میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص محکومیت باشگاه‌های ایرانی در دادگاه‌های بین‌المللی با حضور وکیل و شاه‌منصوری

میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص محکومیت باشگاه‌های ایرانی در دادگاه‌های بین‌المللی با حضور وکیل و شاه‌منصوری

پایگاه خبری فوتبالی- امیرساعد وکیل و رضا شاه‌منصوری کارشناسان حقوقی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با محکومیت تیم‌های ایرانی در دادگاه‌های بین‌المللی و بدهی‌های سنگین به بازیکنان خارجی به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، امیرساعد وکیل در ابتدا در پاسخ به این سوال که چرا معمولا پول بازیکنان و مربیان خارجی به موقع به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: اگر بخواهم جمع و جور با شما صحبت کنم، باید بگویم دلایل متعددی برای این مشکلات حقوقی و قراردادی و دعاوی حقوقی در باشگاه‌ها، باید کنار هم لیست کرد. یکی از دلایل، اشکالاتی هستند که دلیل آن‌ها نبود دانش حقوقی لازم به هنگام انعقاد قرارداد در باشگاه ها است. هیچ فرقی هم نمی‌کند در مورد چه باشگاهی صحبت کنیم. از استقلال و پرسپولیس که بزرگ ترین تیم های ایران هستند تا سایر باشگاه‌ها، این فقر دانش وجود دارد. دلیل دوم این است که اساسا مشاور یا معاون حقوقی، جایگاهش در باشگاه‌ها تعیین شده نیست. در هیچ مرحله‌ای از مذاکرات و نوشتن قراداد با یک بازیکن یا مربی، فردی به عنوان مشاور حقوقی حضور ندارد. در برخی موارد، زمانی که یک قرارداد امضا شد، زحمت می‌کشند و یک متنی را در اختیار بخش حقوقی باشگاه قرار می‌دهند! اصولا مدیران باشگاه‌های ورزشی ما از این مطلع نیستند که حضور یک مشاور حقوقی ورزشی چقدر می‌تواند هم از تحمیل هزینه‌ها به باشگاه در آینده پیشگیری کند، هم اینکه خود مدیران را از شائبه‌ها، مشکلات و آسیب‌ها و این که ممکن است در معرض برخی اتهامات قرار گیرند، مصون نگه‌دارد. یک دسته‌ای از قراردادهایی که منتهی به تحمیل خسارت به باشگاه‌ها می‌شود، ناشی از فساد است. حقیقت این است که پشت پرده توافق می‌کنند و از همان روز اول می‌دانند که قرار نیست قراداد اجرا شود و در آخر مبلغ آنچنانی رای نهایی بین اعضایی که در چرخه فساد سهیم بودند، تقسیم می‌شود. بازیکن خارجی اگر حقوقش به مدت 2 ماه پرداخت نشود، می‌تواند به فیفا و نهایتا به CAS شکایت کند که در دوره زمانی 9 ماه الی بیش از یک سال، نهایتا رای خود را می‌گیرد. 

وی در ادامه اظهار داشت: در برخی موارد که چرخه فساد حاکم است، این یک برنامه از پیش تعیین شده است. ثابت کردنش کار راحتی نیست اما فکر میکنم باید این فرهنگ سازمانی و مدیریتی در باشگاه‌های کشور ما حاکم شود که اولا، مدیران نسبت به دوران مدیریت خود پاسخگو باشند و ثانیا، قوانینی تصویب شوند که اگر مدیران یک سری سلسله اصول اساسی را رعایت نکنند، مانند عدم توجه به مشاوره‌های حقوقی، عدم رعایت موازین قانونی در قراردادها، عدم طب مراحل نظارتی کامل در باشگاه توسط مدیریت ورزشی و حقوقی تا نهایتا منجر به عقد قرارداد شود و ... و به این موارد توجه نکنند، فرض قانونی بر این بگیریم که آن مدیر وارد وادی فساد شده است. با این پیش‌فرض قانونی می‌توانیم جلوی این مشکلات و نواقص را بگیریم. به شرطی که اراده جدی وجود داشته باشد.

