شگفتی‌سازان تاریخ جام حذفی؛ غول‌کش‌ها

شگفتی‌سازان تاریخ جام حذفی؛ غول‌کش‌ها

پایگاه خبری فوتبالی- حذف سرخابی‌ها در مرحله یک‌چهارم و حاضران در نیمه‌نهایی همان چیزی است که همیشه درباره ژنتیک موجود در جام حذفی گفته و شنیده شده است: جام شگفتی‌ها. 

به گزارش فوتبالی، حالا در بین 4 تیم مرحله یکی مانده به آخر این بازی‌ها، خلیج فارس لیگ دویی را داریم که با حذف پیاپی 3 تیم لیگ برتری هوادار، نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان وارد نیمه‌نهایی شده، مس کرمان لیگ یکی را داریم که در کارنامه‌اش حذف کردن فولاد یعنی مدافع عنوان قهرمانی دیده می‌شود، آلومینیوم لیگ برتری که روی پله دهم فصل ایستاده و سپاهان را در اراک و پرسپولیس را در تهران از جام حذفی بیرون انداخته و نساجی رده دوازدهمی که جز استقلال، کمر به قتل تیم‌های استان کرمان بسته است. در تاریخ جام حذفی، غول‌کش‌های زیادی داشته‌ایم؛

* خیبر خرم‌آباد

  فینالیست عجیب و غریب سومین دوره برگزاری جام حذفی که در سال‌های بعدی هم توانست خودش را تا یک چهارم و یک هشتم بالا بکشد. آنها در آن دوره، پرسپولیس را در یک چهارم شکست دادند ولی حریف ملوان در فینال نشدند.

* ملوان

  تیمی که احتمالا فصل بعد دوباره لیگ برتری می‌شود، جزو غول‌های جام حذفی محسوب می‌شود. ملوان 7 بار به فینال جام حذفی رسیده و 3 بار فاتح این بازی‌ها شده است. آخرین قهرمانی شان اما از همه دلچسب‌تر است چون با شکست دادن پرسپولیس در نیمه‌نهایی و استقلال در فینال همراه بود. ملوان صاحب یک رکورد طلایی استثنایی است: حضور در فینال جام حذفی در 5 فصل پیاپی.

* بهمن

  تیمی که بعد از کشاورز، جزو اولین تیم‌های هنجارشکن فوتبال ایران از حیث پرداخت‌های مالی به بازیکنان بود. آنها 3 بار به فینال جام حذفی رسیدند و یک بار این جام را بالای سر بردند که البته با اشتباه عجیب و غریب داور و کمک داور بازی نهایی برابر تراکتورسازی رقم خورد.

* فجرسپاسی

  تیم غلام پیروانی ساخته شده بود برای جام حذفی؛ آنها 3 فصل پیاپی به فینال این جام رسیدند ولی فقط یک بار قهرمانش شدند. در دو مرتبه دیگر یک بار به استقلال در مجموع 2 بازی رفت و برگشت باختند و یک بار هم در ضربات پنالتی مغلوب ذوب‌آهن شدند.

* ابومسلم

  تیم میثاقیان دو هدف ویژه داشت: قهرمانی در جام حذفی و رسیدن به عنوان بهترین تیم شهرستانی. به دومی رسید و اولی هم در چنگش بود که مسعود مرادی و اشتباهاتش، جام را به صبا داد. 

* نوژن مازندران

  ناگهان در یک دوره جام حذفی برای خودش نامی دست و پا کرد. آنها فولاد و ذوب‌آهن را بردند و با انصراف استقلال راهی نیمه‌نهایی شدند. در این مرحله اما بعد از تساوی 2 بر 2 در ضربات پنالتی به پرسپولیس باختند و فینالیست نشدند.

* برق تهران

  اولین تیمی که نیمکتش را به امیر قلعه‌نویی سپرد. آنها بعد از حذف راه‌آهن و داماش در یک چهارم به پرسپولیس خوردند. 

بازی در وقت‌های قانونی و اضافه 2 بر 2 شد ولی درنهایت پرسپولیس در ضربات پنالتی برنده شد.

* پگاه (داماش)

  آنها 2 بار به فینال جام حذفی رسیدند و در هر 2 بازی شکست خوردند. مرتبه اول با نادر دست‌نشان بود. او تیم انتهای جدول را تحویل گرفت و ضمن تثبیت بقایش در لیگ برتر به فینال جام حذفی رسید و حتی بازی رفت را هم برد ولی درنهایت قهرمان نشد. 

مرتبه دوم اما تیمی لیگ یکی بودند که در فینال مغلوب پرسپولیس شدند در یکی از جنجالی‌ترین فینال‌های تاریخ جام حذفی؛ دیداری که با چندین ساعت تاخیر برگزار شد.

* گسترش فولاد

  با یک قرعه عجیب و غریب تا بازی فینال پیش رفتند. تراکتور، داماش و مس رفسنجان را بردند ولی شاهکارشان حذف کردن ذوب‌آهن در نیمه‌نهایی بود. در فینال اما هر 2 بازی رفت و برگشت را به پرسپولیس واگذار کردند و دست‌شان به جام نرسید.

* مس کرمان

  در همان فصلی که برای آخرین بار لیگ برتری بودند، به فینال رسیدند ولی جام را در خانه به تراکتور دادند. اوج کار آنها، حذف کردن استقلال در ورزشگاه آزادی بود که در مرحله نیمه‌نهایی رقم خورد. مس یک بار دیگر هم به نیمه‌نهایی رسید ولی به شاهین بوشهر باخت و فینالیست نشد.

* خونه به خونه

  تیمی از لیگ یک که با درخشش روح‌الله باقری تا فینال هم بالا آمد ولی درنهایت به استقلال باخت و قهرمان نشد. خونه به خونه در مراحل قبلی استقلال خوزستان، گسترش فولاد، سیاه جامگان و راه‌آهن را حذف کرده بود.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی