا مردم بیشتر به سلامتی خود توجه کنند. طبق تحقیقات ۷۰ درصد از خانواده‌ها دچار فقر حرکتی هستند. ما موظف هستیم تا به عنوان یکی از متولیان شهر حضور اقشار مختلف مردم را در جشنواره تفریحی ورزشی و فضاهای ورزشی گسترش دهیم.

وی بیان کرد: در زمان شیوع کرونا و به تبع آن تعطیلی ورزش باعث شد که بسیاری از شهروندان به نحوه شایسته‌ای از فعالیت های ورزشی بهره مند نشوند. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که توسعه ورزش همگانی و تفریحی می‌تواند علاوه بر ریشه کنی فقر حرکتی و کاهش هزینه درمان، بسیاری از امراض و بیماری ها از جمله دیابت، فشار و چربی خون که جامعه بشری را تهدید می‌کند را از بین ببرد.

معاون بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران به نشست افتتاحیه فعالیت‌های ورزشی محلات شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این گردهمایی هماهنگی ها مورد تاکید قرار گرفت تا دستور العمل‌های لازم به نحوه شایسته‌ای صورت گیرد و زنان می توانند نقش اساسی در این امر داشته باشند.

وی به نقش زنان در توسعه و ترویج ورزش همگانی تاکید کرد که طبق تجربه ثابت شده در المپیادهای ورزشی زنان حضور پر رنگ‌تری را دارند در افتتاحیه فعالیت‌های تفریحی و ورزشی محلات شهر تهران با توجه به مسولیت کاری و شغلی روزمره مردان، زنان می‌توانند ۸۰ درصد از جایگاه سالن ۱۲ هزار نفره آزادی را به خود اختصاص دهند. برای پرشور شدن مسابقات ورزشی نیازمند هماهنگی و تسهیل در حضور خانواده در فعالیت های ورزشی و تفریحی هستیم که به واقع زنان نقش بی بدیل در این موضوع را برعهده دارند.

فعالیت‌های تفریحی ورزشی محلات شهر تهران به پیکرسنجی استعدادها کمک می‌کند

مدیر تربیت بدنی منطقه ۱۶ با اشاره به اینکه تهران را می‌توان پایتخت ورزش ایران معرفی کرد گفت: اینچنین افتتاحیه‌های ورزشی می‌تواند در کشف و استعدادیابی کودکان و در انگیزه و روحیه قشر جوان جامعه تاثیرگذار باشد. به طور قطع حضور جوانان در اماکن ورزشی و از سوی دیگر آشنایی آنان با رویدادهای بزرگ ورزشی می‌تواند در پیکر سنجی و هدایت آنان به رشته‌های ورزشی کمک کند.

محمد حسین ابراهیمی بیان کرد: باید به این نکته اشاره کرد که اگربه دنبال رشد ورزش هستیم باید از سنین پایه مقدمات آنان را فراهم کنیم بلکه اینگونه رویدادهای ورزشی می تواند فرزندانمان را با نحوه و فرم رویداهای جهانی و المپیکی آشنا کرد. باید در این برنامه‌ها با پیکرسنجی و شناسایی استعدادها، نسل‌های جوان را به رشته‌های ورزشی هدایت کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر سیلی در منطقه ما رخ می‌دهد نمی‌توان به یکباره جلو آن را گرفت و می‌بایست با جهت‌دهی آن را هدایت کرد افزود: وظیفه ما این است که استعدادهای ورزشی را با مشاوره، راهنمایی، پیکر سنجی و اطلاعات کافی به رشته‌های ورزشی ترغیب و هدایت کرد. باید اذعان کنم که منطقه ۱۶ با توجه به استعدادهای ورزشی از دیرباز یک پای تیم‌های ملی ورزشی کشور را به خود اختصاص داده است که وظیفه فدراسیون و هیات‌های ورزشی این است که با پهنه‌بندی زمینه کشف استعداهای ورزشی را در مناطق شهرتهران انجام دهند.