رضا شاه‌منصوری در ابتدای سخنانش گفت: می‌خواهم به فرمایشات آقای وکیل 2 مورد را اضافه کنم. وقتی در مورد جایگاه مدیر حقوقی در باشگاه ها صحبت می‌کنیم، باید ببینیم اساسا کل طول عمر حقوق ورزش و حقوق فوتبال در ایران چند سال است؟ اگر بخواهیم این جایگاه علمی و تخصص را با نقل و انتقالات و دلالی و کارگزاری در فوتبال ایران مقایسه کنیم، حداقل چند برابر از این، عمر دارند. نمی‌توانیم حدود و اختیارات یک مدیر حقوقی در تیم لیگ برتر انگلیس را با یک مدیر حقوقی در لیگ داخلی مقایسه کنیم. حدود وظایف حقوقی در یک باشگاه کاملا مشخص است. خاطرم هست که همان زمان کانون کارگزاران فدراسیون فوتبال نسبت به قرارداد رادوشوویچ گله‌مند بودند و می‌گفتند این قرارداد مظنه بازار را بهم ریخته است. از قیمت این بازیکن گله‌مند بودند و میگفتند قیمت دروازه‌بان دوم پرسپولیس این عدد نیست. کارگزاران یا حداقل بخش عمده‌ای از کارگزاران در انعقاد قرارداد بازیکنان خارجی در ایران دخیل نیستند. اصلا معلوم نیست این بازیکنان از کجا می‌آیند. جریان حضور این دست بازیکنان در فوتبال ایران مشخص نیست. مثلا شما وقتی می‌خواهی یک بازیکن ایرانی را به خدمت بگیری، یا به سراغ خود او می‌روی یا مدیربرنامه‌اش. در دفتر باشگاه صحبت می‌کنید، حدود دستمزد مدیربرنامه مشخص است، قرارداد هم مشخص است. الان دیگر در قراردادهای بازیکنان داخلی، زیر میز و روی میز و بالای میز نداریم! عددها بالاست و به همه می‌رسد و دیگر قرار نیست جنگ و دعوایی باشد.

رضا شاه منصوری در مورد اینکه بعضی بازیکنان تا ۴ کارگزار دارند، اظهار کرد: یک کار خوب فدارسیون فوتبال در چند وقت اخیر این بود که به وضعیت کارگزارها سر و سامونی داد، هر بازیکنی با یک کارگزار و فقط به مدت دو سال میتواند قراداد امضا کند، اما در مورد بازیکنان خارجی در بعضی موارد ۳ یا ۴ نفر به باشگاه ایمیل ارسال می‌کنند، اصلا مشخص نیست که طرف ماجرا چه کسی هست، بازیکن عراقی داریم که یک شرکت حقوقی در مصر مطالباتش را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در فوتبال ایران می‌شود انتهای هر داستانی را درآورد، چجوری ممکن است که در یک بازی یک طیفی از بازیکنان یک کشور در فوتبال ما حضور پیدا کنند، مگر اینکه منافعی تقسیم نشده باشد، اما مشکل اینجاست که اعدادشان با عملکردشان منطبق نیست، من خاطرم هست یک خبری آمد که آقای رادوشوویچ که از باشگاه پرسپولیس شکایت کرده، با آقای دایی وارد چالش شده بود و میگفتند این بازیکن خیلی پرسپولیسی غیوری است.

امیرساعد وکیل در مورد ممنوعیت حضور مربی و بازیکنان خارجی در فصل قبل و برداشته شدن این قانون در این فصل، تصریح کرد: یه خبر خوب این است که ظرف چند روز آینده یا دوماه آینده فیفا رویکردی که از سال ۲۰۱۵ برای کارگزارها اتخاذ کرده بود، هم آزمون بگذارند و هم مقررات مستقلی وضع کنند، یکی از ویژگی‌های این قانون این است که اگر بازیکنان فوتبال از افرادی که به طور رسمی ایجنت و کارگزار نیستند استفاده کنند، بازیکن محروم خواهد شد.

وی ادامه داد: ببینید شرایط به شکلی شده بود که  یک نفر به عنوان ویترین جلو بود ولی واسطه ‌ها در پشت سر حضور داشتند، حتی میخواهند یک کانال مالی بین بانک‌ها اعمال کنند که زمانی که بازیکن قرارداد میبندد و پرداختی صورت می‌گیرد درصد اون کارگزار هم به شکل اتوماتیک به حسابش واریز شود.

وی در خصوص روابط بازیکن و کارگزارها که درصدی بیشتر از مقررات قانونی پرداخت می شود، اظهار کرد: بر اساس شرایط فعلی آن توافقی که بین بازیکن و کارگزار صورت بگیرد لازم الاجراست و محدودیتی وجود ندارد، و اگر ۱۰ درصد مکتوب را پرداخت کند و بقیه را به صورت زیرمیزی پرداخت کند مالیات را باید خود بازیکن پرداخت کند و این به نفع بازیکن نیست.

امیرساعد وکیل در پاسخ به این سوال که بعضی می‌گویند ایجنت‌ها یا کارگزارها قدرتمندترین افراد در فوتبال هستند، گفت: در برخی موارد آن هم زمانی که بدون توجه به تضاد منافع یک باشگاه همان کسی که ایجنت و کارگزار سرمربی می‌شود و می‌بینید که یک دفعه کارگزار ۵ بازیکن دیگر هم شده است.

رضا شاه منصوری هم در خصوص دخل تصرف کارگزارها در تصمیمات کلان باشگاه اظهار کرد: باید اول به این سوال جواب داد که بیشترین درآمد در جیب چه اشخاصی می‌رود، آیا در جیب وکلای حقوقی، و یا جیب مدیران، بخش عمده‌ای از درآمد ناشی از فوتبال ایران در جیب کارگزارها می‌رود این یک واقیعتی است نمی‌شود انکار کرد‌.

