بلگراد یا هانگژو؛ مقصد نهایی کشتی کجاست؟

بلگراد یا هانگژو؛ مقصد نهایی کشتی کجاست؟

پایگاه خبری فوتبالی- کشتی ایران تا مهر ماه امسال به غیر از تورنمنت‌های بین‌المللی، چهار رویداد مهم را پیش رو خواهد داشت که جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی از اهمیت زیادی برخوردار است. حال باید دید براساس چرخه تدوین شده کدام یک از ستارگان کشتی ایران در این پیکارها حضور خواهند داشت.            

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، کشتی ایران در سال ۱۴۰۱ روزهای پرکاری را پیش‌رو دارد، این رشته پر افتخار المپیکی عمده مسابقات مهم خود را در نیمه نخست این سال به فاصله زمانی کمتر از ۱۸۰ روز برگزار خواهد کرد. خوان‌های سخت کشتی ایران با سفر ملی‌پوشان به سرزمین مغول‌ها شروع شده و تا اوایل شهریور با بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ ادامه دارد. مسابقاتی که نامداران ایرانی در آن باید با رقبای آسیایی، جهانی و کشورهای حوزه جهان اسلام رقابت کنند.

فشردگی مسابقات و کوتاه بودن مدت زمان حضور ملی‌پوشان در آوردگاه‌هایی مانند بازی همبستگی کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان به گونه‌ای است که ملی‌پوشان این رشته باید در کمتر از ۶۰ روز در سه تورنمنت بزرگ حضور پیدا کنند. کادر فنی با مسولان فدراسیون برای پیش گیری از فشار ملی‌پوشان و حضور قدرتمند در تمام تورنمنت‌ها اولویت‌بندی لازم را برای مسابقات مختلف انجام داده و ستاره‌های کشتی ایران به طور حتم در قالب ۳ تیم متفاوت به این مسابقات اعزام خواهند شد.


سفر به مغولستان خوان نخست کشتی ایران

اولان‌باتور، شهری مدرن و صنعتی در میان کشوری با طبیعت دست نخورده و روستاهای بکر. این شهر امسال میزبان پیکارهای کشتی قهرمانی آسیا خواهد بود که می‌توان نخستین مقصد کشتی‌گیران ایرانی برشمرد. سی و پنجمین دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا در حالی از ۱۹ تا ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ (۳۰ فروردین - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) در شهر اولان باتور مغولستان برگزار می‌شود که تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ۲۷ فروردین ماه راهی این پیکارها شد. اولان باتور را می‌توان نخستین مرحله از آزمون ملی پوشان و کادر فنی کشتی کشورمان برشمرد. در حالی که در مرحله گذشته این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۱ که در آلماتی قزاقستان برگزار شد؛ تیم کشتی فرنگی و آزاد ایران توانست با ۱۷ مدال از جمله ۷ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز با اقتدار در ۲ بخش قهرمان این رویداد را بدست آورد که در صدد است تا در رقابت های پیش‌رو مجدد این جایگاه راتصاحب کند.

کشتی فرنگی ایران ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه با ترکیبی از ملی‌پوشان جوان شامل علی نوربخش، مهدی محسن‌نژاد، ایمان محمدی، شاهین بداغی، محمدرضا مختاری، عارف حبیب‌اللهی، رسول گرمسیری، ناصر علیزاده، مهدی بالی  و امیر قاسمی‌منجزی در اوزان ۵۵، ۶۰، ۶۳، ۶۷، ۷۲، ۷۷، ۸۲، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم و سرمربی تیم ملی را محمد بنا عازم مغولستان شد.

همچنین از طرف دیگر ترکیب تیم ملی کشتی آزاد که برای رقابت‌ها که سوم و چهارم اردیبهشت ماه در این شهر برگزار می‌شود را رضا مومنی، داریوش حضرتقلی‌زاده، رحمان عموزاد، محمدمهدی یگانه جعفری، یونس امامی، علی سوادکوهی، محسن مصطفوی، امیرحسین فیروزپور، محمدحسین محمدیان و یدالله محبی تشکیل می‌دهد که بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی، نفرات اول رقابت‌های قهرمانی کشور، راهی این رقابت‌ها شدند.

