میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با روند آماده‌سازی تیم‌ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی با حضور جلال چراغپور و هادی طباطبایی

میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با روند آماده‌سازی تیم‌ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی با حضور جلال چراغپور و هادی طباطبایی

پایگاه خبری فوتبالی- جلال چراغپور مدرس فدراسیون و هادی طباطبایی کارشناس فوتبال به روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با روند آماده‌سازی تیم‌ ملی برای حضور در جام جهانی به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، جلال چراغپور در مورد شرایط آماده‌سازی تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی و دیدار دوستانه با تیم ملی کانادا، گفت: زمانی که با مربیان تیم‌ها صحبت می‌کنند، مربیان ادعا می‌کنند که تیم حریف را آنالیز کردیم و به بازیکنان گفته بودیم و تمرینات لازم را انجام داده بودیم که به این حرکت آنالیز می‌گویند. این اتفاق در تیم‌های باشگاهی هفته‌ای یک بار انجام می‌شود اما زمانی که تیم‌های ملی باهم بازی می‌کنند چنین دستاورد روشنی از آنالیز تیمی که قرار است در میدان حاضر شود را نداریم. اگر از بازیکنان تیم اطلاعاتی هم داریم آن را از بازی در تیم‌های باشگاهی بدست آورده‌ایم. زمانی که تیم‌های ملی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند یک بحثی وجود دارد به عنوان تعیین استراتژی گروهی که درون آن قرار گرفته‌اید و برای این تعیین این استراتژی یک سری اطلاعات از یک‌یک تیم‌ها احتیاج داریم، برای هر تیم نیازمند ۳۰ فاکتور مختلف هستیم، اما یک نکته‌ای دیگری که در اینجا وجود دارد این است که استایل تیم آمریکا با استایل تیم انگلیس تفاوت دارد و هر تیمی در هر منطقه استایل منحصر به فرد خودش را دارد، حال ما در یک مجموعه چهارتایی قرار گرفتیم و میخواهیم بدانیم که در وهله اول باید چیکار کنیم.

وی ادامه داد: اول باید گروهمان را شناسایی کنیم، دوم باید هدف گذاری کنیم که کجای این گروه نقطه عبور است، برای قسمت سوم لازم است که دو مرحله قبلی انجام شده باشد. قضیه دوم هم این است که آیا ما پتانسیل بازی‌های تدارکاتی را متمرکز می‌کنیم بر نقطه‌ای که می‌شود ازش در گروه عبور کرد یا در گروه پخشش می‌کنیم، یعنی اگر ما تا شروع جام جهانی ۳ یا ۴ بازی تدارکاتی برگزار می‌کنیم آیا این‌ها را خرد می‌کنیم یا یک دیدار با هدف استایل انگلیس بازی می‌کنیم و دیدار بعدی با هدف استایل آمریکا مصرف می‌کنیم. پس به این ترتیب توجه باید کرد چه مقوله پیچیده و نیازمند به یک گروهی خارج از زمین سبز و آنالیز معمولی می‌باشد.

هادی طباطبایی در پاسخ سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر شرایط فوتبال ما شبیه به تیمی است که برای سومین بار متوالی به جام جهانی راه پیدا کرده و می‌خواهد دستاوردی از این مسابقات داشته باشد، تصریح کرد: ما باید عمق بیشتری به این قضیه بدهیم و باید مقداری نگاهمان را ببریم به عقب‌تر از گذشته تا به حال، فوتبال ایران را که نگاه کنیم، همیشه فقط بحث حضور در جام جهانی را داشتیم، البته که الان با توجه به سهمیه و قدرت تیم ملی ایران ما باید هر دوره در جام جهانی حضور داشته باشیم، اگر هم حضور پیدا نکردیم ضعف در مدیریت و ساختار خودمان است که نتوانستیم در این مسابقات حاضر باشیم اما زمانی که به گذشته برمی‌گردیم و به دوره‌هایی که در جام جهانی حضور داشتیم نگاه می‌کنیم انتهای اهداف ما فقط حضور در جام جهانی بود.

وی ادامه داد: فوتبال ما متاسفانه هیچگونه استراتژی کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت ندارد، حتی کاری که ما در این ۲ دهه اخیر انجام دادیم، به این هم استراتژی کوتاه‌مدت هم نمی‌شود گفت، به این دلیل که ما فقط به روز برنامه‌ریزی می‌کنیم، این اتفاقات فقط باعث ضرر دیدن تیم ملی می‌شود، به نظر من بهترین تدارک برای تیم ملی ما حضور در جام جهانی و انجام ۳ بازی گروهی مرحله اول این رقابت‌ها است‌ که این هم تنها دستاوردی که دارد بهره بردن از منفعت اقتصادی و کسب تجربه بازیکنان تیم ملی است. در این دو دهه اخیر ندیدم که ما بخواهیم برای حضور در مسابقات جهانی تیم را آماده کنیم، به این علت که تمامی تیم‌های مطرح دنیا، تیم‌‌هایی که صاحب سبک هستند برای خودشان، پس از اتمام هر جام جهانی استراتژی بلند مدتی تعیین می‌کنند، اما ما هیچوقت یک همچنین چیزی در دراز مدت نداشتیم. با اینکه صعود تیم ملی به جام جهانی تقریبا خیلی زود مسجل شده بود، بازهم نتوانستیم برای فوتبالمان طوری برنامه‌‌ریزی کنیم که از مقطع زمانی تا جام جهانی استفاده کنیم.

کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی ایران شانس صعود به مرحله حذفی جام جهانی را دارد، اظهار داشت: همه تیم‌هایی که در جام جهانی هستند شانس صعود دارند، یک تیم شانس بیشتر و یک تیم شانس کمتری دارد اما ما برای صعود چه کاری انجام داده‌ایم. ما در گروهی قرار داریم که این این تیم‌ها از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند چه از لحاظ اقتصادی، تجربی و برنامه‌ریزی، غنی هستند. فوتبال بازی اشتباهات است. تیمهایی که تجربه و بازی‌های تدارکاتی و امکانات بیشتری دارند قطعا اشتباهات کمتری نسبت به بقیه تیم‌ها دارند.

بازی طلایی با امریکا

جلال چراغپور درباره دیدار دوستانه تیم ملی ایران مقابل کانادا، به‌عنوان یک تیم شبیه به تیم ملی آمریکا، گفت: استراتژی جدول در شرایطی که اکنون در آن قرار داریم، بحث روز دنیاست و به‌سادگی از آن خارج نشوید. افرادی که استراتژی‌ها را تعیین می‌کنند، کارشناسانی خارج از مربیان، کادر فنی تیم و مدیران فنی هستند که براساس آنالیز توان و استایل تیم‌های مقابل نقطه‌ای از جدول را برای صعود انتخاب و بر روی آن تمرکز می‌کنند. با توجه به گروه ما، قطعا نقطه طلایی ما برای صعود، انگلستان نیست. تیم چهارم جدول که از مرحله پلی‌آف هم خواهد آمد هم نمی‌تواند باشد، زیرا ممکن‌است ما آن‌ها را شکست دهیم اما انگلیس و آمریکا هم موفق به پیروزی برابر این تیم شوند. پس نقطه طلایی ما برای تعیین رتبه دوم، بین ایران و آمریکا است. پس فدراسیون فوتبال، رییس محترم و بچه‌های خوب این فدراسیون گروهی فنی تشکیل دهند تا پنبه آمریکا را بزنیم.  بررسی کنیم که در مرحله مقدماتی چند گل به‌ثمر رسانده، چرا در بازی رفت از پاناما شکست خورده، اما بازی برگشت پنج‌گل به‌ثمر رسانده‌است. به‌طور مثال چگونه دو گل به جامائیکا زده‌ است. ما فیزیک این تیم‌ها را دیده‌ایم، هندوراس را پیش از این در جام جهانی دیده‌ایم. بررسی کنیم که چطور هفت‌گل به هندوراس زده‌اند. ما صرفا نباید چشم‌بسته پیش برویم. کتابی وجود دارد به نام هنر جنگیدن که متعلق به سه‌هزار سال پیش است. در این کتاب ذکر شده که فرمانده برای جنگیدن باید شرایط زمین و آب‌وهوا را بررسی کند. تیم ما در این دوره از تمام سال‌های قبل فوتبالی‌تر است، به این دلیل که از بین یازده‌نفر اصلی ما فقط یک نفر در لیگ داخلی ما بازی می‌کند و کاملا اروپایی است. اتفاقی که اکنون رخ می‌دهد این است که دیگر نمی‌توان گفت ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تفکرات تیم را بهبود بخشیم. همه می‌دانیم که تفکرات یک بازیکن فوتبال با چند هفته تغییری نمی‌کند و به‌طور مثال طارمی اکنون تفاوت بسیار زیادی با بازیکنی دارد که سال‌ها قبل به فوتبال اروپا منتقل شد. پس ما باید تمرکز خود را روی چگونه بازی‌کردن و پیروز شدن مقابل آمریکا معطوف کنیم. هم امکان آن وجود دارد و هم در تاریخ فوتبال این اتفاق پیش از این رخ داده‌است. البته باید گفت که این تیم صرفا هم‌نام آن تیم سال 98 است و آن بازیکنان و اندازه‌ها تغییر کرده‌است، اما خب ما هم اندازه‌های جدیدی داریم و بازی اروپایی‌تر و مدرن‌تری ارائه می‌دهیم. مانند ذره‌بینی که اگر کانون آن را تنظیم کنیم، با نور خورشید، کاغذ را آتش می‌زنیم، اگر سه بازی تدارکاتی با تیم‌هایی هم‌خانواده آمریکا انجام‌دهیم به‌نظر من می‌توانیم آن‌ها را شکست‌دهیم و این دوره ما تیمی باشیم که از گروه صعود کنیم.

