مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش: کانادا اعتبارش را در دنیای ورزش از دست داد

مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش: کانادا اعتبارش را در دنیای ورزش از دست داد

پایگاه خبری فوتبالی- محمدحسن تقی‌زاده با انتقاد از دلایل سیاسی کانادا در لغو بازی دوستانه برابر ایران گفت: فیفا باید در میزبانی این کشور در رقابت‌های آتی جام‌جهانی تجدیدنظر کند.

به گزارش فوتبالی، مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی درباره لغو یکطرفه بازی تیم ملی ایران برابر کانادا توسط میزبان این دیدار گفت: دلیل لغو این قرارداد از سوی کانادا«untenable geopolitical situation»  اعلام شده، این در حالی است که در ادبیات ورزشی واژه «ژئوپولیتیکال» نداریم و این واژه، کلمه جدیدی در ورزش محسوب می‌شود. ما در ورزش منشور المپیک داریم بنابراین استفاده از این ترکیب در بیانیه کانادا دلیل قانع کننده‌ای نیست.

او ادامه داد: درخصوص لغو این قرارداد مسایل مختلفی مطرح است از جمله «نقض عهد» که فدراسیون فوتبال کانادا بدون دلایل متقن و یک جانبه قرارداد بسته شده را لغو کرده و این تصمیم غیرورزشی باعث بروز خسارات مالی و مخصوصا خسارات معنوی بسیاری شده است.

مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با اشاره به «نقض حقوق بشر» توسط کانادا با لغو دیدار برابر ایران گفت: همانگونه که مستحضرید یکی از مصادیق حقوق بشر، حق ورزش است که کانادا با این تصمیم خود هم حق بازیکن‌ها را نقض کرده و هم حق تماشاگران را. می‌دانید که تعدادی از بازیکنان ایران جهت انجام کارهای مربوط به دریافت روادید در حال عزیمت به ترکیه بودند و حتی سرپرست و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه به سر می‌بردند که متوجه شدند قرارداد این بازی بصورت یک طرفه و ناگهانی لغو شده است. این «حق» همچنین از تماشاگرانی که برای این بازی بلیت خریداری کرده بودند سلب شد و این دو مورد نقض حقوق بشر است.

تقی‌زاده با اشاره به ادعای غرب مبنی بر «ورزش بدون سیاست» گفت: بحث بعدی تاثیر «سیاست بر ورزش است» و غرب برخلاف ادعای ورزش بدون سیاست که همیشه مطرح می‌کند از این ابزار در راستای اهداف امپریالیستی خود استفاده می‌کند و این اصلا در ورزش قابل قبول نیست.

او با اشاره به پیگیری‌های حقوقی فدراسیون فوتبال ایران برای استیفای حقوق ورزش ایران اظهار کرد: فدراسیون فوتبال پیگیر جوانب حقوقی لغو این قرارداد است و طبعا چون قرارداد این بازی با فدراسیون فوتبال کانادا منعقد شده مسئولیت مستقیم این عهدشکنی با فدراسیون فوتبال این کشور است.

تقی‌زاده در ادامه گفت‌وگو با شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیما به میزبانی کانادا از جام‌جهانی ۲۰۲۶ اشاره کرد و گفت: معتقدیم کشوری که فدراسیون فوتبالش تا این حد بازیچه دست سیاسیون است به هیچ عنوان صلاحیت میزبانی جام جهانی 2026 را ندارد و همین جا از فیفا درخواست داریم که نسبت به میزبانی کانادا در این دوره از رقابت‌ها تجدیدنظر کند.

مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که پیگیری‌های حقوقی انجام شده در چه مواردی خواهد بود و آیا ایران می‌تواند غرامت دریافت کند، گفت: فدراسیون فوتبال ایران ابتدا در حال مکاتبه با فدراسیون کاناداست. آنها باید در نخستین قدم دلیل‌شان را برای لغو یکجانبه این قرارداد اعلام و از سویی مشخص کنند که چگونه می‌توانند این خسارات مادی و معنوی که به تیم ملی ایران وارد کرده‌اند، جبران کنند، پس از آن از طریق مراجعی که مشخص شده پیگیری حقوقی لازم را انجام خواهیم داد.

تقی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شما تصور می‌کنید با توجه به این اتفاق، دولت کانادا بر تصمیمات  فدراسیون فوتبال این کشور نفوذ دارد، گفت: ما در وهله اول در ورزش تمرین فتوت و جوانمردی می‌کنیم.  اینجا نقض عهد، خلاف جوانمردی است و فتوت در ورزش را زیر سوال می‌برد.

وی افزود: از سوی دیگر با این تصمیم یک‌طرفه و غیرورزشی، وجهه کانادا به شدت در سطح بین‌الملل مخدوش شده است. با این عهدشکنی مشخص نیست که کانادا چگونه می‌تواند این وجهه مخدوش شده را در عرصه بین الملل ترمیم کند. دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به کانادا اعتماد کند چرا که کشوری که به این سادگی یک قرارداد رسمی را بصورت یک‌طرفه لغو می‌کند دیگر برای هیچ کشور دیگری قابل اعتماد نیست.

مدیرکل بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تهدیدهای انجام شده علیه تیم ملی ایران پیش از لغو این بازی توسط برخی افراد گفت: در چند مدت اخیر ما شاهد بروز تحرکاتی علیه تیم ملی فوتبال ایران بودیم. پس از این رفتارها فدراسیون فوتبال ایران این دغدغه‌ها را در دو مکاتبه رسمی مجزا به فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد و فدراسیون فوتبال کانادا رسما به ما تضمین داد که شرایطی که مد نظر شماست در کانادا مورد توجه قرار می‌گیرد.

9719