این پیکارها برای همه نفرات تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان به دلیل آنکه نتایج آن در چرخه انتخابی تیم ملی تاثیر دارد، حائز اهمیت است. نفرات برتر قهرمانی آسیا شانس آن را دارند تا در ادامه و پشت سر گذاشتن رقیبان داخلی دوبنده تیم ملی را در یکی از پیکارهای قهرمانی جهان و یا بازی‌های آسیایی بپوشند.

اتحادیه جهانی کشتی ایران و هند را به عنوان ۲ تیم مدعی معرفی کرد. تیم هند با حضور مدال‌آوران المپیکی همچون راوی کومار دارنده مدال نقره المپیک توکیو و و باجرانگ پونیا دارنده مدال برنز را به همراه دارند. تیم ایران نیز با ستاره‌هایی از جمله رحمان عموزاد خلیلی، یونس امامی، امیرحسین فیروزپور و محمدحسین محمدیان کار سختی در قهرمانی آسیا نخواهد داشت.

ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک ریو از ژاپن، مینگو لیو از چین دارنده مدال نقره آسیا، دیپاک پونیا از هند و ژی وی دنگ از چین نیز از دیگر مدعیان کسب مدال در قهرمانی آسیا هستند. همچنین آکژول ماحمودوف از قرقیزستان دارنده مدال نقره توکیو و کیم وو هیون قهرمان سابق جهان و المپیک در وزن ۷۷ کیلوگرم از نامداران کشتی فرنگی در پیکارهای قهرمانی آسیا هستند.  

مهدی محسن‌نژاد از ایران، آیاتا سوزوکی از ژاپن، فیداخمتوف از قرقیزستان و ژولامان شرشنبکوف از قرقیزستان همگی در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی فرنگی حضور دارند تا این وزن به یکی از پرتراکم‌ترین وزن‌ها تبدیل شود.

هانسو ریو دارنده مدال برنز توکیو در وزن ۶۰ کیلوگرم و سالیکی والیهان از چین در وزن ۶۷ کیلوگرم روی تشک خواهند رفت. رستم آساکالوف فرنگی‌کار کهنه‌کار ازبکستان برای نخستین مرتبه در قهرمانی آسیا در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت.

در این راستا پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به ترکیب جوان شده این تیم برای این دوره از رقابت‌ها گفت: نگاهی کادر فنی به مسابقات قهرمانی آسیا، حفظ نفرات اصلی و پشتوانه‌سازی بود. در چنین مواقعی احتمال نرسیدن به نتیجه‌ دلخواه نیز وجود دارد. امسال، مسابقات آسیایی را به صورت یک چرخه، پشتوانه‌سازی و همچنین دیدارهای تدارکاتی مانند تورنمنت‌های بین‌المللی دیدیم.

همچنین محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بیان کرد: کمیت کشتی فرنگی ما از لحاظ تعداد نفرات، از آزاد پایین‌تر است. ما به تمام مدال‌بگیرها نیز استراحت دادیم و از دل مسابقات جام تختی، نفرات مسابقات قهرمانی آسیا به استثنای امیر قاسمی منجزی انتخاب شدند.


قونیه گام دوم ماراتن سخت کشتی

با این توصیف پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از ۱۸ تا ۲۷ مرداد ماه در ۲۱ رشته ورزشی به میزبانی شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها را می‌توان ماراتن سخت دیگری برای کشتی‌گیران ایرانی مطرح کرد. با توجه به حضور کشتی‌گیران مطرح کشورهای جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکیه میزبان، ایران و کشورهای الجزایر و مصر را می‌توان رقابت سختی را در بخش آزاد و فرنگی متصور شد. این مسابقات امسال در حالی برگزار می شود که کاروان ایران در ۱۶ رشته از جمله کشتی حضور خواهند یافت.