مدیر تربیت بدنی منطقه ۱۶ گفت:‌ ایران در خاورمیانه ارزان‌ترین کشور در نرخ تعرفه‌ فعالیت های ورزشی است که شهرداری به نسبت دیگر ارگان‌های در ارائه این خدمات ارزان پیشتاز است.
 

شهرداری‌ها باید تسهیل‌گری را مدنظر قرار دهد

همچنین مدیر تربیت بدنی منطقه ۸ تهران افزود: یکی از اهداف مهم شهرداری‌ها در دنیای امروز رونق و توسعه تسهیل‌گری در ورزش است چرا که باید به سمتی برویم تا امکانات ورزشی خود را در جهت ترغیب خانواده با نازلترین قیمت‌ها در اختیار آنان قرار دهیم. ورزش تنها پل انسجام و سلامتی کیان جامعه بوده که این اقدام می‌تواند بار سنگین را از روی دوش خانواده‌ها بردارد.

فربد قلعه‌دار تصریح کرد: لیگ قهرمان شهر و همچنین سایر فعالیت تفریحی ورزشی محلات شهر تهران می‌تواند بهترین حلقه اتصال برای کشف و استعدادپروری محسوب شود. با توجه به اینکه این رقابت‌ها در پایین‌ترین سطح جامعه و به واقع در کف محلات برگزار می‌شود، می‌تواند در آینده نه چندان دور تاثیرات بسزایی در بعد قهرمانی و حرفه‌ای ورزش کشور برعهده گیرد. با توجه به رایگان بودن رویداد قهرمان شهر می‌توان قشر جوان و نوجوان را بیشتر از گذشته به ورزش آشتی داد.

وی توسعه ورزش همگانی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: با توجه به فرهنگ آپارتمان‌نشینی و فقر حرکتی، جای خالی این المپیاد و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی بیش از پیش در سطح تهران دیده می‌شود. قطعا در پسا کرونا برای نشاط و خوب کردن حال شهروندان، ورزش ارزان را در سبد خانوارها باید گنجاند.

جای خالی تبلیغات عمومی در محلات شهر تهران

همچنین رحیم احمدزاده مدیر تربیت بدنی منطقه ۲۱ اذعان کرد: تبلیغات محدود باعث شده که شهروندان اطلاعات دقیقی از نحوه افتتاحیه تفریحی ورزشی محلات شهر تهران نداشته باشند که باید در تبلیغات عمومی و گسترده‌ای تلویزیونی و بیلبوردی در سطح شهر مورد توجه قرار گیرد. زمانی که حساس سازی مطلوبی در جامعه رخ ندهد اینگونه برنامه‌های ورزشی ابتر خواهند ماند. نباید به گونه‌ای فعالیت کرد که حق کسی ضایع شود بلکه باید بستری فراهم شود تا آگاهی‌ها به بالاترین سطح خود برسد.

وی ادامه داد: حضور چهره‌های ورزشی شناخته شده نیز می‌توانند برگ برنده برای ما محسوب شوند که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی می‌توانند ورزش را بهتر معرفی کنند. به طور قطع با اهدای جوایز درخور و برنامه با نشاط زمینه مجدد این رویدادهای را در سالیان آینده تقویت کرد.

علی ابوالقاسم پور و رقیه رضایی مدیران مناطق ۲ و ۱۱ با نظری مشابه به زمان‌بندی این برنامه‌ها اشاره کرده و گفتند: پیش از برگزاری هر رویدادی شنیدن نظرات مدیران مناطق به راندمان بهتر این برنامه کمک می‌کند. قطعا با نیازسنجی‌ها بهترین و کاربردی‌ترین رشته‌های ورزشی که مورد استقبال عموم هستند در این فعالیت‌های تفریحی گنجانده شده است.

براین اساس، افتتاحیه فعالیت های تفریحی ورزشی محلات شهر تهران به مدت یک روز هفتم تیرماه در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می‌شود.

7777