پیشنهاد ویژه برای کاهش ارقام نجومی در نقل و انتقالات!

پیشنهاد ویژه برای کاهش ارقام نجومی در نقل و انتقالات!

پایگاه خبری فوتبالی- نایب رییس هیئت مدیره تراکتور پیشنهادی ویژه و جالب را برای کاهش تورم نقل و انتقالاتی در فوتبال ایران مطرح کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، فصل نقل و انتقالات در حالی به صورت غیررسمی آغاز شده که از گوشه و کنار مذاکرات ارقام عجیب و غریبی به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد برای فصل جدید هزینه باشگاه‌ها در زمینه تامین منابع مالی مربوط به قرارداد کادرفنی و بازیکنان به شدت افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که افزایش ارقام قرارداد بازیکنان به طور معمول در فوتبال ایران انجام می‌شود اما از زمان اعلام ممنوعیت بازیکن خارجی، این ارقام به شکل وحشتناک در مدتی کوتاه افزایش یافت و حالا دستمزد بازیکنان متوسط لیگ برتر نیز به چندین میلیارد تومان نیز می‌رسد، چه برسد به بازیکنان طراز اول و ستاره.

در همین حال علی خطیر نایب رییس هیئت مدیره باشگاه تراکتور که این روزها نقشی پررنگ در نقل و انتقالات این باشگاه تبریزی دارد، در گفتگویی که با خبرنگار ما داشته، در خصوص وضعیت نقل و انتقالات اظهارنظر کرده و همچنین پیشنهاد جالبی را برای بهبود وضعیت بازار ارائه کرده است. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:


* هواداران تراکتور نگران نباشند
خطیر در ابتدای صحبت‌هایش گفت: باید بگویم که ما در باشگاه تراکتور این روزها مذاکراتی فشرده برای انتخاب سرمربی و همچنین خرید بازیکن را جلو می‌بریم و در همین خصوص روز گذشته باشگاه نیز بیانیه رسمی را صادر کرد. باید بگویم که هواداران به هیچ وجه نگران نباشند چرا که تمام تلاشمان را برای نقل و انتقالات انجام خواهیم داد تا یک تیم پرقدرت و منسجم را در فصل آتی راهی مسابقات نماییم.

* نقل و انتقالات ایران جنگ نابرابر است
وی در مورد وضعیت نقل و انتقالات اظهار داشت: شرایط به هیچ وجه مناسب نیست و بازیکنان متوسط پیشنهاد های عجیب غریب میلیاردی برای امضای قرارداد می‌دهند و هیچ کنترلی روی بازار وجود ندارد، ارقام به شدت افزایش یافته و اگر اوضاع به همین شکل باشد، ادامه کار بسیار سخت خواهد بود. خصوصا برای باشگاه‌های خصوصی چون به هیچ منبع دولتی متصل نیستند و باید حساب جیبشان را انجام بدهند و هزینه کنند. این یک جنگ کاملا نابرابر است. خواهش بنده از باشگاه های دولتی و خصولتی که از جیب بیت المال ارتزاق می نمایند این است که در این شرایط سخت اقتصادی مملکت، با هیجان کنترل شده در بازار نقل و انتقالات شرکت نمایند و دنبال شهرت طلبی و بمب ترکاندن از جیب بیت المال نباشند. از نهادهای نظارتی تقاضا می‌کنم تا نظارت بیشتری در این حوزه و در این مدت داشته باشند.

* بازیکنان خارجی از بازیکنان داخلی ارزان‌تر هستند
نایب رییس هیئت مدیره تراکتور همچنین اظهار داشت: مسئله این است که در چنین شرایطی باید تصمیماتی اتخاذ شود که تورم بازار و ارقام نجومی تا حدی کنترل شوند. پیشنهاد من این است که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در یک تصمیم شجاعانه، سهمیه بازیکنان خارجی در تیم‌ها را افزایش بدهند. برآوردها نشان می‌دهد که بازیکنان خارجی در کیفیت برابر، حتی ارقام ارزان‌تری نسبت به بعضی بازیکنان داخلی دارند.

* انحصار باعث افزایش نجومی قراردادها شد
او در ادامه گفت: نمی‌گویم سهمیه چه تعداد افزایش پیدا کند اما مطمئن هستم این افزایش سهمیه می‌تواند بازار را تا حدی به تعادل بکشاند و از این وضعیت خارج کند. وقتی خرید بازیکن خارجی ممنوع شد، انحصاری در بازار به وجود آمد که به صورت طبیعی قراردادها را افزایش داد و حالا برای این کنترل افزایش سهمیه تصمیم درستی خواهد بود و امیدوارم مسئولان امر در این خصوص تصمیم‎‌گیری درستی داشته باشند و حتی اگر این مهم برای باشگاه های دولتی مقدور نیست برای بقا و تشویق باشگاه‌های خصوصی هم که شده، سهمیه بازیکنان خارجی را برای باشگاه‌های خصوصی به صورت استثنا افزایش دهند تا این باشگاه‌ها بتوانند با هزینه های معقول تری در بازار نقل و انتقالات شرکت نمایند. این استثنا باعث دلگرمی بخش خصوصی جهت فعالیت در حوزه فوتبال و همچنین ترغیب باشگاه‌های  دولتی جهت حرکت به سمت خصوصی سازی خواهد شد.

* در کشورهای منطقه نیز سهمیه خارجی افزایش یافت
خطیر در پایان با اشاره به کشورهای منطقه گفت: در کشورهایی نظیر امارات چند ماه پیش افزایش سهمیه انجام شد و در قطر نیز به همین‌گونه بود. حتی در لیگ قهرمانان آسیا هم مسئولان ای اف سی افزایش سهمیه بازیکنان خارجی را اعمال کردند. این موضوع به هیچ وجه باعث کاهش کیفیت بازیکنان داخلی نخواهد شد و حتی بازیکنان داخلی می‌توانند از این تجارب استفاده کنند.

7777