همچنین با توجه به میزبانی ترکیه در این دوره از مسابقات؛ حضور ستارگان نامداری از حدود ۴۰ کشور مسلمان در این مسابقات و کشتی دور از انتظار نخواهد بود که برای آنان کسب مدال و جایگاه در این دوره از مسابقات بسیار حائز اهمیت خواهد بود.


بلگراد یا هانگژو؛ مقصد نهایی کجاست؟

پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان روزهای ۱۹ تا ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ در شهر بلگراد صربستان و پس از آن نیز رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین از ۳۰ شهریور تا ۲ مهر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

همچنین با توجه به تحلیل علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی مسابقات جهانی برای کشورمان ارزشمند است و از سوی دیگر بازی‌های آسیایی نیز برای مدال‌آوری و کسب جایگاه ارزشمند در مقابل کشورهای آسیایی برای کشورمان نیز ارزشمند است و با توجه به زمان اندک این مسابقات، کادر فنی با ریکاوری به موقع از نفرات شاخص و شانس بالا مدال بهره لازم را خواهد برد.

به طور حتم با توجه به فاصله کم ۲ رویداد کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی باید تدارک ۲ تیم متفاوت برای حضور در پیکارهای جهانی و بازی‌های آسیایی را ببینند. مسابقات جهانی در ۱۰ وزن و بازی‌های آسیایی در ۶ وزن المپیکی برگزار خواهد شد. به همین دلیل شرایط انتخابی تیم ملی برای مدعیان به گونه‌ای دیگر است و از حساسیت زیادی نیز برخوردار خواهد بود.  

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره حساسیت‌های به وجود آمده برای بازی‌های آسیایی گفت: تجربه نشان داده در مسابقاتی که با فاصله نزدیک برگزار می‌شود، نتیجه دلخواهی بدست نمی‌آید. امسال نیز از تمام دوره‌های قبل رقابت‌های قهرمانی جهان به بازی‌های آسیایی نزدیک‌تر است. ۳ موضوع در این مورد مطرح است، یکی موضوع خود کشتی‌گیران است که برای مسابقات جهانی انگیزه بیشتری دارند. دوم فدراسیون کشتی به عنوان سیاست‌گذار و سوم موضوع نظارت ورزش و کمیته المپیک است. از هر سه موضوع، بهره و برداشت‌های لازم را باید داشته باشیم. متاسفانه این کار بسیار سخت است.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با بیان اینکه برای بازی های آسیایی تابع سیاست‌های فدراسیون هستیم گفت: نگاه ما به المپیک ۲۰۲۴ پاریس است چرا که تیم ملی کشتی فرنگی بهترین و قوی‌ترین تیم دنیاست.

محمد بنا درباره سیاست‌های حضور در بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان در فاصله زمانی کم گفت: ما تابع سیاست فدراسیون هستیم.

با این وجود، اعتراض علیرضا دبیر در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در خصوص بودجه و تهدید او مبنی بر اعزام تیم دوم و سوم کشتی ایران به بازی‌های آسیایی نیز از مواردی بود که در اواخر سال گذشته، خبر ساز شد، حال به نظر میرسد با توجه به اختصاص بودجه ۷۰ میلیارد تومانی مجلس به کشتی، بخش زیادی از مشکلات مالی فدارسیون مرتفع شده و به طور حتم تیم‌های ملی کشتی با همه توان و ظرفیت در هر ۲ رویداد جهانی و بازی‌های آسیایی حضور خواهند یافت.

با این توصیف این چهار رویداد را می‌توان از خوان‌های سخت تیم‌های ملی کشتی ایران برشمرد که اعضای کادر فنی درصدد هستند با نفراتی کامل و طبق چرخه کشتی انتخاب کنند.

9719