تحلیل یک اشتباه استراتژیک در کره‌جنوبی

تحلیل یک اشتباه استراتژیک در کره‌جنوبی

پایگاه خبری فوتبالی- امید نمازی مربی سابق تیم ملی ایران مثل همیشه صریح و بدون تعارف به سوالات پاسخ می‌دهد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، این مربی ساکن آمریکا همیشه برای صحبت درباره شرایط کیفی فوتبال ایران گزینه ای مناسب محسوب می‌شود چرا که بدون پرده پوشی و تعارفات روز، صحبت هایش را مطرح می‌کند.

سرمربی سابق ذوب آهن و مربی سابق تیم امید ایران در این گفت‌وگو درباره نمایش تیم ملی در کره و همچنین مسائل پس از شکست مقابل تیم ملی این کشور نکات جالبی را به زبان آورده است.

این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* شما تجربه حضور روی نیمکت ایران در کره را دارید که با شانس زیاد توانستیم آن بازی را ببریم اما در مجموع چرا ما هیچوقت نمی‌توانیم در کره خوب بازی کنیم؟

اتفاقا من چند روز قبل در پی صحبت های مسعود شجاعی که گفته بود سطح فوتبال کره چه در بحث ملی و چه باشگاهی از فوتبال ما بالاتر است یک استوری گذاشتم. در آن بازی که با شانس و هر طوری بود بازی را بردیم و به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کردیم، من واقعا کنار زمین این تفاوت را حس می‌کردم؛ اینکه آنها از تکنیک بالاتر، قدرت بدنی بالاتر و تاکتیک بالاتری برخوردار هستند و فوتبال‌شان به ما می‌چربد و من این را کاملا کنار زمین حس می‌کردم اما در آن مقطع با تدابیر کی‌روش و نوعی که ما مقابل کره بازی کردیم توانستیم بر حسب اتفاق و با اشتباه یکی از مدافعان کره جنوبی گل پیروزی را از طرف رضا قوچان‌نژاد بزنیم و به جام جهانی صعود کنیم اما در مجموع ما وقتی مقابل کره بازی می‌کنیم باید خیلی بیشتر در لاک دفاعی و به فکر ضد حمله باشیم و اگر بازی باز انجام بدهیم، به ضررمان است. وقتی در کره در تهران بازی موضوع متفاوت است و سفر و اختلاف ساعت، تماشاچی و طرفداران ایران هستند که جو را به سود ایران ورق می‌زنند. بازی در ایران و کره تفاوت های زیادی دارد و من فکر می‌کنم در این بازی که ایران نتیجه را واگذار کرد هم کمی در چینش تیم اشتباه شده بود و هم اینکه تدابیری که برای این بازی گرفته شده بود اشتباه بود. ما واقعا باید بیشتر در لاک دفاعی باشیم و بتوانیم از ضدحمله ها استفاده کنیم.

* با توجه به مدل بازی لیگ ایران و اینکه ما بیشتر فوتبال انتقالی انجام می‌دهیم، اساسا می‌توانیم خودمان را در موقعیتی ببینیم که تیم ملی بازی متفاوت تری ارائه بدهد؟

واقعیت این است که هر چقدر هم رنکینگ ما بالاتر باشد، فوتبال ما در حد و اندازه کره نیست. این موضوع به کاری برمی‌گردد که در سطوح پایه انجام می‌شود. در زمانی که من در ذوب آهن مربیگری می‌کردم سر بازی های تیم های امید و جوانان می‌رفتم چون علاقه داشتم ولی واقعا چیزی از فوتبال نمی‌دیدم. مدام جنگ و دعوا بود؛ مربی با داور، مربی بازیکنان و فوتبالی انجام نمی‌شد. اگر هم فوتبالی انجام می‌شد فوتبال مستقیم و به قول قدیمی ها "بزن ریزش" بود. هیچ فوتبالی که الان در سطح جهانی می‌بینید که از گلر مالکانه آغاز می‌شود و جلو می‌آید وجود ندارد. انتقال سریع از دفاع به حمله و حمله به دفاع هم هست و انتقال در آن وجود دارد اما بالاخره باید بتوانند چند پاس به هم بدهند. اینها در پایه ها آموزش داده نمی‌شود و من این را به چشم دیده‌ام و تا زمانی که ما این کار را نکنیم، فوتبال‌مان همین خواهد بود و فوتبال‌مان بر اساس یک سری استعداد های انفرادی خواهد بود نمی‌توانیم از لحاظ تیمی یک فوتبال مدرن و استاندارد را به نمایش بگذاریم.