وی ادامه داد: قاعده هشتاد بیست که از اصول موفقیت است کاملا در سیستم کارگزاری و نقل و انتقالات فوتبال ایران صورت می‌گیرد، ما در ادوار مختلفت لیگ برتر باشگاه‌های داشتیم که یک دفعه تا ۱۲ نفر از بازیکنانش یک اینجنت دارند، اما از ان طرف هم ما حدودا ۳۰ تا کارگزار فوتبال داریم که فقط ۸ تا از این‌ها به طور جدی کار می‌کنند‌ باز هم ۸۰ درصد درآمد دست این ۸ نفر است،  قانونی که توسط فیفا قرار است اعمال شود اجراش در ایران خیلی کار سختی خواهد بود. 

امیر ساعد وکیل در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه در اتاق حل اختلاف فیفا چقدر روشن است که باشگاه‌ها از عمد و یا غیرعمد مطالبات بازیکنان خارجی را سروقت پرداخت نکردند، اظهار کرد: ارزش لیگ برتر ایران سال گذشته ۱۱۹ میلیون دلار تعیین کردند، آن چه مسلم است که در داخل فیفا با توجه به تعدد پرونده‌های که باشگاه‌های ایرانی در مورد بدحسابی نسبت به بازیکنان خارجی دارند نمی‌توان گفت به طور صریح که در قانون جایی وجود دارد که شود بهش استناد کرد اما به طور روانی یک فضای را ایجاد کرده که شما زمانی که یک پرونده‌ای را  کمیته حل اختلاف و یا کمیته تعیین وضیع تکه چند ماهی است همگی زیر چتر نهاد جدیدی در فیفا به نام دیوان عالی فوتبال فیفا که تمامی دعاوی و اختلافات زیر این چتر در واقع بررسی می‌شود کل کسانی هم که قراره به این اتفاقات رسیدگی کنند چه در مورد کمیته وضعیت فیفا و با دعواهای مربوط به حل اختلاف این‌ها ۳۰ نفر هستند، پس طبیعی است که این‌ها به لحاظ شبکه ارتباطی که باهم دارند یک فضای منفی روانی نسبت به پرونده‌های ایرانی شکل گیرد یعنی در جایی که ما حتی حق داشته باشیم دفاع کنیم و قصوری هم از بازیکن خارجی باشد با یک دید ابهام و بدبینی از سوی افراد رسیدگی کننده مواجه می‌شیم.

وی ادامه داد: آن چه مسلم است اساسا منابع و مراجعه که این پرونده ها رسیدگی می‌کنند این ها از یک سری اطلاعات غیر رسمی هم بهره می‌برند، یعنی شما شک نکنید که متاسفانه این شفافیت نیست این هیجان زیاد است که در بعضی پرونده‌ها فضای هواداری در شبکه‌های اجتماعی اتخاذ می‌کنند و یک شرایطی ایجاد می‌کنند بدون اطلاع از قرارداد بازیکنان و همان فضاسازی ها از طریق همان مجاری غیر رسمی به دست مراجع مثل فیفا می‌رسد و گاهی بر روی پرونده و نتیجه رای تاثیر میگذارد این یکی از مشکلات جدی است که ماسفانه چون در فضای فوتبال لیگ برتر و فضای حرفه‌ای ما هیچ گونه فضای مدیریت شده هواداری نداریم در صورتی که بزرگترین‌ تیم‌های دنیا یک کانون هواداری مشخص دارند و اشخاص با نام و نشان دارای مسئولیت‌های مشخص وجود دارد و این ها در هر مسائلی به خودشان اجازه ورود نمی‌دهند و یا حداقل در زمان‌های مشخص و حساسی که ممکن است این موضع گیری‌ها آثار سو داشته باشد دخالت نمی‌کنند ولی ما در انقدر که در مسائل هواداری هیجانی برخورد می‌کنیم بعضی اوقات می‌بینید که کاملا ورق برمی‌گردد.

رضا شاه‌منصوری در خصوص علت تعویق رای دادگاه عالی ورزش و پرونده ویلموتس تصریح کرد: به نظر من همین موضوعی که آقای وکیل گفتند یکی از دلایل ما برای باخت در این پرونده است، یعنی ما به کرات مجبور شدیم ( فدراسیون فوتبال) که در پیشگاه‌ها رسانه‌های خودمون یک سری صحبت‌های انجام دهیم که همین‌ها از مجاری به دست ارکان رسیدگی کننده رسید و همین ها در واقع بر علیه ما استفاده شد و بنابراین وقتی در مورد بازیکن خارجی صحبت می‌کنید دلایل وضعیت وخیم این دست بازیکن‌ها باید به این هم توجه کنیم که یک روزی در فوتبال ایران یک بازیکن خارجی قرار بوده به نام A بیاد و A نیامده و به جاش B امده است و باشگاه با اون بازیکن B قرار داد بسته و متوجه نشده که این بازیکن اصلا A نیست و کار خیلی وخیم تر و جدی‌تر از این صحبت‌ها است.

۴۱۵۴/ ۶۶۴۱