ده نکته از استقلال در دربی 98/ بردهای استقلال، در قرنِ رو به پایان، هرگز از پرسپولیس کمتر نشد!

ده نکته از استقلال در دربی 98/ بردهای استقلال، در قرنِ رو به پایان، هرگز از پرسپولیس کمتر نشد!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: فرهاد مجیدی برنده شطرنج آخر سال بود. نتیجه یک یک بهترین نتیجه برای استقلال نبود اما وقتی به روند بازی از دقیقه چهل نگاه کنیم استقلال حق دارد که شب عید را خوشحال سر کند.

دو: قرار دادن باتجربه هایی مثل روزبه چشمی، وریا غفوری و ارسلان مطهری و ترجیح آنها به زبیر نیک نفس، صالح مصطفوی و رودی ژستد اگر چه روی کاغذ منطقی نشان می داد اما در واقعیت اینگونه نبود. تعویض هر سه بازیکن نشان می دهد کادرفنی استقلال در چینش بازیکنان اشتباه کرده بود. توجیه کادر فنی این بود که با حضور دربی بازها، جوانان تیم هم مثل بازیهای گذشته هستند اما اشتباهات دربی بازها به اشتباهات جوانان تیم هم اضافه شد تا استقلال در نیمه اول، آنطوری نباشد که همه انتظار داشتند.

سه: بازی دادن به روزبه چشمی در خط میانی اگر چه جنگندگی استقلال را بالا برده بود اما مشخصا در کنترل بازی و پاسها استقلال را دچار مشکل کرده بود، بازگشت زبیر به خط میانی و آرامش و سربالا بازی کردن او و در ادامه آمدن آمانوف گردش توپ استقلال را بهتر کرد. یکی دیگر از اشتباههای کادرفنی نیمکت نشینی زبیر نیک نفس بود. روزبه چشمی آنقدر دفاع آخر بازی کرده که هافبک دفاعی بودن یادش رفته است.

چهار: استقلال از وقتی تغییر سیستم داد و از دفاع سه نفره به چهارنفره سوییچ شد توانست حاکم بازی باشد، اگر چه در نیمه دوم موقعیت چندانی را بازی بسته پرسپولیس به آنها نداد اما اینکه چرا کادرفنی استقلال مقابل پرسپولیسی که در کناره ها خطرناک ترین تیم زمین است، سه دفاعه بازی کرده سوالی است که باید مجیدی و پین به آن پاسخ بدهند.

پنج: وقتی راه زمین برای استقلالی ها بسته شد بهترین تصمیم آوردن آسمان خراشها بود، ژستد علاوه بر اینکه مهمترین کار شش ماه اخیرش را انجام داد طلسم ۵۳ ساله گل نزدن خارجیهای استقلال را هم شکست. از بازی خوب و تأثیرگذار آرمان رمضانی هم نگذریم که با حضورش در زمین پرس را به خوبی اجرا کرد و البته جدا از آن می توانست استقلال را هم صاحب موقعیت بکند. رمضانی در مقابل تیم سابقش هم بازی کرد و البته زمانی که استقلال گل زد، شادی گلش از رودی ژستد هم بیشتر بود.

شش: صالح حردانی در این مدت نشان داده که اصرار مجیدی بر خرید او بی دلیل نبوده، صالح از همان روز اولی که آمده بازیکن سطح بالایی نشان داده ، اوج کار او غیر از پاس گلش تکل با ارتفاع بی نظیرش در تک به تک مهدی ترابی بود که استقلال را در بازی نگه داشت و البته در دل هواداران استقلال، حسابی جا باز کرد. بازیکنی که با این پاس گل حالا به شیوه دیگری به او نگاه می کنند. نکته عجیب این است که او به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نشده است. 

هفت: اتفاق ناخوشایندی که برای استقلال افتاده و کسی به آن توجهی ندارد این است که ده دربی است که استقلال در جریان بازی پرسپولیس را نبرده است اما اتفاق مثبت و خوشایند برای باشگاه استقلال این است که در طول این قرن گذشته حتی یک بار هم تعداد بردهای رقیبش در دربی از آنها بیشتر نشده است. البته استقلال در جام حذفی دو بار در ضربات پنالتی پرسپولیس را شکست داده اما همانطور که می دانید برد در ضربات پنالتی در آمار محسوب نمی شود و در آمار مساوی ها قرار می گیرد.

هشت: به بازی خوب، موثر و فوق العاده کوین یامگا هم اشاره کنیم که اصلا در جو دربی غرق نشد و کاملا در خدمت تیم و تأثیرگذار بازی کرد . چیزی که در مورد امیرحسین حسین زاده برعکس بود و همانطور که دیروز همه از او انتقاد کردند بسیار با استرس بازی می کرد. او البته به حضور تماشاگران عادت نداشت و البته دربی هم بازی است که همه چیز در آن فرق می کند. حسین زاده دیروز بارها و بارها لیز و زمین خورد و حتی با سلمانی هم دو بار قاطی کرد و بیهوده نیست اگر بگوییم دو گل را برای پرسپولیس خرید و اجازه نداد استقلال دو گل به پرسپولیس بزند!

نه: بهزادغلامپور در دوران فوتبالش چهره ای نجیب و مأخوذبه حیا بود اما اینکه در بین دو نیمه به سینه مهدی ترابی می کوبد یعنی فشار عصبی اش بالا رفته است. باید دید به او چه گفته اند که به تخت سینه ترابی کوبیده اما آقای غلامپور بور با ۵۵ سال سن این حرکات از شما دور از انتظار است. شما باید همه را آرام و جدا کنید اما ظاهرا محرومیت درگیری های دربی گذشته برای بهزاد خان، درس عبرت نشده است. باید دید گزارش ناظر و داور درباره حاشیه ها و درگیری های دربی 98 چه خواهد بود و چه نتیجه ای خواهد داشت.

ده: سال ۱۴۰۰ برای استقلال و مجیدی با شش امتیاز اختلاف و صدرنشینی و بدون شکست به پایان رسید. تا اینجا همه چیز به نفع استقلال پیش می رود اما فراموش نکنید سابقه این تیم در فصل بهار اصلا جالب نیست، استقلال بارها و بارهها قهرمانی ها و جامها را در این فصل از دست داده است. اینکه آنها فکر کنند کار تمام شده کارشان تمام است. فرهاد مجیدی تمرین تیم را تا دوم فروردین تعطیل کرده و به نظر می رسد که او برای آماده شدن تیمش برای رقابتهای لیگ و جام حذفی، برنامه ویژه ای دارد. استقلال حالا با خیال راحت تری لیگ را پیگیری می کند. با قانون بازی رو در رو، استقلال اگر تا هفته 28 لیگ برتر،اختلاف شش امتیازی را حفظ کند، در پایان هفته 28 لیگ برتر قهرمان لیگ برتر می شود. این اتفاق می تواند در صورت بیشتر شدن اختلاف امتیاز هم بیتفد. اگر اختلاف امتیاز به 9 برسد، استقلال در هفته 27 قهرمان می شود و در نهایت اگر اختلاف امتیاز به 12 امتیاز برسد، استقلال در هفته 26!

پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی