گل‌گهر ۱۴۰۰؛ بخشنده‌ی عبوس!

گل‌گهر ۱۴۰۰؛ بخشنده‌ی عبوس!

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ با اشتباهات و اظهاراتی که در خارج از زمین فوتبال داشته نتوانسته به موفقیت‌هایی که استحقاقش را داشته، برسد تا به نوعی به رقیبانش کمک کرده باشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، با آمدن امیر قلعه‌نویی به گل‌گهر سیرجان، این باشگاه مسیرش را در لیگ برتر پیدا کرد و توانست خودش را به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ برتر معرفی کند. با این حال حواشی پیرامون گل‌گهر که خیلی از آن‌ها خود ساخته بود، باعث شد که آن‌ها در بزنگاه‌ها عقب بیفتند و در جا بزنند.
در ادامه مهم‌ترین اتفاقات و حواشی باشگاه گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ را مرور می‌کنیم:

جنجال قلعه‌نویی پس از دیدار با استقلال در جام حذفی

گل‌گهر ۱۳ مرداد ماه در چارچوب نیمه نهایی جام حذفی میهمان استقلال بود که در این دیدار با دو پنالتی وریا غفوری با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد.  پس از این دیدار امیر قلعه‌نویی از کوره در رفت و صحبت‌های جنجالی‌ای به زبان آورد.

سرمربی گل‌گهر پس از بازی با استقلال گفته بود: "این چهارمین بازی است که با کمک داوران ما را می‌برند. شما یک مرجعی را بگویید تا ما از این ظلم به آن پناه ببریم. اگر پنالتی اول، پنالتی بود، من امیر قلعه‌نویی هرچه خیرات کردم و نماز خواندم را تقدیم آقای کاظمی (داور بازی) می‌کنم. بس است، به خدا بس است. به همه مقدسات در این چهل سال تنها چیزی که نبوده، عدالت بوده است. فقط ظلم بوده و ظلم بوده و ظلم. نمونه آن را هم در فوتبال می‌بینیم. ما هم لقمه‌مان سالم است و هم نطفه‌مان و عین خیلی‌ها نیست که این نان‌ها را خورده باشیم. عدالت و اعتقاد الکی است و هر کاری می‌خواهید بکنید."

با این حال خیلی طول نکشید که قلعه‌نویی در صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که تند رفته است. با این حال پشیمانی قلعه‌نویی تاثیری در رای سنگین کمیته انضباطی نداشت چرا که این کمیته امیر قلعه‌نویی را سه ماه محروم و ۳۰۰ میلیون تومان جریمه کرد تا یکی از سنگین‌ترین احکام کمیته انضباطی صادر شود.

اشتباهی به قیمت از دست رفتن قهرمانی!

گل‌گهر بیست و یکمین دوره لیگ برتر را خیلی خوب آغاز کرد و خودش را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی نشان داد تا زمانی که اریک بایناما بوکوم به این باشگاه پا گذاشت. بلافاصله پس از انتشار عقد قرارداد با این بازیکن، در گزارشی نوشته شد که جذب این بازیکن بر اساس آیین‌نامه جذب بازیکن و مربی خارجی غیرقانونی است اما باشگاه گل‌گهر با انتشار چندین نامه تلاش کرد که رزومه این بازیکن گابنی را به شکلی نشان دهد که جذب او قانونی باشد.

با این که سازمان لیگ فوتبال در ابتدا کارت بازی این بازیکن را صادر نکرد اما پس از چند بازی و نامه‌نگاری دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال با فدراسیون گابن، کارت بازی اریک بوکوم صادر شد. اریک بوکوم در نهایت مقابل پیکان، استقلال و سپاهان به میدان رفت تا آن چه نباید اتفاق می‌افتاد، اتفاق بیفتد و گل‌گهر با کسر هفت امتیاز از کورس قهرمانی به بیرون پرت شود.

با شکایت باشگاه‌های پیکان، استقلال و سپاهان مشخص شد که هم نامه ابتدایی باشگاه گل‌گهر، جعلی بوده و هم دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال در اشتباهی تاریخی آدرس ایمیلی که با آن مکاتبه می‌کرده را با آدرس واقعی ایمیل فدراسیون گابن چک نکرده و در نتیجه مکاتباتش را با جای اشتباهی انجام داده بود.

باشگاه گل‌گهر در ادامه تلاش زیادی کرد که خودش را بی‌اطلاع از رزومه اریک بوکوم نشان دهد اما شواهد بارزی مانند غیرواقعی بودن بازی‌های ملی این بازیکن و ناموجود بودن آن در تقویم بازی‌های تیم‌ملی گابن، مصاحبه پوکو، ملی‌پوش تیم‌ملی گابن و از همه مهم‌تر، خود آن بازیکن گابنی، باور این که باشگاه گل‌گهر از رزومه اریک بوکوم بی‌اطلاع بوده را سخت می‌کند.

البته در این ماجرا دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال با وجود اشتباهات عجیبی که در ساده‌ترین مکاتبات ممکن انجام داده بود، قسر در رفت و کسی به اشتباهات این دپارتمان رسیدگی نکرد.

در حال حاضر گل‌گهر با ۳۳ امتیاز در رده پنجم قرار دارد و اگر آن هفت امتیاز از شاگردان قلعه‌نویی کم نمی‌شد، حداقل در یک قدمی سپاهان رده سومی قرار داشت.

کمیته انضباطی در ابتدا باشگاه گل‌گهر را ۷۰۰ میلیون تومان و بازیکن گابنی را ۲۰۰ میلیون تومان جریمه کرد اما کمیته استیناف به گل‌گهر۶۵۰ میلیون تومان تخفیف داد تا جریمه باشگاه به ۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

ذهنیت توطئه به جای ذهنیت برنده

باشگاه گل‌گهر در هفته‌های پایانی منتهی به سال ۱۴۰۱ تقریبا در همه بازی‌ها از کلیدواژه بی‌عدالتی برای امتیاز از دست رفته تیم‌شان استفاده کردند. حربه‌ای که شاید بتوان گفت به مرور باعث می‌شود که داوران سوت‌های‌شان را با ملاحظه بیش‌تری در بازی‌های گل‌گهر به صدا در بیاورند اما این ماجرا یک سر دیگر هم دارد. این که ذهنیت توطئه جای ذهنیت برد را در بازیکنان و اعضای تیم فوتبال گل‌گهر بگیرد و آن‌ها با تصور این که هر عملکردی داشته باشند، قرار است نبرند، پا به میدان بگذارند؛ اتفاقی به سود رقیباست.

در هر صورت گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ دست و دلباز عمل کرده و اشتباهات خارج از زمین بازی‌اش باعث شده که حداقل هفت امتیاز به حریفانش داده شود و اگر بخشندگی کمیته استیناف نبود، بیش از یک میلیارد تومان جریمه هم به فدراسیون فوتبال داده بود.

6641