جمشیدیان: ظرفیت دفاعی و هجومی سپاهان بالانس نیست

جمشیدیان: ظرفیت دفاعی و هجومی سپاهان بالانس نیست

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال کشور گفت: سپاهان به خاطر کیفیت بازیکنانش دوست دارد هجومی بازی کند اما باید به ساختار دفاعی هم توجه داشته باشد.                                    

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، احمد جمشیدیان در خصوص شرایط تیم سپاهان در گروه D‌ لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: سپاهان مسابقات را خیلی خوب شروع و همه را امیدوار کرد. احساس کردیم سپاهان متفاوتی نسبت به لیگ را می‌بینیم اما مانند اتفاقاتی که در لیگ افتاد، کار را خوب شروع کرد و در ادامه نتوانست روند خودش را حفظ کند.

وی افزود: دربازی دوم مقابل الدحیل، موقعیت سوزی‌ها باعث شد در نهایت روی یک غفلت سه امتیازرا از دست بدهند. با تعویض‌هایی هم که انجام شد، سپاهان نیروی تهاجمی خوبی نداشت که در دقایق آخر نتیجه را عوض کند. در بازی سوم مقابل التعاون، اخراج دقیقه10 مقابل تیم میزبان که هرچند تیمی متوسط است اما در آن هوای شرجی و فشردگی بازی باعث شد به مشکل بخورد.

کارشناس فوتبال با اشاره به انجام اولین دیدار دور برگشت مقابل التعاون، گفت:  خیلی امیدوار بودیم در بازی چهارم و شروع دور برگشت، شکست قبلی را جبران کنند. عملکرد خوبی هم داشتند و چند بار می‌توانستند گل برتری را بزنند اما همان موقعیت سوزی‌ها را شاهد بودیم. سپاهان در خط حمله سپاهان کیفیت زیادی دارد اما موقعیت سوزی‌ها هم زیاد است. ضمن اینکه امسال، همیشه در عمق دفاع امسال مشکل داشته، باز هم یک حرکت در عمق دفاع باعث شد آن‌‌ها گل دریافت کنند. کاربرای این تیم خیلی سخت شده، حتما باید برای صعود از گروه باید دو بازی پیش رو را برنده باشد.


فوتبال تهاجمی بدون توجه به دفاع، ارزشی ندارد

وی در مورد اینکه مشکلات خط دفاعی سپاهان با وجود تذکرات قبلی کارشناسان همچنان پابرجاست و باتوجه به کیفیت تیم‌های آسیایی این مشکلات بیشتر نمود پیدا می‌کنند، گفت: تقریبا دو دهه است که فوتبال مالکانه در خیلی از کشورها شروع شده و توسعه پیدا کرده، در کشور ما هم به سبک خودمان و نسبت به قدرت تیم‌هایمان برقرار است. در این نوع فوتبال کیفیت بازیکنان خیلی مهم است. مربیانی داریم که ادعای فوتبال مالکانه می‌کنند اما در تیم‌های بزرگ، شما خواه ناخواه مالکانه تر از تیم‌های ضعیف بازی می‌کنید.

بازیکن اسبق سپاهان افزود: اگر به عنوان مثال تیم چهاردهم جدول را داشتید و مالکانه بازی می‌کردید ارزشمند بود. در تیم‌های بالای جدولی شما تقریبا می‌توانید مقابل 70درصد لیگ مالکانه بازی کنید. بحث بعدی فوتبال تهاجمی است که اگر توجه ویژه به دفاع نداشته باشید، ارزشی ندارد. گواردیولای منچسترسیتی، گواردیولای بایرن مونیخ یا بارسا نیست. او تغییر کرده است. الان بهترین خط دفاع اروپا و انگلیس را دارد. می‌بینید که چقدر اصول و ساختار دفاعی تیمش را ترمیم کرده است.

جمشیدیان گفت: گواردیولا علاوه بر اینکه همان فوتبال مالکانه و تهاجمی را انجام می‌دهد، مانند سابق نیست که هر تیمی بتواند او را غافلگیر کند. چون دید که خیلی از اوقت با یک توپ یا یک ضدحمله غافلگیر می‌شود. الان مشکل سپاهان همین است. این تیم دوست دارد تهاجمی بازی کند که بخش عمده آن به کیفیت بالای بازیکنانش مربوط می‌شود. با چنین بازیکنانی شما خودتان هم نخواهید، خواه ناخواه فوتبال تهاجمی ارائه می‌دهید چون کیفیت فوتبالیست‌ها این امکان را فراهم می‌کند. اما اگر بخواهید در بحث دفاعی ساختار را درست نکنید و توجه نداشته باشید، این اتفاق می‌افتد.