* در حال حاضر آقای اسکوچیچ بخاطر پست دفاع راست در بازی با کره و همچنین تغییرات در ترکیب تیم مورد انتقاد قرار گرفته است. شما این جابجایی ها را چطور ارزیابی کردید؟

نبود ۳-۴ بازیکنی که مهره های بسیار تاثیرگذاری در تیم ملی هستند، روی بازی و عملکرد تیم ملی ایران تاثیر زیادی داشت اما اشتباهاتی هم در‌ چینش بازیکنان وجود داشت؛ مخصوصا تعویض شجاع خلیل‌زاده و آوردن عارف غلامی. عارف غلامی در ذوب آهن بازیکن من بود و این بازیکن هیچ علاقه ای به بازی در پست دفاع راست ندارد و حتی در‌ زمان کوتاهی که من با آقای مجیدی به ازبکستان رفتم در یکی از بازی ها از عارف غلامی در دفاع راست استفاده کرد که این بازیکن در آن بازی راه می‌رفت و حرکات بدنش نشان می‌داد که دوست ندارد در آن پست بازی کند و می‌خواست این را به فرهاد مجیدی انتقال بدهد و برای اینکه علاقه ندارد، تمام تمرکزش را روی این پست نمی‌گذارد تا بهترین عملکردش را داشته باشد. به نظر من اشتباه بزرگی بود. در کره، اینکه ما پا به پای کره و به همان حالتی که کره بازی می‌کند بخواهیم یک بازی باز یا مالکانه انجام بدهیم یک اشتباه بزرگ است چون ما در آن سطح نیستیم که بتوانیم با آنها در کره بازی کنیم و همانطور که گفتم باید بیشتر به این می‌بودیم که با لایه های زیاد و در نیمه خودمان دفاع کنیم و در ضد حملات بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم و به گل برسیم.

* درباره سون و شکل بازی این بازیکن صحبت کنید. کلاس فوتبال او به نسبت زمانی که شما با او بازی کرده‌اید چه تغییری کرده است؟

سون یک بازیکن در بالاترین سطح جهانی است. ببینید الان در باشگاهش تاتنهام که یکی از تیم های خوب انگلیس است چقدر تاثیرگذار است و هر هفته یا گل می‌زند و یا گل می‌سازد. دلیل این مسئله این است که در کره از پایه آموزش خوبی به او داده شده و بعد توانسته پیشرفت کند. بازی در انگلیس هم توانسته خیلی به او کمک کند. مربیان خارجی مثل آرسن ونگر، پپ گواردیولا، یورگن کلوپ و دیگر مربیان خارجی که از بیرون از انگلیس آمده‌اند، فوتبال انگلیس را تغییر داده‌اند و فوتبال مستقیم قدیمی انگلیسی را کاملا تغییر داده‌اند و به یک فوتبال مدرن و استاندارد تبدیل کرده‌اند که با سرعت خیلی بالایی بازی می‌شود. فکر می‌کنم هیچ لیگی در دنیا سرعت بازی لیگ انگلیس را نداشته باشد. سون ۵-۶ سال است که در تاتنهام به صورت ثابت بازی می‌کند و مطمئنا از لحاظ تاکتیکی، فیزیکی و تکنیکی یک سر گردن بالاتر از بازیکنان دیگر در آسیا است و بیشتر‌ کارش هم در انتقال ها است. وقتی تیمش توپ را به دست می‌آورد و تیم مقابل کمی باز است، از فضا ها خوب استفاده می‌کند و بعد از اینکه توپ گیری می‌کند می‌تواند با سرعت زیادش از فضا های باز استفاده کند و به دروازه حریف آسیب برساند. واقعا بازیکنی است که مثل آن را کمتر در آسیا دیده‌ایم؛ فقط یک خداداد عزیزی شاید تقریبا مثل سون بود آن هم نه در آن سطح؛ اما می‌توانم بازی سون را به خداداد عزیزی شباهت بدهم.

