گزارش ویژه/ بررسی محتوای نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

گزارش ویژه/ بررسی محتوای نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- در حالیکه از ساعتی پیش شایعات و خبرهایی درباره نامه جدید فیفا به فدراسیون فوتبال و تعلیق و حتی تشکیل کمیته عادی سازی منتشر شده است، فدراسیون فوتبال توسط مسئول امور حقوقی، مدیرروابط عمومی و همچنین سخنگویش از تشکیل کمیته عادی سازی یا انتقالی و تعلیق فدراسیون فوتبال ابراز بی خبری کرده است. 

به گزارش فوتبالی، از ساعاتی پیش در فضای مجازی خبری تحت عنوان تعلیق فوتبال ایران منتشر شده است که باعث نگرانی های اهالی فوتبال برای محرومیت تیم ملی از جام جهانی 2022 قطر شد. جدا از اینکه این خبر یا شایعه یا گمانه زنی چقدر درست یا نادرست باشد، با توجه به قرعه کشی جام جهانی، تیم ملی از جام جهانی کنار گذاشته نمی شود. البته فیفا نمی تواند به این راحتی ها فدراسیون های عضوش را تعلیق کند. شرایط برای تعلیق باید شرایط ویژه ای باشد. فیفا روی دخالت دولت ها در فوتبال حساس است و اگر مطمئن شود که دولت ها در کار یک فدراسیون دخالت می کنند، فدراسیون ها را تعلیق می کنند. البته سالهاست که فیفا، کمیته عادی سازی را در فدراسیون هایی که نظرش را در موارد مختلف جلب نکنند، تشکیل می دهد تا وضعیت فدراسیون مدنظرش را طبق اساسنامه فیفا، درست کنند و اگر دید کمیته عادی سازی ناتوان از این امر است، دستور به تعلیق می دهد. پس حتی اگر در فدراسیون فوتبال ایران، کمیته عادی سازی تشکیل شود، اتفاقی برای تیم های ملی فوتبال ایران از بزرگسالان تا امید و جوانان و نوجوانان و فوتسال و ساحلی مردان و زنان و تیم های باشگاهی ایران نمی افتد.

در نامه هفته گذشته فیفا به فدراسیون فوتبال چه بود؟

فیفا هفته گذشته یک نامه به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده که ظاهرا نامه سه محور داشته است. محور اول این نامه تایید عزل موقت عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال بوده است. فیفا در این بند تغییرات فدراسیون فوتبال را تایید کرده و تاکید کرده هیات رییسه فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامه مورد تایید فیفا این کار را انجام داده است. محور دوم مستقل بودن فدراسیون فوتبال در گرفتن تصمیمات و اداره اش بوده و محور سوم به فوتبال بانوان اختصاص داشته است. اینکه به نوعی فیفا پس از اتفاق های مشهد، تصمیم گرفته با هیاتی متشکل از نمایندگان فیفا، ای اف سی و فدراسیون فوتبال برای حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاهها و همچنین توسعه فوتبال بانوان اقدام کند. البته فدراسیونی ها تاکید کرده اند که فیفا هیچ اشاره ای به اساسنامه و به خصوص ماده یک آن که محل چالش فدراسیون فوتبال و فیفاست نکرده و به همین دلیل نگاه خوش بینانه ای به نامه دارند. البته این نکته قابل توجه است که ظاهرا درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال یکی دو نامه به فیفا زده که هنوز فیفا به آنها پاسخ مشخصی نداده است. در هر حال سایت طرفداری گمانه زنی کرده که احتمال دارد فیفا در روزهای آینده کمیته عادی سازی را برای فدراسیون فوتبال تعیین کند و حتی به توییت یک خبرنگار ورزشی که در حال حاضر مدیررسانه ای یک تیم لیگ یکی است، اشاره کرده است. مصاحبه صفی الله فغانپور و همچنین توییت جوادپاینده مدیرروابط عمومی فدراسیون فوتبال نشان می دهد که فدراسیونی ها هیچ احساس خطری از نامه اخیر فیفا نداشته اند. پاینده نوشته است:" آخرین مکاتبه فیفا و ای اف سی با فدراسیون فوتبال ایران، 23 فروردین ماه صورت گرفته که محتوای این نامه در فضای مثبت و تعاملی هیچ مشابهتی به شایعات منتشره در ساعات اخیر نداشته است! گویا با پدیده ای تحت عنوان کاسبان تعلیق مواجهیم." البته این احتمال هم وجود دارد که فدراسیون فوتبال امروز اصل نامه فیفا را منتشر کند تا جزییات این نامه برای افکار عمومی فوتبال مشخص شود.

فیفا و ای اف سی باز هم نامه می دهند؟

نامه ای که به فدراسیون فوتبال ایران رسیده به نوعی بین فیفا و ای اف سی مشترک است. در واقع شیخ سلمان هم در جریان این نامه قرار دارد. سوالی که اینجا به وجود می آید این است که آیا ممکن است فیفا و ای اف سی نامه دیگری طی روزهای آینده ارسال کنند؟ باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده چه اتفاقی می افتد و آیا نامه یا نامه های دیگری به فدراسیون خواهد رسید یا نه و اگر برسد چه محتوایی خواهد داشت. در هر حال با توجه ماجراهایی که در چند سال گذشته در فدراسیون فوتبال رخ داده و مهلت رسیدگی به ماده یک اساسنامه  یک ماه و نیم است که به پایان رسیده و حتی ماجراهای مشهد، برخی احتمال می دهند که ممکن است فیفا و ای اف سی نامه های دیگری را طی روزهای آینده به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کنند. درباره کمیته عادی سازی هم یک ماجرای کلی وجود دارد و آن توافق فیفا و کنفدراسیون های قاره ای برای تشکیل کمیته عادی سازی است. در واقع تاکید کنفدراسیون قاره ای منجر به رضایت فیفا برای تشکیل کمیته عادی سازی می شود. باید منتظر روزهای آینده ماند.

1111