گزارش ویژه/ خارجی‌های کارنامه‌دار فوتبال ایران؛ جنس فرنگی اصل

گزارش ویژه/ خارجی‌های کارنامه‌دار فوتبال ایران؛ جنس فرنگی اصل

پایگاه خبری فوتبالی- خارجی‌های زیادی در تاریخ دو دهه‌ای لیگ برتر وارد ایران شده و برای تیم‌های باشگاهی‌مان بازی کرده‌اند.

به گزارش فوتبالی، این کمیت عجیب و غریب اما به ندرت کیفیت بالایی داشته‌اند و بیشتر حاصل ارتباط دلال‌های رسمی و غیررسمی فوتبال و سرمربیان و مدیران پول‌دوست بوده‌اند. 

در میان آنها اما بودند و هستند خارجی‌هایی که با کارنامه درخشان و معتبر به لیگ برتر آمده‌اند. ابراهیم توره و مامه تیام در این لیست قرار نمی‌گیرند چون آنها بعد از حضور در ایران‌‏ نامشان روی زبان‌ها افتاد و مسیر درخشان‌شان با حضور در موناکو و فنرباغچه هموار شد.

* ایبای گومز

  در بازی برابر الغرافه از این اسپانیایی رونمایی شد. بازیکنی که سابقه بازی برای آلآوز و بیلبائو در لالیگا را دارد. در کارنامه گومز، گلزنی به رئال و بارسلونا دیده می‌شود به علاوه اینکه او در فینال لیگ اروپا بازی کرده و 3 حضور هم در فینال جام حذفی اسپانیا به نامش ثبت شده است.

* جی لوید ساموئل

  یک مدافع چپ از لیگ برتر که در فوتبال ایران به ندرت در این پست به بازی گرفته شد. او با پیراهن استقلال و پیکان، عیار بالایش را نشان داد و یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ لیگ برتر لقب گرفت. 

مردی با سابقه 240 بازی در لیگ برتر جزیره و پوشیدن پیراهن بولتون و آستون‌ویلا.

* سرور جپاروف

  ستاره ازبک توسط استقلال شکار شد ولی به دلیل مشکلات این تیم، نیم‌فصل در سپاهان بازی کرد. او درحالی راهی لیگ برتر ایران شد که شناسنامه فوتبال ازبکستان به شمار می‌رفت به علاوه اینکه 2 بار هم مرد سال قاره آسیا شده بود.

* مایکل اومانیا

  گروه مرگ جام جهانی 2014 با حضور ایتالیا، کاستاریکا، انگلیس و اروگوئه شکل گرفت و کمتر کسی شانسی برای کاستاریکا قائل بود ولی آنها به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شدند و شگفتی‌ساز لقب گرفتند. 

اومانیا یکی از مردان رقم‌زننده آن اتفاق بزرگ فوتبالی بود با 103 بازی ملی.

* آرماندو سا

  یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ لیگ برتر که ابتدا برای فولاد بازی کرد و سپس راهی سپاهان شد. در کارنامه او قبل از آمدن به ایران حضور در بنفیکا، ویارئال و اسپانیول دیده می‌شد. 

سا هم قهرمان جام حذفی اسپانیا شده و هم این جام را در پرتغال بالای سر برده بود.

* ... و این چند نفر

  شیخ دیاباته درحالی به ایران آمد و پیراهن استقلال را پوشید که 8 گل در سری آ زده بود آنهم تنها در 11 بازی و سابقه دبل کردن برابر یوونتوس و زدن 2 گل در فینال جام حذفی فرانسه را داشت. هروویه میلیچ هم بازیکن سابق فیورنتینا و ناپولی بود و 6 بازی ملی هم برای تیم ملی کرواسی انجام داده بود. آنتونی استوکس قبل از حضور در ایران، کارنامه درخشانی در سلتیک داشت و برای این تیم اسکاتلندی 76 گل زده بود. 

کالینز جان که زمانی پیراهن مس سرچشمه را به تن کرد، بازیکن سابق فولام و لستر بود و زننده 20 گل در لیگ برتر جزیره. هوار ملا محمد هم با عراق قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و هم در پیراهن باشگاه قبرسی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا درخشیده بود. 

عماد رضا جزو ستارگان تیم ملی عراق بود. رینالدو کروزادو سابقه بازی در آلیانز لیما را داشت و توانسته بود در 43 بازی ملی برای پرو، 2 گل بزند. جری بنگتسون 22 گل در 63 بازی ملی برای هندوراس زده بود. تاریبو وست نیجریه‌ای، نام مشهوری بود که البته هرگز برای پیکان در لیگ برتر بازی نکرد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی                             عکس از مسعود اکبری