باخ: سیاسی کردن ورزش ادعای پوچ و بی‌اساسی است

باخ: سیاسی کردن ورزش ادعای پوچ و بی‌اساسی است

پایگاه خبری فوتبالی- رییس کمیته بین‌المللی المپیک مدعی شده است که این یک "استدلال پوچ و بی ارزشی است که بگویید ممنوعیت‌های اعمال شده بر ورزشکاران روسی و بلاروسی سیاسی کردن ورزش است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از راشاتودی، کمیته بین‌المللی المپیک ماه گذشته توصیه کرد که همه ورزشکاران روسیه و بلاروس از مسابقات بین‌المللی در هر جایی که ممکن است محروم شوند. باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، با تایید این موضع و این ایده که مسابقات بین‌المللی نباید در روسیه و بلاروس برگزار شود، استدلال کرد که هرگونه ادعایی مبنی بر تضعیف ورزش توسط سیاست کاملاً غیر قابل توجه است.
باخ در بیانیه‌ای گفت: ما در دام این استدلال بی‌ارزش نمی‌افتیم که این جریمه‌ها و محرومیت برای روسیه و بلاروس برخلاف منشور المپیک که مستلزم بی‌طرفی سیاسی است، سیاسی کردن ورزش است،  کسی که آتش بس المپیک را به این شکل آشکار با ابزارهای سیاسی و حتی نظامی نقض کند، نمی‌تواند عواقب آن را به عنوان انگیزه سیاسی محکوم کند.

باخ گفت که کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته است که عملیات نظامی در اوکراین توسط مردم روسیه، ورزشکاران روسی یا سازمان‌های ورزشی روسیه آغاز نشده است، اما مدعی شد که این سازمان با معضل لاینحلی روبه‌رو است زیرا ما مسئولیت بزرگی داریم که اطمینان حاصل کنیم یکپارچگی، برابری و ایمنی مسابقات به شکل برابر برای همه تیم‌ها و ورزشکاران در سراسر جهان به طور یکسان رعایت شود. 

رییس کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین گفت: پس از آغاز عملیات مسکو در اوکراین، این سازمان باید خطرات ایمنی را برای ورزشکاران روسی و بلاروسی که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند در نظر بگیرد، زیرا احساسات ضد روسی و ضد بلاروسی در کشورهای مختلف دارد و ایمنی ورزشکاران این دو کشور را به خاطر می‌اندازد.

فدراسیون‌های ورزشی روابط تجاری با شرکت‌های روسی را کاهش داده‌اند و یوفا نیز حمایت مالی خود را از آژانس انرژی گازپروم لغو کرده است. این در حالی است که استانیسلاو پوزدنیاکوف، رییس کمیته المپیک روسیه گفته است که توصیه هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک برای ممنوعیت ورزشکاران روس از حضور در مسابقات بین‌المللی در تمام رشته‌های ورزشی، نقض حقوق آن‌هاست.

تحریم‌های گسترده علیه ورزشکاران روسی و بلاروسی در رشته‌های ورزشی از کاراته تا قایقرانی، خشم روسیه را در پی داشته است زیرا ورزشکاران از امرار معاش خود محروم هستند.

تیم‌های پارالمپیک روسیه و بلاروس از بازی‌های زمستانی این ماه پکن تنها یک روز قبل از شروع مسابقات محروم شدند، زیرا کمیته بین‌المللی پارالمپیک  تصمیم قبلی مبنی بر اجازه حضور آنها به عنوان تیم بی‌طرف در رقابت‌ها را  لغو کرد.  

اتحادیه ورزشکاران روسیه با اشاره به انجام نشدن هرگونه اقدام مشابه علیه کشورهایی که در سال‌های گذشته در سراسر جهان درگیر جنگ بوده‌اند، تحریم‌های اعمال شده برای ورزشکاران روسی و بلاروسی را «نسل‌کشی ورزشی» توصیف کرده است.

6641