ذوالفقارنسب: حدود 95 درصد بازیکنان ایرانی حتی سیکل هم ندارند/ تیم‌های ما از نظر رعایت اصول اخلاقی ضعیف عمل می‌کنند

ذوالفقارنسب: حدود 95 درصد بازیکنان ایرانی حتی سیکل هم ندارند/ تیم‌های ما از نظر رعایت اصول اخلاقی ضعیف عمل می‌کنند

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در خصوص حواشی دربی اخیر به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، بیژن ذوالفقارنسب در خصوص دربی 98 پایتخت اظهار داشت: به نظر من این دربی مثل همیشه از حساسیت بالایی برخورددار بود و طبق معمول حواشی خاص خودش را داشت و فکر می کنم استرس بالای بازیکنان دو تیم به خاطر حضور تماشاگران در ورزشگاه بود. در کل من عملکرد هر دو تیم را مثبت ارزیابی می کنم و معتقدم در مجموع دربی خوبی را شاهد بودیم، هر چند استرسی که از نیمکت هر دو تیم به بازیکنان وارد می شد، باعث شد که کیفیت فنی بازی تا حدودی پایین بیاید.

او در خصوص حواشی نیمکت ها و فشار مربیان از کنار زمین تصریح کرد: من فکر می کنم فدراسیون فوتبال باید جلساتی را با مربیان و کادر فنی تیم ها برگزار کند تا جلوی اتفاقات این چنینی گرفته شود. متاسفانه اعتراضات و حواشی روی نیمکت تیم ها خیلی زیاد شده و داریم تا حدودی از عرف و استاندارد فوتبال حتی در سطح آسیا خارج می شویم. اعتراضات و پرخاشگری ها و صحبت های ناشایستی که توسط مربیان در کنار زمین مطرح می شود و از تلویزیون قابل شنیدن نیست، از کنترل خارج شده و زیبنده فوتبال ما نیست. نیمکت ها در کنار زمین بسیار غیر حرفه ای عمل می کنند و از نظر رعایت اصول اخلاقی بسیار ضعیف عمل می کنند. فدراسیون فوتبال باید قاطعانه به این جریان ورود کند و با حواشی و درگیری به صورت جدی برخورد کند.

وی افزود: ما در کشورمان دانشگاه هایی داریم که رشته روانشناسی ورزش ارائه می دهند و دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند، قابلیت های بالایی دارند. در صورتیکه شرایط برای آنها مهیا شود، می توانند توان علمی خود را ارتقا بدهند. در کنار هر یک از تیم های فوتبال ما حداقل یک یا دو روانشناس ورزشی باید حضور داشته باشد. من آمار دقیق دارم که متاسفانه حدود 95 درصد فوتبالیست‌های ما مدرک تحصیلی سیکل را هم ندارند. از لحاظ تحصیلات بازیکنان نسبت به گذشته خیلی افت کردیم. البته این شرایط طبیعی است چرا که اکثر تیم های لیگ برتری ما به صورت فشرده جلسات تمرینی برگزار می کنند و حتی گاهی در یک روز در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تمرین می کنند. فوتبالیست های ما با توجه به این فشردگی نمی توانند تحصیلات خود را در کنار فوتبالشان دنبال کنند. فدراسیون فوتبال باید باشگاه ها را مکلف کند که بازیکنانشان را آموزش دهند و کاری کنند که فوتبالیست ادامه تحصیل دهد. کشورهایی مانند کره و ژاپن مدت هاست که این کار را انجام می دهند چرا که برای آینده جوانانشان برنامه دارند. من خیلی از بازیکنان شاخص و سرشناس کشورمان را سراغ دارم که حتی دیپلم هم ندارند. متاسفانه آکادمی های فوتبال به خصوص در تهران فقط به فکر درآمدزایی هستند و اصلا به فکر تحصیل بازیکنان نیستند. بسیاری از بازیکنان ما رعایت اصول اخلاقی را نمی کنند و بدرفتاری ها و پرخاشگری های آنها در جایی ثبت نمی شود و برخورد لازم با آنها صورت نمی گیرد. بازیکن های ما فقط به فکر اعتراض به داور هستند و مدام به دنبال این هستند که نظرات غیر رسمی خود را بر تیم حریف تحمیل کنند.

7474