این کارشناس فوتبال درباره درگیری‌های شخصی اخیر در فدراسیون فوتبال، هم‌زمان با دوره حساس تیم ملی پیش از جام جهانی 2022 قطر اظهار داشت: فدراسیون فوتبال را با بحرانش رها کنیم، وزارت ورزش و آقای سجادی ورود کنند. تیم ملی از اسمش مشخص است، تیم فدراسیون نیست. آقای سجاد به وسط میدان بیاید، بدون هیچ تغییری در تیم ملی این گروه کارشناسی را تشکیل دهیم. امروز جمع‌آوری اطلاعات از یک تیم 24 ساعت هم زمان نمی‌خواهد. ما می‌توانیم این گروه را تشکیل دهیم و اگر سرمربی و بازیکنان تیم ملی بفهمند که یک گروه درحال کمک به آن‌ها هستند، دانش دانشگاهی را به تیم ملی تزریق کنیم، این گروه مدرن که اکنون حرف روز دنیاست تشکیل شود و دیگر با گفتن اگرها کار را عقب نیاندازیم، من به شما قول می‌دهم که تیم ملی می‌تواند دنیا را سورپرایز کند، زیرا آمریکا قابل ‌شکست است. من تمام اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ام و می‌توانم این اطلاعات را در اختیار آن گروه بگذارم.

طباطبایی در ادامه گفت:  باید برای فوتبال خودمان برنامه ریزی داشته باشیم در بحث مدیریت فوتبال. قدرت فوتبال کانادا مثل آمریکا نیست. اکثر بازیکنان آمریکا در اروپا بازی می کنند و این قضیه کار را متفاوت می کند. آن چیزی که در فوتبال تعیین کننده است، جزئیات است. تیم های بزرگ دنیای فوتبال بهترین آنالیزها را انجام می دهند و به جزئیات می‌پردازند و در طول 90 دقیقه چندین بار تاکتیک خود را عوض می‌کنند اما ما در فوتبال خود چنین چیزی نداریم و باید به این سمت برویم تا بتوانیم از این نسل فوتبالی خود بهترین بهره را ببریم. بهترین ویژگی فوتبال امروز ما این است که اکثر بازیکنان ما در اروپا بازی می کنند و این قضیه موجب می‌شود تا بازیکنان ما از لحاظ تجربه و از لحاظ روحی به شرایط بهتری برسند و این یک پوئن مثبت است. اما نکته ای که وجود دارد اینکه اکثر این بازیکن‌ها در جاهای مختلف دنیا و با سبک‌های مختلفی بازی می‌کنند.. فوتبال ما در درون کشور هم یک استایل خاص ندارد و هر مربی روش خودش را دارد و این قضیه می تواند تبدیل به یک پاشنه آشیل برای تیم ملی شود. آن چیزی که من در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی دیدم این بود که ما هیچ پیشرفتی نکردیم و از روز اول تا روز آخر به یک شکل بازی کردیم و صرفا اکثر بازیکنان ما وابسته به توانایی های فردی خود بازی کردند. سخت‌ترین بازی ما که مقابل کره جنوبی بود متاسفانه ما یک مساوی و یک باخت دادیم. این‌ها چالش‌هایی است که ما باید در این مدت کوتاه باقی‌مانده، روی آن ها وقت زیادی بگذاریم و اول باید به توانایی‌های بچه های خودمان پی ببریم و سپس تیم های مقابل را آنالیز کنیم.

چراغپور در انتها افزود: فوتبال ما مولتی استایل است به دلیل اینکه نژاد درون ایران از تبریز، اردبیل به طرف گیلان و مازندران و خراسان و از آن سمت به طرف کرمان و بندرعباس و بوشهر و خوزستان و سپس فوتبال مرکزی مثل فوتبال تهران دارای تنوع است. همان طور که زبان تغییر می‌کند، نوع فوتبال هم تغییر می‌کند. از خداداد عزیزی داریم تا علی دایی که ببینید چقدر با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از چیزهایی که فوتبال ما را ترسناک کرده است، سخت بودن پیش‌بینی فوتبال ایران است. در یک تحلیل از کره‌ای ها درباره فوتبال ایران خواندم که نوشته بودند برای مقابله با فوتبال ایران باید زمین را تکه تکه کرد و هر تکه را یک کارشناس مورد بررسی قرار دهد. ایران بافت دفاعی‌اش با بافت میانه و بافت حمله اش متفاوت است. سایه اتفاقات فدراسیون فوتبال و حواشی روی تیم ملی و توانایی های آن افتاده است و در زمان بدی این اتفاق افتاده است. تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم این است که مشکلات فدراسیون جداگانه حل شود و تیم ملی از طریق بزرگان سازمان ورزش اداره شود. این تیم با سه بازی تدارکاتی و تمرکز روی آمریکا با 5 امتیاز از این گروه صعود می‌کند و طلسم نرفتن به دور دوم شکسته می شود.

1979 /1470 / 4154