* به نظر شما طارمی چقدر می‌توانست در بازی با کره تاثیرگذار باشد؟

مطمئنا اگر طارمی می‌توانست در بازی حضور داشته باشد، شرایط می‌توانست متفاوت باشد چون در هر صورت یک بازیکنی است که الان در سطح بین‌المللی اسمی برای خودش به هم زده و  مطمئنا تیم کره می‌توانست نگران این باشد که اگر افراد زیادی را در حمله شرکت بدهد ممکن است در ضدحملات مهدی طارمی بتواند ضربه زیادی را به آنها بزند‌. به همین علت ممکن بود با حضور طارمی، تعداد نفراتی که برای کره عقب می‌ماندند بیشتر بود و نمی‌توانست بازی را به این راحتی کنترل کنند و به دروازه ایران برسند. وجود طارمی می‌تواند خیلی مهم باشد و حتی در نتیجه بازی تاثیرگذار باشد.

* با شرایط فعلی، شما اسکوچیچ را صاحب صلاحیت برای هدایت تیم ملی ایران می‌دانید؟

من فکر می‌کنم که ما باید عادلانه نگاه کنیم. ایشان وقتی که تیم ملی در شرایط خیلی بدی بود و حتی ممکن بود در‌ همان مرحله اولیه حذف شود سکان تیم را به دست گرفت و توانست ایران را بدون باخت و با ۲-۳ بازی به جام جهانی برساند. این مسئله خودش قابل احترام است و می‌توانیم بگوییم که کارکرد خیلی خوبی داشت. درباره اینکه آیا ایشان واقعا مربی هست که بتواند در جام جهانی با تیم ملی موفق شود من فکر می‌کنم بله. فکر می‌کنم مربی مستحق و با هوشی است. در این بازی با توجه به اینکه بازیکنان مهمی را در دست نداشت باید بیشتر با تفکر متفاوتی جلو می‌رفت اما من فکر می‌کنم باید باهوش تر کار کند. همچنین باید اتاق فکری هم درست شود و بعد از قرعه‌کشی، راجع به تاکتیک تیم و اینکه ما با چه تاکتیکی می‌خواهیم در جام جهانی حضور پیدا کنیم و اینکه چه راه حلی که داریم صحبت شود که بتوانیم در بازی های گروهی موفق شویم و به دور بعد برسیم. من واقعا فکر می‌کنم اسکوچیچ از پس این کار بر می‌آید و مستحق است.

* نظر شما درباره تغییر سرمربی تیم ملی در شرایط فعلی چیست؟

من الان جابجایی را به نفع تیم ملی نمی‌دانم. مربی هر چقدر هم بزرگ باشد باید با جو ایران و بازیکنان آشنا شود و فرصت زیادی هم وجود ندارد. ما در دو دوره قبل از جام جهانی بازی های تدارکاتی خیلی خوبی هم نداشته‌ایم و بنابراین تیم هم به آن صورت محک  نمی‌خورد که بگوییم یک مربی جدید و بزرگ بیاید و در این بازی ها تیم را ببیند و نقاط ضعف را برطرف کند. بنابراین فکر می‌کنم بهترین گزینه خود اسکوچیچ باشد که الان با بازیکنان آشنایی و رابطه خیلی خوبی ندارد. ما نباید بازی کره را معیار کار خودمان قرار بدهیم چون این بازی شاید اشتباهاتی در آن انجام شد و ما هم ۳-۴ بازیکن مهم‌مان را نداشتیم و نمی‌توانستیم از آنها استفاده کنیم و این خیلی مهم است. به هر صورت اشتباه پیش آمد و تاکتیک اشتباهی برای این بازی در نظر گرفتیم و تعویض اشتباهی صورت گرفت اما بالاخره هر مربی هم مثل بازیکنان روز خوب و روز بد دارد ولی اسکوچیچ در طول زمان نشان داده که روز های خوبش خیلی بیشتر از روزهای ضعیفش بوده و مستحق این است که روی نیمکت تیم ملی برای جام جهانی باشد.

7474