افاضلی: اختلاف سپاهان با هیچ تیمی در آسیا 5 گل نیست/ سبک بازی فولاد برای مراحل حذفی خوب است

افاضلی: اختلاف سپاهان با هیچ تیمی در آسیا 5 گل نیست/ سبک بازی فولاد برای مراحل حذفی خوب است

پایگاه خبری فوتبالی - کارشناس فوتبال ایران گفت: سپاهان نباید از هیچ تیمی در آسیا 5 گل بخورد اما اشتباهات عجیب و غریب در بازی با الدحیل چنین نتیجه‌ای را رقم زد.

به گزارش فوتبالی، هومن افاضلی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره حذف سپاهان از لیگ قهرمانان آسیا با شکست 5 بر 2 مقابل الدحیل قطر اظهار داشت: سپاهان در این مسابقات به اندازه توانمندی‌اش نتیجه نگرفت. به اندازه ظرفیت مجموعه بازیکنان و کیفیت فوتبال خود در آسیا برداشت نکرد. البته محرم نویدکیا و دستیارانش تجربه کمی در لیگ قهرمانان دارند. مربیان هم مثل بازیکنان دارای نمودار رشد هستند و برای رسیدن به حداکثر بهره‌دهی خود نیاز به زمان دارند.

وی افزود: متاسفانه نه فقط در فوتبال بلکه در ورزش ما مدیران هم شبیه هواداران شده‌اند و بدون رعایت کردن قواعد، بیشتر از روی احساسات تصمیم می‌گیرند. اگر جایی مدیری پای مربی‌اش بایستد و اجازه رشد به او بدهد، ایرادی پیش نمی‌آید و آن مدیر قواعد کار را رعایت می‌کند. مربیان برای اخذ بهترین تصمیمات و به دست آوردن تجربه به زمان نیاز دارند.

* نویدکیا پتانسیل رشد در مربیگری را دارد

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: خیلی مواقع معیارهای انتخاب مربی چندان که باید و شاید درست نیست اما دست کم درمورد مربی جوانی مثل نویدکیا چنین حالتی وجود ندارد. کاری به سابقه بازیگری‌اش ندارم اما او پتانسیل رشد در مربیگری را دارد اما برای رسیدن به پختگی و بهترین شرایط، نیاز به زمان دارد.  اگر این بستر در سپاهان برایش فراهم باشد، به این دلیل که خودش سال‌ها برای این باشگاه بازی کرده است، زوایای پیدا و پنهانش را می‌شناسد و می داند هواداران چه انتظاراتی دارند.

* سپاهان از ابتدای فصل پرنوسان بوده است

افاضلی تصریح کرد:‌ هواداران هم نویدکیا را می‌شناسند و می‌دانند او به عنوان یک بازیکن بزرگ چه زحماتی برای سپاهان کشیده است. باید به او زمان بدهند تا به پختگی برسد زیرا بازی بین‌المللی با داخلی فرق دارد. شرایط و فرهنگ تیم‌ها و شناخت پیدا کردن نسبت به فضای بین‌المللی متفاوت است. درمورد باخت شب گذشته به الدحیل هم باید بگویم سپاهان از ابتدای فصل نشان داده نوسان  و روز خوب و بد زیاد دارد. معمولا تیم‌هایی که می خواهند قهرمان شوند یا در کورس موفقیت قرار بگیرند، در پروسه‌ای 3 تا 5 ساله به پختگی می‌رسند. یعنی روزهای بد این تیم‌ها متوقف می‌شد و روزهای خوب و عالی‌شان هم مثل همیشه  تکرار می‌شود.

* اختلاف سپاهان با هیچ تیمی در آسیا پنج گل نیست

وی ادامه داد: برخی مربیان می توانند زودتر تیم را به پختگی برسانند، برخی نیاز به زمان بیشتری دارند و عده‌ای هم هیچ وقت نمی‌توانند تیم‌شان را به این سطح برسانند. این موضوع به ویژگی‌هایی بستگی دارد که یک مربی از آن بهره‌مند است. سپاهان در لیگ قهرمانان خارج از قاعده کل فصلش عمل نکرد بلکه روز خوب، بد و در کل نوسان داشت. شک نکنید سال بعد شرایط این تیم بهتر خواهد شد.  سپاهان در برخی لحظات بازی با الدحیل، اشتباهات عجیب و غریبی داشت. اختلاف این تیم با هیچ حریفی در آسیا پنج گل نیست اما گاهی مواقع شرایط بازی به آن شکل که مربیان دوست دارند، پیش نمی‌رود.

* 2 موضوع عامل رسیدن فولاد به این سطح شده است

کارشناس فوتبال کشورمان درباره صعود فولاد به عنوان صدرنشین گروهش به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان، توضیح داد: فولاد به دو دلیل توانست به این سطح برسد. اولین عامل بازگشت به موقع جواد نکونام و دومین موضوع هم تقویت تیم در نیم فصل دوم طبق نظر وی بود. بازیکنان جدید خیلی به فولاد کمک کردند. با وجود نظم در ساختار دفاعی، مشکل این تیم ساده بودن ساختار هجومی اش بود. نکونام و دستیارانش در این مدت تنوع بیشتری به کارهای تهاجمی فولاد دادند و عملکرد تیم را در انتقال توپ به جلوی زمین، بهبود بخشیدند. 

افاضلی تصریح کرد: تعداد بازیکنان فولاد چند ماه قبل محدود بود و پس از مصدوم یا محروم شدن آنها، نکونام نمی‌توانست بازیکنی را جایگزین کند اما با یک برنامه ریزی خوب و جذب بازیکنان باکیفیت، این خلاء را پوشش داد. البته این تیم باید در ادامه از بازی ساکن به فعال تغییر حالت بدهد. باید سهم بیشتری از جریان بازی را در اختیار بگیرد و فقط به قدرت دفاعی‌اش بسنده نکند. 

* سبک بازی فولاد برای مراحل حذفی خوب است

وی درباره اینکه فولاد تا چه مرحله ای می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا پیشروی کند، گفت: هرچند سبک بازی این تیم برای مراحل حذفی خوب است اما وقتی گل عقب می‌افتد، کارش سخت می‌شود. فولاد باید بیشتر بازی فعال را تمرین کند تا با ارائه فوتبال مالکانه یاد بگیرد خودش را به حریف تحمیل کند. از این طریق می‌تواند تیم مقابل را بیشتر تحت فشار بگذارد. نباید صرفا به خوب دفاع کردن اکتفا کند.

1470