حمیسی: افرادی در داخل کشور نتایج بازی‌ها را رقم می‌زدند/ باشگاه‌ها باید اسپانسر داشته باشند

حمیسی: افرادی در داخل کشور نتایج بازی‌ها را رقم می‌زدند/ باشگاه‌ها باید اسپانسر داشته باشند

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست حراست فدراسیون گفت: در سال‌های گذشته حوزه شرط‌بندی کاهش پیدا کرده‌است.

به گزارش فوتبالی، محمد حسین حمیسی به روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در پاسخ به سوال درباره ماجرای متلاشی‌شدن یک باند تعیین نتایج بازی‌ها و احضارها به کمیته اخلاق در حوزه لیگ‌های دسته اول و دوم فوتبال کشور گفت: از سالیان گذشته نیز این موضوعات بوده‌است و خصوصا در هفته‌های پایانی لیگ، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اقدام به تشکیل کارگروه صیانت از سلامت لیگ فوتبالی می‌کرد. امسال نیز ما قبل از عید باحضور اعضای فدراسیون و سازمان لیگ کارگروهی را تشکیل داده و توانستیم برنامه‌هایی را در این فضا داشته‌باشیم. ما اعضایی از ارکان قضایی فدراسیون، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی را درکنار شخص آقای کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال و مسئولین برگزاری لیگ در این کارگروه داریم و براساس شرح وظایف تعریف‌شده هرکدام از دوستان به حراست و بازرسی لیگ‌ها می‌پردازیم. بر همین اساس ما توانستیم به رصد و نظارت بپردازیم. باتوجه به پوشش رسانه‌ای کمتر نسبت به لیگ برتر، لیگ‌های پایین‌تر ما مشکلاتی را دارد که باید با آسیب‌شناسی درباره آن بحث کرد. اما به هرصورت، اعتقاد من بر این است که کوچکترین اتفاقی هم از نظر فوتبال‌دوستان قابل چشم‌پوشی نیست. ما از اسفندماه این کار را شروع کردیم و یکی دو موضوع نیز وجود داشت، که الحمدالله موفق به پیش‌گیری شدیم.

