نصیرزاده: نحوه بستن قرارداد با بازیکن خارجی را بلد نیستیم/ مدیران بر اساس نتایج قضاوت می شوند

نصیرزاده: نحوه بستن قرارداد با بازیکن خارجی را بلد نیستیم/ مدیران بر اساس نتایج قضاوت می شوند

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس داوری و حقوقی فوتبال ایران گفت: اگر قرار است بازیکن یا مربی خارجی به ایران بیاوریم باید روال قانونی و روند اداری کار را هم بلد باشیم تا دچار مشکل نشویم. در شرایطی که مشکلات مالی حرف اول را می زند باید قبول کنیم که پول بهترین مدیرعامل است!

به گزارش فوتبالی، هوشنگ نصیرزاده که میهمان برنامه ورزش و مردم بود در خصوص بازیکنان خارجی لیگ برتر و نحوه بستن قرارداد، گفت: در مورد قرارداد با بازیکنان خارجی اقداماتی صورت می گیرد که بر اساس آموزش و یک روال منطقی نیست و همیشه از این بابت دچار مشکل شده ایم. مثلا اگر بازیکنی مثل استوکس رفت و نیامد، نباید منتظر او بمانیم بلکه باشگاه باید برای او بلیت تهیه و ارسال کند و اگر نیامد آن وقت می توانیم گلایه کنیم. اما وقتی بازیکن اعلام  می کند در فلان تاریخ نمی‌توانم و در زمان دیگری می آیم و بعد باشگاه وارد عمل نمی شود از بابت حقوق بین الملل این امر تداعی می شود که طرفین نمی خواهند باهم کار کنند که مشکلات جدیدی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه نحوه بستن قرارداد و نگه داری بازیکن یا مربی خارجی را بلد نیستیم و از همین شرایط ضربه می خوریم.  فوتبال جمعیت میلیونی را با خود همراه می کند که این مساله محبوبیت روانی را در جامعه ایجاد می کند. بخشی از وظایف دولت این است که در همین راه اقداماتی را انجام دهند مثلا باشگاه نساجی باعث شادی در بخشی از کشور شده که تبعات مطلوب و خاص خود را هم دارد.

کارشناس داوری و حقوقی فوتبال ایران یادآور شد: در برخی از مواقع مجبوریم از مربی یا بازیکن خارجی استفاده کنیم، امروز در جامعه ما سن دو مساله نگران کننده است اول سن ازدواج و دوم سن بازیکنان فوتبال و در مورد دوم به این دلیل است که پشتوانه سازی لازم را انجام نداده ایم و عملا آکادمی های ما بیکار بوده اند.

نصیرزاده به قوانین فیفا اشاره کرد و گفت: بستن قرارداد با بازیکنان خارجی آداب و رسوم خاص خود را دارد،  فیفا می گوید هر قراردادی که با بازیکنان بسته می شود باید بر اساس قوانین سوئیس باشد که این زور است.  چون شما اگر با یک بازیکن بعد از یک سال به مشکل بر بخورید باید ۳ سال را پرداخت کنید که این نشات از قانون سوئیس می گیرد اما در ایران این موضوعات را نداریم.  

وی تاکید کرد: وقتی با یک بازیکن خارجی روی پاکت سیمان هم قرارداد امضا می کنید اعتبار دارد،  البته باشگاه ها اشتباهاتی هم می کنند، مثلا پیش قرارداد را با ذکر مبلغ ارسال می کنند که این خود می تواند ایجاد مشکل کند. بازیکن و مربی اگر دو ماه حقوقش را نگیرد می تواند برود و پولش را هم تمام و کمال بگیرد اما برخی ها در کشور ما فکر می کنند این مسایل قابل حل است و برای همین شاهد این همه پرونده علیه فوتبال ایران هستیم.

او با اشاره به قوانین گفت: نکته مهم این است که فقط باشگاهی مثل استقلال و پرسپولیس نباید این مسایل را بدانند بلکه پشتیبان و کسی که قرار است نقش حامی مالی را داشته باشد نیز باید بداند اگر بازیکن یا مربی دو ماه پولش را نگرفت، می تواند برود اما کل مبلغ را طبق قانون دریافت کند. یعنی وزارت ورزش هم باید این مساله را بداند که اگر وقفه ای ایجاد شود دچار مشکل خواهد شد و در مورد ویلتموس همین اتفاق افتاد.  

کارشناس داوری و حقوقی فوتبال کشورمان تصریح کرد: مدیران بر اساس نتایج قضاوت می شوند،  ورزش پدیده ای است که آثار اشتباهات و فعالیت های بنیادی آن بعدها مشخص می شود و باید این مسایل را به دقت مورد بررسی قرار داد. باشگاهی در فصل قبل ۲۳۰ میلیارد تومان برای حضور در لیگ برتر هزینه کرده است و این فقط در زمانی قابل انجام است که دست شما از بابت هزینه و منابع مالی باز باشد. 

۴۱۵۴