جباری: فقدان VAR موجب ایجاد حواشی و بیانیه‌نویسی شده است

جباری: فقدان VAR موجب ایجاد حواشی و بیانیه‌نویسی شده است

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت داوری فوتبال ایران گفت: فقدان VAR در فوتبال ایران حواشی زیادی را ایجاد کرده زیرا افراد فکر می‌کنند وقتی این تکنولوژی وجود ندارد، باید خودشان دست‌به‌کار شده و حقشان را بگیرند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، غلامرضا جباری حواشی و ضعف‌های اخیر داوری در فوتبال کشور به‌ خصوص لیگ برتر را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: برای داوری به برنامه‌ریزی ریشه‌ای و زیربنایی نیاز داریم که تاکنون در این امر موفق نبوده‌ایم. باید تلاش کنیم به آنچه که مردم می‌خواهند تبدیل شویم.

وی درباره اعتراضات شدید به داوری در بین هواداران، مسوولان و مربیان، گفت: درست است که همیشه در داوری اشتباهاتی وجود داشته اما عده‌ای این اشتباهات را تبدیل به بهانه‌ کرده‌اند تا بتوانند اشتباهات و ضعف‌های خود را پوشش دهند.

جباری مقصر اشتباهات داوری را هم صرفا خود داوران ندانست و عنوان کرد: هیچ داوری نمی‌تواند بدون احتمال خطا و اشتباه به زمین برود اما اشتباه سهوی با عمدی متفاوت هستند. اگر واقعا به دنبال پیشرفت داوران هستیم، نباید برای یک اشتباه سهوی داور را از قضاوت محروم کنیم. به جای آن داور نباید دیگر برای تیمی که از اشتباه او ضرر کرده، قضاوت کند. با این کار هم داوران را از ادامه کار نا امید نمی‌کنیم و هم باعث رشد آن‌ها می‌شویم زیرا دیگر داوران از قضاوت نمی‌ترسند.

عضو سابق کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، ضعف پرورش داوران را نیز یکی دیگر از دلایل ضعف داوری فوتبال کشور دانست و تصریح کرد: فدراسیون به موضوع آموزش داوران علاقه دارد اما نبود زیر ساخت و زیربنا و وضعیت اقتصادی نیز مانع عملی شدن این اتفاق است. 

جباری مشکلات داوری را در ضعف امکانات هم دید و گفت: برای مثال فقدان VAR حاشیه‌سازی بالایی دارد زیرا افراد فکر می‌کنند وقتی این تکنولوژی وجود ندارد باید خودشان دست‌به‌کار شوند و حقشان را بگیرند. برای همین است که این اعتراض‌ها و بیانیه‌نویسی‌ها زیاد شده است. نباید دوره‌های اموزشی داوران را در طول لیگ متوقف کنند. مسوولان امر می‌توانند بین داوران وبینارهایی تشکیل بدهند و علم این حوزه‌ها را روز به روز بالاتر ببرند.

وی افزود: موفقیت یک نقشه راه می‌خواهد. با توجه به وضع موجود، من داوران نمره هفت از ۱۰ را می‌دهم که مشخص است با حمایت بیشتر می‌توانند به شرایط مراتب بالاتری برسند.

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان به کمتر شدن ستاره‌های داوری اشاره کرد و گفت: نمی‌توان گفت هیچ ستاره‌ای نساختیم و یا هیچ کاری نکردیم اما پتانسیل‌ها و برنامه‌هایی برای رشد وجود دارد که نیازمند حمایت بیشتر هستند. فدراسیون باید به این باور برسد که یا نباید داوری به لیگ برتر بیاید یا اگر آمد، نیازمند حمایت است. همانطور که گفتم در زیر بنا ضعف داریم که باید بررسی و اصلاح بشود و البته این مسئله‌ زمان‌بر است.

جباری ادامه داد: برنامه شناسایی و پرورش استعدادهای داوری را نداریم. باید مثل یک تیم ملی به داوری نگاه کنیم و برنامه‌ریزی کنیم. شهرستان‌ها و روستاها را نباید از یاد ببریم زیرا ستارگان خیلی وقت‌ها از همین شهرستان‌ها رشد می‌کنند و شناخته می‌شوند. باید نظام استعدادیابی و پرورش را برای داوران برنامه‌ریزی کنیم و حتی اردوهای خارج کشور داشته باشیم. تشکیل این نظام پیشرفت با اجزای خود کاری می‌کند که چه بخواهند و چه نخواهند به سمت جلو حرکت می‌کنند و سطحشان را بالا می‌برند.

وی به سلامت داوری در کشور را تایید کرد و گفت: در زمان داوری خودم، حتی یک پیشنهاد رشوه هم نداشتم. یک داور با خون دل و به خاطر عشقش به این عرصه و در این جایگاه پا می‌گذارد و حاضر به فروش آن نمی‌شود. البته منکر نمی‌شوم که همیشه افرادی هستند که مخالف این حرف باشند اما درصد این افراد بسیار ناچیز است.

۴۱۵۴