سرپرست حراست فدراسیون فوتبال، درباره وجود شرط‌‌بندی‌های اینترنتی و تعیین نتایج بازی‌های فوتبال در لیگ‌های مختلف کشور و اقدامات متقابل نسبت به این موضوعات اظهار داشت: این مشکلات محدود به امسال یا سال‌های اخیر نبوده و با گستردگی فراوان فقط مربوط به ایران نیست. سالیان قبل یک‌سری از سایت‌های شرط‌بندی خارج از کشور مدیریت می‌شد، که مقابله با آن‌ها کار بسیار پیچیده و سنگینی بود. زیرا مدیریت سایت‌ها داخل ایران نبود، اما افرادی در داخل کشور نتایج بازی‌ها را رقم می‌زدند. بعضا افراد آن‌ها روی نیمکت‌ها یا سکوها حضور پیدا می‌کردند و کار خود را انجام می‌دادند. ما دو سه برخورد با این موارد داشتیم، که به سرنخ‌های خوبی هم دست پیدا کردیم. نهایتا خاطرم هست که ما ارتباطی با دادستانی کل کشور برقر کردیم و دادستانی کل کشور محبت کردند با تشکیل کارگروهی در آن مقطع، که تعدادی از وزارت‌خانه‌های مرتبط مانند وزارت ارتباطات، وزارت ورزش و وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و نیروی انتظامی، جز این کارگروه بودند. ارزیابی بسیار دقیقی صورت گرفت و اگر شما ملاحظه بفرمایید خواهید دید، که در سال‌های گذشته حوزه شرط‌بندی کاهش پیدا کرده‌است. بخشی از علت آن برخورد دوستانه بوده‌است، که حتی نقل‌وانتقالات مالی افراد توسط بانک مرکزی رصد و موارد مشکوک با مسدودیت روبرو شدند. درحال حاضر این موضوع کمتر شده‌است. هیچوقت به صفر نرسیده، اما مشخصا کاهش پیدا کرده‌است. اکنون بعضی از افراد در زمینه شرط‌بندی و تبانی تغییر روش می‌دهند. اگر بخواهیم درباره بخشی از آسیب‌های این موضوع صحبت کنیم، هرچه شما لیگ‌های ما رو پایین می‌آیید میزان درآمدزایی باشگاه‌ها دشوارتر شده و کاهش پیدا می‌کند. گاها حتی در تامین دستمزد بازیکنان، مربیان و کادر باشگاه ناتوان هستند. این مسائل به خودی خود می‌تواند عاملی باشد که این افراد، که می‌توان آن‌ها را شخص ثالث نامید، با نیت سواستفاده ورود می‌کنند و با تطمیع بازیکنان و کادرفنی قصد استفاده به بهترین نحو از این فضا را دارند.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که اگر ما قصد آسیب‌شناسی این موضوع را داشته‌باشیم، باید بحث حق پخش را آرام آرام به یک سرانجام مشخصی برسانیم، باشگاه‌های ما باید اسپانسر داشته باشند و به هر طریقی باید درآمدزایی داشته‌باشند، تا بتوانیم به هر نحوی از این شرایط پیش‌گیری کنیم. قبول داریم که بخشی از باشگاه‌های ما و برخی از بازیکنان و مربیان در این فضا هستند. اما حرف من این است، که اگر یک بازیکن یا کادری با تیمی قرارداد امضا می‌کند، آن باشگاه باید توانایی پرداخت قرارداد را داشته‌باشد. به‌طور مثال بازیکن یا مربی‌ای به ما مراجعه کرده، که در طول سال 50 میلیون تومان دریافتی نداشته‌است و می‌گوید که این مبلغ هزینه البسه و رفت‌وآمد من هم نمی‌شود. بنابراین وقتی چنین پیشنهادهایی به من می‌شود، شاید من تطمیع شوم یا حداقل به آن فکر کنم. این موارد چیزهایی است که به‌عنوان آسیب‌شناسی باید مدنظر گرفته‌شود.

اما درباره باشگاه‌هایی که با دید شرط‌بندی و بدست آوردن سود وارد مسابقات می‌شوند، اگر در استان‌های مختلف، لیگ‌های پایین‌تر یا رده‌های سنی هستند، باید از همین الان همراه با هیئت‌های محترم فوتبال و روسای آن‌ها، باشگاه‌های ما و سازمان لیگ، یک ارزیابی داشته‌باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به‌آرامی از چرخه مسابقات خارج کنیم. زیرا اگر بخواهند با همین فرمان پیش‌بروند، قاعدتا به فوتبال ما آسیب زده و چهره بدی از فوتبال ما به‌جا خواهند گذاشت.

حمیسی در خصوص قهرمان فصل بیست و یکم اظهار داشت: ما فدراسیون فوتبال هستیم و برای ما مهم تیم ملی است و جالب این است تمام این تیم ها از دوستان ما هستند و همه شان در تیم ملی ما بازیکنان خوب و قابلی دارند و هر تیم هم قهرمان شود باعث افتخار ما است.

وی ادامه داد: جا دارد در اینجا به تیم نساجی بابت قهرمانی در جام حذفی و تیم آلومینیوم اراک خدا قوت بگوییم، خیلی جالب است که تیم های دیگر ما هم آرام آرام دارند قوی تر از قبل می‌شوند و این نشان دهنده این است که فوتبال در ما حال رشد است.

سرپرست حراست فدراسیون فوتبال در مورد حواشی و اتفاقات دیدار فینال جام حذفی تصریح کرد: عمدتا تیم های که به عنوان میزبان در ورزشگاه آزادی مسابقات برگزار می‌کنند با محیط آشنایی دارند اما خوب برای اولین بار بود که فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد و دو تیم به شرایط میزبانی در ورزشگاه آزادی آشنا نبودند، حقیقا تدارکات خوبی انجام شد و شورای تامین استان تهران اجازه دادند که این دیدار در تهران برگزار شود.

