تیم ملی ب بسکتبال، پروژه شکست خورده‌ای که مجددا استارت خورد!

تیم ملی ب بسکتبال، پروژه شکست خورده‌ای که مجددا استارت خورد!

پایگاه خبری فوتبالی- فدراسیون بسکتبال ایران در حالی بار دیگر بحث تیم‌های ملی الف و ب را مطرح کرد که این پروژه طی سال‌های قبل بارها با شکست مواجه شده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، چند روز پیش بود که خبر برکناری محمدرضا اسلامی از سرمربیگری تیم ملی جوانان بسکتبال ایران توسط رسانه‌ها منتشر شد و بسیاری هم با این تصمیم جواد داوری مخالف بودند. با این وجود اما فدراسیون بسکتبال اعلام کرد که قصد دارد ضمن تشکیل تیم ملی ب، از اسلامی به عنوان سرمربی این تیم استفاده کند.

اینکه تشکیل تیم ملی ب با هدف پشتوانه سازی برای تیم اصلی به سود هر رشته ورزشی است برای هیچ کس پنهان نیست اما پروژه تیم‌های الف و ب در بسکتبال ایران تا پیش از این یک پروژه شکست خورده بوده تا در چنین شرایطی، بسیاری این اقدام جواد داوری را صرفا برای کاهش حواشی بدانند. حواشی که نقطه شیوع آن را برکناری عجیب سرمربی تیم ملی جوانان (محمدرضا اسلامی) در فاصله دو سه ماه مانده تا مسابقات قهرمانی آسیا می‌دانند.

پروژه تیم‌های ملی الف و ب در بسکتبال ایران از زمان محمود مشحون نقل مجالس بوده است. در دوران مشحون بحث تیم‌های ب یا امید مطرح بود و در زمان رامین طباطبایی نیز این اتفاق با نام گذاری تیم‌های الف و ب با عناوین تیم‌های آبی و قرمز مطرح شد. سرانجام نیز هیچ یک از این اقدامات دردی از بسکتبال ایران دوا نکرد تا صرفا پروژه‌ای شکست خورده بار دیگر راکد بماند. پروژه‌ای که فقط بعد تبلیغاتی داشت و هیچ اقدام مثبتی در این زمینه برای بهبود شرایط صورت نگرفت.

اکنون جواد داوری قصد دارد بار دیگر این پروژه را آغاز کند، اقدامی که شاید در صورت اجرا بتواند تا حد زیادی کمک حال تیم ملی ایران بوده و ضعف و خلا ایجاد شده در بحث بازیکنان سطح بالا برای بسکتبال ایران را برطرف و پر کند. تصمیم بزرگی که شاید در اولین گام نیاز دارد به دور از هر شعاری، در مسیر اجرا قرار بگیرد و صرفا جنبه تبلیغاتی و حق‌السکوت نداشته باشد.

در بعد دیگر نیز یک پرسش مهم وجود دارد و آن هم تصمیم داوری مبنی بر برکناری محمدرضا اسلامی از هدایت تیم ملی جوانان و جایگزین کردن سیامک ویسی به جای او است. طبق اخبار موجود ویسی جایگزین اسلامی در تیم جوانان خواهد بود اما آیا بهتر نبود داوری به جای اینکه مربی تیم جوانان را که مدت‌ها این رده را زیر نظر داشت کنار بگذارد، فرد دیگری را برای تیم ب در نظر می‌گرفت؟

موضوع بعد اینکه تیم جوانان ایران مسابقات مهمی چون قهرمانی آسیا (انتخابی جام جهانی) را در دو سه ماه آینده پیش رو دارد، چه لزومی داشت در چنین شرایط حساسی اسلامی از تیم جوانان خط بخورد که پس از آن به عنوان سرمربی تیم ب فعالیت کند؟ آیا نمی‌شد فرد دیگری را برای این تیم در نظر گرفت؟ 

در پایان نیز باید اینگونه سوال پرسید که آیا این انتصاب بعد از برکناری اسلامی صرفا برای فرار از انتقادها بوده یا قرار است برخلاف دوره‌های گذشته اقدامی جدی در این زمینه صورت بگیرد؟ اگر قرار بر این است که اقدامات در این زمینه جدی باشد قطعا می‌توان این تصمیم فدراسیون بسکتبال را نقطه عطفی در روند کاری سال‌های اخیر بسکتبال کشور دانست، در غیر این صورت این اقدام را هم باید رویه اشتباهی برای فرار از انتقادها دانست.

7777