90 درصد گل‌های خورده سپاهان یک شکل هستند

کارشناس فوتبال افزود: سپاهان با توجه به کیفیتی که دارد، در حدود 35بازی که دیدیم حتی سه بازی را هم نباید واگذار می‌کرد. ولی تعداد باخت‌های این تیم خیلی زیاد شده است. فقط به خاطر بالانس نبودن ظرفیت دفاعی و ظرفیت حمله، این مساله‌ای است که بیشتر به کیفیت ساختار و تاکتیک‌های دفاعی تیم بر می‌گردد. سپاهان بیش از 90درصد گل‌ها را به یک شکل دریافت می‌کند و این موضوع مدام تکرار می‌شود. اگر چاره‌ای برای آن پیدا نمی‌شود، بعد از بحث‌ تفاوت‌های فردی باید به سراغ این برویم که چرا کادرفنی این معضل را حل نمی‌کند؟

جمشیدیان تصریح کرد: اگر نمی‌توانند این مشکل را حل کنند، می‌توانند مقداری تیم را عقب تر بیاورند. تیمی هستند که اگر گل نخورند می‌توانند گل بزنند. باید تفکرات تاکتیکی را تغییر بدهند. زمان در حال از دست رفتن است و دارد دیر می‌شود. دو بازی پیش رو هم بازی سختی برای سپاهان خواهد بود. در هردو بازی محکوم به برد هستند و در این شرایط باید انتحاری بازی کنند. باید حمله کنند. وقتی شما حمله می‌کنید دوباره به حریف فضا می‌دهید. کار سپاهان خیلی سخت شده اما همچنان مانند روز اول به این تیم اعتقاد دارم. چون به کیفیت بازیکنان و کادرفنی آن اعتقاد دارم. به عنوان یک هوادار دوست دارم خوشبین باشم و بگویم این دو بازی می‌برند را صعود می‌کنند.


این دو بازی فینال فصل سپاهان هستند و هنوز امیدواری وجود دارد

وی در خصوص اینکه با توجه به اتفاقات و شرایط گروه، بازی با الدحیل صدرنشین می‌تواند کلید ماجرای صعود باشد، گفت: قطعا همینطور است. بعد از بازی‌های شب اول که منجر به باخت الدحیل و برد سپاهان شد، گفتم الدحیل مدعی اصلی این گروه است و بازی‌های مقابل التعاون تکلیف صعود سپاهان را مشخص می‌کند. تقریبا همین اتفاق افتاد. ما به التعاونی که حریف مستقیم برای صعود بود 4امتیاز دادیم و یک امتیازگرفتیم.

جمشیدیان گفت: پس ازباخت به الدحیل، اگر از التعاون امتیاز لازم را گرفته بودیم اصلا نیاز به بازی با الدحیل نداشتیم اما الان با توجه به اتفاقاتی که رخ داده، اول باید پاختاکور را ببریم که اصلا دور از دسترس نیست. بعد از آن هم باید منتظر نتیجه دیدار التعاون-الدحیل باشیم. این بازی خیلی تعیین کننده است. ممکن است اتفاقاتی بیفتد که عملا شانسمان به صفر برسد یا ممکن است یکباره به جدول برگردیم. می‌توان امیدوار بود. پاختاکور در دور رفت التعاون را برد و اگر التعاون، الدحیل را شکست بدهد می‌توانیم امیدوارتر باشیم.

کارشناس فوتبال در مورد شانس صعود سپاهان تصریح کرد: اما چیزی که مشخص است صعود با 4 امتیاز امکان پذیر نیست. سپاهان باید حتما 6امتیاز بعدی را بگیرد. نباید فرقی داشته باشد که چه اتفاقی می‌افتد. این دو بازی برایشان فینال فصل است. لیگ برتر و جام حذفی را از دست داده‌اند و حالا باید هرکاری می‌توانند برای این دو بازی انجام بدهند. فکر می‌کنم از حساسیت کار اطلاع دارند و تمام تلاششان را به کار می‌گیرند. امیدوارم اتفاقات خوبی برای نماینده کشورمان در این دو بازی بیفتد و بتوانند با کسب 6امتیاز مردم را خوشحال کنند.

9719