وی ادامه داد: قرار بود این دیدار در تبریز برگزار شود اما با لطف شخص خود وزیر و ورزشگاه آزادی و شرکت توسعه این دیدار با شرایط خوب در تهران برگزار شد، اما اتفاقی که در رختکن رخ داد ناخوشایند، ولی در ادامه دیدار خوبی تماشا کردیم و از تماشاگران دو تیم هم تشکر می‌کنیم و سعی می‌کنیم که دیگر از این دست مشکلات نداشته باشیم.

حمیسی در خصوص متلاشی شدن باندی که یک ناظر و یک داور اسبق در این باند حضور داشتند، اظهار کرد: سابق بر این ما از این مشکلات داشتیم حالا در حوزه‌های مختلف بودند البته جا داره اینجا تشکر کنیم از کادر داوری که بسیار افراد متشخص و متعصب به کارشون هستند  ما با داوران ارتباط داریم، عمدتا شغل دومشان داوری هست و جاهای دیگر هم مشغول به کار هستند برای این افراد گرفتن مرخصی که از یک شهر به شهر دیگر بروند کار مشکلی هست و حوزه های کاریشان فکر میکنند که داوران درآمدهای آنچنانی مانند برخی بازیکنان لیگ دارند و در حوزه کاریشان مشکلات زیادی دارند.

وی ادامه داد: ما چندین هزار مسابقه در طول سال در ایران برگزار می‌کنیم و این تعداد مسابقه نیاز به تدارکات سنگین و برنامه ریزی‌های پیچیده از طرف سازمان لیگ هیات های استانی و حوزه داوری بهر حال کار به این گستردگی ممکن است چند عیب هم داشته باشد، یک ناظری بودند که قبلا با ایشان برخورد شده بوده و محرومیت‌های داشتند و از حوزه داوری کنار گذاشته شدند ولی خوب به هر دلیلی مجددا ایشان ورود پیدا کردند و زمانی که ما به این سرنخ رسیدیم و ایشان در این ماجرا دخل و تصرف دارند و یکی هم از ناظرین که با سازمان لیگ ارتباط همکاری می‌کرده با اینان برخورد شد و پرونده‌هایشان هنوز مفتوحه و وارد ریز قضایا نمی‌شوم و اگر در دستگاه قضای ما رای صادر شود و به صلاح باشد ممکن است بیشتر توضیح دهند، برای ما هیچگونه ارتباطی با سازمان لیگ ندارند و بیشتر با فضا سازی که ایجاد می‌کنند این دوستان ما را یک فضای تلقین می کنند که گویا کار دست این‌ها است، ما حتی صدای ضبط شده‌ای داشتیم که ناظر یا شخص ثالثی رفته در باشگاهی نشسته و از آنجا تماسی گرفته و مضمون حرف این بوده است که (آقای داور هواپیما را سوار شدی رسیدی الان شخصی را به دنبالتان میفرستم) یک جورایی با تیم‌های ما برخورد میکنند که این ها فکر می‌کنند کار دستشان است جالبه با باشگاه مقابل هم و هم باشگاهی که باهم دیدار دارند صحبت می‌کنند و از باشگاه اخاذی می‌کنند و قول اخراج پنالتی و غیره می‌دهند، بالاخره در اتفافات بازی شاید اخراج و پنالتی داشته باشیم و آن‌ها این اتفاقات را به اسم خودشان می‌زنند و به باشگاه می‌گویند که هماهنگی از طرف ما بوده است، و باشگاه‌های ما نباید گول این افراد را بخورند و اگر همیچین مسئله‌ای پیش آمد حتما به ما اطلاع بدهند و گاهی شده که با همکاری کمیته داوران در دقیقه ۹۰ داور دیدار را عوض کردیم تا این شائبه از بین برود.

حمیسی در مورد تشکیل کارگروهی برای نظارت بر هفته‌های پایانی و گنجاندن فیلتری برای جلوگیری از ورود افراد ناسالم، تصریح کرد: در دوره قبل برای مدیران عامل باشگاه‌ها، فدراسیون وقت و هیات رییسه مصوبه‌ای گذاشته بودیم که کسانی که حتی می‌خواهند مدیر عامل شوند فارغ از این که ممکن است تجربیات مدیریتی در ارگان‌های مختلفی داشته باشند چون حوزه فوتبال حوزه 

خاصی است و اگر اشراف نداشته باشد ممکن است مدیریت در این حوزه کار آسانی نباشد برنامه ریزی کرده بودیم که تمام اشخاص منصوب به عنوان سرپرست باشند و ۶ ماه دوره‌های مختلفی ببینند و آشنایی و اشرافیت به حوزه فوتبال پیدا کنند و بعد از آن حکم مدیرعاملی ابلاغ شود، متاسفانه این مصوبه هنوز روی کاغذه و  نتوانستیم اجرایی کنیم و علت آن هم این است که خیلی از باشگاه‌های ما زیر مجموعه وزارت ورزش نیستند و سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال نمی‌توانند در تصمیم گیری های انتخاب مدیرعامل ها نقشی داشته باشند

وی ادامه داد: سازمان لیگ اخیرا ورود کرده و در مورد کارت‌های پایان خدمت جعلی در سازمان لیگ نرم افزاری جدیدی تعبیه می‌شود که برای لیگ جدید به بهره برداری می‌رسد تمام اطلاعات وارد این نرم افزار می‌شود و هر خطایی  و تمام آرای کمیته های نظارتی ممکن است به مرور زمان فراموش شود که فلان شخص محرومیتی داشته است، و زمانی که این نرم افزار به بهره برداری برسد دیگر به شکل اتوماتیک وار خطا می‌دهد و اگر شخصی خواست در سمتی منصوب شود و حتی بازیکنان ما اگر حکمی دارند و یا کارتی دریافت کردند که محروم شدند.

وی در مورد اعتراض‌ها و بحث اینکه در لیگ برتر داور و یا کمک داور لغزشی داشته باشند، گفت: گاهی ما باید خودمان را جای داور بگذاریم، داورهای ما باید چقدر در طول سال هزینه کنند که خودشان را برای دیدارها آماده نگه دارند که بتوانند چند مسابقه را سوت بزنند و دریافتی که دارند اصلا قابل قیاس با هزینه‌ای که می‌کنند نیست و داور به هر حال در شرایط خاص برگزاری مسابقه قرار میگیرد و به هر حال یک انسان است و ممکن است فشارهایی از بیرون وارد شود چیز های که شاید با چشم دیده نشود، در برنامه‌های مختلف عملکرد داور را چندین بار فیلمش را پخش می‌کنند و بازهم کارشناس مرتبط با این کار نمی‌تواند صد در صد تشخیص دهد و اشتباهات داوری هم جزئی از فوتبال است.

سرپرست حراست فدارسیون فوتبال در خصوص کمک داور ویدیوئی، اظهار کرد: به هر حال ما در این بخش بحث‌های تبانی و بحث‌های شرطبندی داریم که ممکن است بعضی پاهایشان بلغزد و وارد این موضوعات شوند و داورهای داشتیم که باهاشان برخورد شده، در بعضی مواقع باشگاه‌ها تماس می‌گیرند و به داوری این دیدار مثلا شائبه دارند ومی‌گویند این داور رنگی است که ما قبول نداریم ولی با این وجود برای دیدارهای حساس با کمیته داوران نشست هایی برگزار می‌کنیم، و کمیته داوران با داورها در ارتباط هستند حساسیت‌ها و بحث‌های موجود را منتقل می‌کنند، و از فدارسیون فوتبال هم تقاضا داریم که در لیگ جدید برای داورها کلاس برگزار کنند تا شرایط و اعتماد به نفس داور های ما روز به روز بهتر شود.

۴۱۵۴